دیدبان آزار

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس پرونده سلمان خدادادی را بررسی می‌کند

یک نماینده مجلس: احتمالا گزارش کالبدشکافی جسد «نویدپور» فردا به مجلس می‌رود

الهه محمدی: تیرماه همین امسال ویدیویی دست به دست در بین کاربران فضای مجازی چرخید که حکایت از اذیت و آزار زنی به نام «زهرا نویدپور» از سوی سلمان خدادادی نماینده ملکان در مجلس داشت. بعد از انتشار این ویدیو، فایلی صوتی گفت‌وگوی منتسب به زهرا نویدپور و سلمان خدادادی منتشر شد که در آن این نماینده مجلس با زبان آذری نویدپور را تهدید می‌کرد. هرچند سلمان خدادادی همان زمان یعنی در تیر ماه سال 97 انتساب این فایل صوتی به خود را تکذیب کرد و گفت که دفتر خیابان ولیعصر که در فایل صوتی به آن استناد شده، متعلق به او نیست.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد؛ 6  ماه بعد از انتشار این فایل صوتی، یعنی دی ماه امسال اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم در خبری اعلام کرد جسد زهرا نویدپور در منزلش پیدا شده است و دادستانی شهرستان ملکان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور بیانیه داد و اعلام کرد علت مرگ او در ظاهر خودکشی بوده است.

بعد از انتشار این اخبار بود که کاربران فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار بررسی اتهامات این نماینده مجلس ، که البته پرونده‌ای قدیمی‌تر هم درباره مسائل اخلاقی دارد، شدند؛ پرونده‌ای که هرچند موجب ردصلاحیت او برای انتخابات مجلس نهم شد اما مانعی برای ورود او به مجلس دهم نبود تا حالا علاوه بر نمایندگی مردم ملکان در مجلس رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم به عنوان یکی از کمیسیون‌های مهم پارلمان در قانونگذاری برای آسیب‌های اجتماعی باشد.

حالا آنطور که «دیده‌بان آزار» از نمایندگان مجلس کسب اطلاع کرده، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که مسوول رسیدگی به این پرونده است، قرار است فردا صبح این موضوع را بررسی کند. هیاتی که زهرا نویدپور پیش از مرگش گفته بود از سلمان خدادادی به آن شکایت برده، اما نتیجه‌ای نداشته است.

آنطور که یکی از نمایندگان مجلس- که خواست نامش فاش نشود- به «دیده‌بان آزار» گفته، طبق شنیده‌ها نتیجه کالبدشکافی «زهرا نویدپور» به احتمال زیاد فردا به جلسه هیات نظارت بر نمایندگان مجلس می‌رود تا شاید گره‌ای از از کلاف پرونده پرابهام او باز شود. پرونده‌ای که بسیاری از نمایندگان تمایلی درباره صحبت درباره آن ندارند.

 

حرف نمی‌زنیم،‌ برایمان دردسرساز می‌شود

«دیده‌بان آزار» با بیش از 10 نماینده درباره پرونده زهرا نویدپور گفت‌وگو کرد و اغلب جواب‌ها یک چیز بود:‌ «ما حرف نمی‌زنیم،‌ برایمان دردسرساز می‌شود.» بعضی از این نمایندگان این موضوع را امنیتی دانستند و بعضی بر پرابهام و مشکوک بودن این پرونده تاکید کردند. 

یکی دیگر از نمایندگان با بیان اینکه زهرا نویدپور با او بارها تماس گرفته و درخواست کمک کرده بود، به «دیده‌بان آزار» گفت: «او بی‌پرده همه مسائلی را که بین او و آقای خدادادی گذشته بود، برای من تعریف کرد و بعد من متوجه شدم که تمام مکالمه ما را ضبط کرده است. من همان موقع به او گفتم که اصلا کوتاه نیاید و به بعضی دیگر از نمایندگان هم این موضوع را اطلاع دادم.»

او با بیان اینکه اغلب نمایندگان مجلس معتقدند ورود چنین نمایندگانی به مجلس به شان نمایندگی آسیب می‌زند،‌ می‌گوید: «آنقدر این پرونده در سکوت و ابهام پیچیده شده که به راحتی نمی‌توانیم درست و غلطش را تشخیص بدهیم.»

 

حضور اشخاصی مثل  خدادادی در مجلس از نتایج نظارت استصوابی است

اکبر اعلمی نماینده پیشین مجلس که منتشر کننده خبر مرگ زهرا نویدپور در کانال تلگرامی‌اش بود، در گفت‌وگو با «دیده‌بان آزار» با بیان اینکه اخبار مربوط به زهرا نویدپور و ماجرای اذیت و آزار او را از منابع موثقی که در تبریز و ملکان داشته شنیده، می‌گوید:‌ «دست‌کم با ۱۰ نماینده مجلس درباره این موضوع صحبت کرده است.»

او دلیل سکوت گسترده نمایندگان مجلس و مسئولان مربوط به این موضوع را عواملی مانند ترس، محافظه‌کاری، عدم اعتماد به ادعاهای متوفی، رفیق بازی، تعصبات صنفی و قبیله‌ای می‌داند و معتقد است شورای نگهبان باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا نماینده‌ای را که پیش از مورد خانم نویدپور هم پرونده غیراخلاقی داشته، دوباره تایید صلاحیت کرده است؛ «حضور اشخاصی همچون خدادادی در مجلس از آثار و نتایج نظارت استصوابی است.»

 

ماجرای یک مرگ و چندین سوال بی‌پاسخ

هرچند اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان فردا (دوم بهمن ماه) این پرونده را در جلسه‌‌ای بررسی می‌کنند، اما ورود دیرهنگام این هیات از یک سو و سکوت و انفعال اغلب نمایندگان و تهدید بعضی از خبرنگاران و فعالان برای سکوت در این زمینه از سوی دیگر، باعث شده تا این سوالات به ذهن افکار عمومی خطور کند که چرا در همان زمانی که زهرا نویدپور در تماس‌های پی در پی با نمایندگان خواهان رسیدگی به اذیت و آزار و تهدید علیه او شده بود، نمایندگان مجلس سکوت کردند تا جان یک زن جوان 28 ساله گرفته شود؟ حتی اگر او خودکشی کرده و به قتل نرسیده باشد، چه دلایلی باعث شده که او دست به این کار بزند؟

اذیت و آزار زنان از سوی نمایندگان، چه خبرنگاران و چه مراجعانی که برای حل مشکلاتشان به بهارستان می‌روند، موضوع چندان جدیدی نیست. حتی اعتبارنامه سلمان خدادادی در مجلس هشتم به دلیل وجود یک پرونده اخلاقی دیگر تا نزدیک باطل شدن هم پیش رفت و بعد از آن برای انتخابات مجلس نهم تایید صلاحیت نشد اما چرا فردی با چنین سابقه‌ای باید دوباره تایید صلاحیت شود و حتی در مجلس دهم به کرسی ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس هم برسد؟ سوالاتی که برای پاسخشان باید منتظر رسیدگی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و البته دیگر مسوولان کشور ماند.

مطالب مرتبط