دیدبان آزار

پاسخ سعید پارسایی همسر الهه محمدی به مستند «خبرچین»

«در این راه استوار می‌مانیم»

سعید پارسایی: سه روز پیش مستندی در خبرگزاری میزان پخش شد درباره همسرم الهه محمدی و خانم نیلوفر حامدی اما بدون حتی یک سند محکمه‌پسند. لذا طرح چند موضوع ضروری است:

۱. خبرگزاری میزان به‌عنوان بازوی رسانه‌ای منتسب به قوه قضاییه، درحالی که قطعا مدیران آن می‌دانند که تنها پس از صدور حکم تجدیدنظر است که حکم قطعی می‌شود و رای دادگاه بدوی، رای نهایی نیست و قابل‌اعتراض است، نه‌تنها اصول رسیدگی به پرونده‌های قضایی و سیستم دو‌مرحله‌ای صدور رای در قوه قضاییه را زیر سوال بردند که حتی با انتشار این مستند، گویی سعی در القای این مطلب به مردم دارند که این حکم صددرصد درست صادر شده و نهایی است! گویی به جای قاضی تجدیدنظر نشسته‌اند و رای نهایی را صادر کرده‌اند.

۲. حالا ما چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دادگاه تجدیدنظر با رعایت اصل بی‌طرفی به پرونده رسیدگی کند؟! از دیگرسوی، این خبرگزاری، اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و اصل بی‌طرفی را هم رعایت نکرده‌‌ است. از محتوای خصوصی تلفن همراه الهه و نیلوفر، فایل‌های صوتی و گفتگوهای مجازی آنها استفاده، به‌طور تقطیع‌شده و جهت‌دار آنها را منتشر کرده و حریم خصوصی متهم را نقض کرده است. 

۳. مدیرمسئول خبرگزاری میزان باید پاسخگوی این سوال باشد که چطور ممکن است همه دفاعیاتی که #الهه_نیلوفر و وکلای آن‌ها انجام داده‌اند، هیچ جایی در مستند آنها نداشته است و موظفند طبق قانون مطبوعات، پاسخ‌هایی را که در روزهای آتی برایشان ارسال می‌شود عیناً منتشر کنند.

۴. نکته دیگر این است که در مستند اخیر خبرگزاری میزان، از سایت دیدبان آزار به‌عنوان پروژه‌ای نام برده که مرتبط با سازمان اتحاد برای ایران است؛ سازمانی که الهه و نیلوفر بارها در دفاعیاتشان همکاری با آن را مطلقا رد کرده‌اند، اما هیچ‌کدام از این دفاعیات در این مستند نیامده و در آن حتی سند و مدرکی دال بر این ارتباط نشان داده نشده است.

۵. درباره دیدبان آزار و عملکرد آن کافی است با یک مثال بدانیم که این فعالیت داوطلبانه نه‌تنها بارها مورد تقدیر مردم که مورد حمایت دستگاه‌های دولتی مثل شهرداری و افرادی با سمت‌های رسمی مانند بعضی اعضای شورای شهر قرار گرفته است؛ فعالیتی را که به دنبال کاهش آزار و خشونت علیه زنان است، به جای حمایت، تقبیح می‌کنید؟

 

بیشتر بخوانید: 

سربازان گمنام امام زمان از همیشه ترس‌خورده‌ترند

خویش من است آب و گل سرخ/ خویش من است سرو و آزادی

 

۶. در‌حالی‌که کپی همین طرح و فعالیت اجتماعی «دیدبان آزار» اخیرا در سطحی وسیع‌تر و زیرمجموعه قوه قضاییه با عنوان «دیدبان پیشگیری» راه‌اندازی و از مردم خواسته شده که خودشان دیدبان مشکلات اجتماعی باشند و مشاهداتشان را به این دیدبان ارسال کنند. هدف از تشکیل این سامانه این‌گونه عنوان شده است: «این سامانه زیرنظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی است و مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات جهت افزایش مسئولان اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت»

۷. نکته دیگر اینکه خلاف اصرار ما و افکار عمومی، دادگاه غیرعلنی برگزار شد. اگر الزامی ‌در غیرعلنی بودن دادگاه بوده، حالا با چه استدلالی موارد مطرح‌شده در جلسات دادگاه را  به صورت یک‌طرفه پخش کرده‌اند؟ آیا می‌خواهید جلوی شنیده‌شدن دفاعیات صریح الهه و نیلوفر در اثبات بی‌گناهیشان را بگیرید؟

۸. مشخصا در این شرایط، این حق برای ما محفوظ است که جزییات پرونده، دفاعیات و دادنامه را منتشر کنیم تا مردم خود به قضاوت بنشینند، چرا که معتقدیم گردش آزاد اطلاعات  -نه پخش صحبت‌های تقطیع‌شده- از حقوق اساسی مردم است.

۹. سه عنوان اتهامی ‌الهه محمدی و نیلوفر حامدی مشخص است اما از ابتدای بازداشت آنها شاهد بودیم که افرادی در صداو‌سیما یا فضای مجازی، اتهام دیگری را به آن‌ها منتسب کردند و تهمت جاسوسی زدند. مطمئنا از همه آنها شکایت خواهیم کرد؛ اتهام‌زنندگان باید در دادگاه حاضر و پاسخگو باشند.

۱۰. ما همچنان پیگیر لایحه تبدیل قرار بازداشت، طبق مواد 242 و 244 قانون آیین دادرسی کیفری و تبدیل آن به وثیقه هستیم. این موضوع تا زمان ارجاع پرونده به شعبه تجدیدنظر به عهده شعبه 15 دادگاه انقلاب است. این مواد، صراحت کامل بر تبدیل یا فک قرار بازداشت دارند و عمل‌نکردن به آن تخلف است.

۱۱. این امر از حقوق قانونی متهمانی است که میزان بازداشت موقتشان از آنچه در قانون تصویب شده است فراتر رفته و طبق این مواد قانونی، الهه و نیلوفر باید تا صدور رای قطعی دادگاه تجدیدنظر بیرون از زندان باشند؛ همین امروز هم بیش از یک ماه از اجرانشدن این قانون برای الهه و نیلوفر می‌گذرد.

۱۲. اینها بخشی بود از یک‌بام‌ودوهوای این پرونده، رعایت‌نشدن بی‌طرفی و آنچه ۱۳ ماه بر الهه محمدی، نیلوفر حامدی و خانواده‌هایشان رفت. کاش به جای مستندسازی به فکر پرکردن شکاف روزافزون بین مردم و خودتان بودید. ما اما در این راه استوار می‌مانیم تا شاید ظلمی ‌که بر ما رفت بر دیگری نرود.»

 

منبع: صفحه اینستاگرام سعید پارسایی

مطالب مرتبط