دیدبان آزار

15 انجمن دانشجویی و بیش از 350 نفر بیانیه را امضا کردند

نامه اعتراضی دانشجویان علوم اجتماعی علیه قلدری، آزار و تبعیض در دانشگاه‌ها

در اسفندماه گذشته، نامه‌ای را خطاب به رئیس انجمن جامعه‌شناسی نوشتیم و منتشر کردیم. در آن نامه از آزار و تبعیض و قلدری در محیط آکادمیک گفتیم و به «سوء‌استفاده از قدرت، آزار کلامی، آزار جنسی، خشونت یا تهدید به خشونت، دریغ‌داشتن اطلاعات از فرد، سوء‌استفادۀ روانی، کارشکنی در کار یا درس، قلدری، شرمسار کردن فرد در معرض عموم، حرمت‌شکنی و بی‌احترامی، افترا بستن، منزوی‌سازی، تهدید آکادمیک، رعایت‌نکردن حریم خصوصی و…» توسط صاحبان قدرت در فضاهای آکادمیک اعتراض کردیم. در ادامه ۳۵۰ نفر به نامۀ ما در قالب ثبت امضا و ارسال روایت پاسخ دادند. اینک، ما نویسندگان این نامه، فرصت را برای انتشار امضاها مناسب می‌دانیم و با انتشار اسامی امضاکنندگان و حامیان نامه برآنیم تا حساسیتمان نسبت به موضوع آزار و تبعیض و قلدری در تمامی اشکال آن در ساحت آکادمی را بلندتر فریاد بزنیم. 

اگرچه افشای نام افرادی که با اتکا به حاشیۀ امن خود در ساختار قدرت دانشگاهی به آزار دانشجویان می‌پردازند خالی از اهمیت نیست و فکر می‌کنیم هر کسی حق دارد بدون ترس از تنبیه و قضاوت، روایتش از تبعیض و آزار را بیان کند، اما همان‌گونه که در نامه گفته‌ایم، هدفمان کماکان پرهیز از شخصی‌کردن این موضوعات و نام‌بردن از اشخاص است. آن‌چه می‌خواهیم در وهلۀ نخست، فراخواندن همزمان دانشجویان، اساتید و صاحبان قدرت در دانشگاه‌ها به تأمل و بازاندیشی دربارۀ تبعیض، آزار، خشونت و قلدری در محیط دانشگاه است. در وهلۀ دوم، اصلاح سازوکارهای موجود در دانشگاه از طریق تشکیل کارگروه یا کمیته‌ای را متشکل از دانشجویان، اساتید و متخصصان حقوقی خواهانیم تا دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری و مقابله با آزار و تبعیض تنظیم کنند.

در همین راستا فکر می‌کنیم انتشار این نامه از سوی دانشجویان دانشکده‌های علوم اجتماعی، فقط گام نخست است و از تمامی دانشجویان رشته‌ها و دانشگاه‌های دیگر دعوت می‌کنیم به این حرکت بپیوندند. همچنین از دانشجویان دانشکده‌های علوم اجتماعی سراسر کشور نیز دعوت می‌کنیم چنانچه تاکنون این نامه را امضا نکرده‌اند، با امضای خود به این مطالبه‌گری ملحق شوند. امکان ثبت امضا همچنان وجود دارد و می‌توانید در لینکی که در زیر مشاهده می‌کنید، امضای خود را با ثبتِ نامِ رشته و دانشگاه محل تحصیل به دست ما برسانید. این دادخواست هم‌اکنون به انجمن جامعه‌شناسی ایران تحویل شده است. در ادامه متن کامل را می‌خوانید:

 

بیشتر بخوانید:

آزار و اذیت در دانشگاه نادیده گرفته می‌شود

اعتراض به کنترل‌گری مردسالارانه در دانشگاه‌های کشور

 

 

جناب آقای دکتر سراج‌زاده

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران

با سلام و احترام  

 

این نامه از طرف جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم اجتماعی و با هدف طرح بحث در باب مسأله‌ای نوشته‌ شده است که علی‌رغم گستردگی وقوع آن در فضای آکادمیک، توجه چندانی برنمی‌انگیزد. احتمالاً همه‌ی ما بر این نکته توافق داریم که محیط دانشگاهی باید محیطی عادلانه، امن، دربرگیرنده و حمایتگر باشد. همۀ ما، به دنبال ایجاد فضایی تفاهم‌آمیز همراه با احترام متقابل نسبت به شأن و ارزش هر یک از اعضای محیط دانشگاهی هستیم تا در نتیجۀ آن، هر فرد احساس کند عضوی  از جامعۀ دانشگاهی خود است و می‌تواند به‌تمامی به توسعه و رفاه آن فضا یاری رساند. حال با امید به اتفاق نظر روی نکات بالا،  به سراغ بیان مسأله می‌رویم.

اغلب ما دانشجویان (اگر نگوییم همه)، در طول مدت تحصیلمان با مواردی از آزار و تبعیض در محیط دانشگاهی روبرو شده‌ایم. این آزار و تبعیض می‌تواند ما یا کسی که می‌شناسیم را نشانه گرفته باشد. مواردی همچون سوءاستفاده از قدرت، آزار کلامی، آزار جنسی، خشونت یا تهدید به خشونت، دریغ‌داشتن اطلاعات از فرد، سوءاستفاده‌ روانی، کارشکنی در کار یا درس، قلدری[۱]، شرمسارکردن فرد در معرض عموم[۲]، حرمت‌شکنی و بی‌احترامی، افترا بستن، منزوی‌سازی[۳]، تهدید آکادمیک[۴]، رعایت‌نکردن حریم خصوصی و... مواردی است که به کرات در دانشگاه رخ داده است. اغلب بدین شکل که کسی که در سلسله‌مراتب قدرت در میدان دانشگاهی از جایگاه «فرادست» برخوردار است، به پشتوانه‌ی جایگاه خود، به اشخاص «فرودست» خشونت می‌ورزد، آزار می‌دهد، قلدری می‌کند و... . این رفتارها اما اغلب پنهان است. رفتارهایی که به دلیل حمایت نهادی از شخص آزارگر و زورگو و نیز فقدان چارچوب‌های ارجاعی برای رعایت رفتار اخلاقی در محیط دانشگاه، نادیده گرفته می‌شود. در اینگونه موارد، دانشجویان اغلب شناختی از حقوق خود ندارند. اگر هم داشته باشند، به‌خوبی می‌دانند که هیچ نهاد حمایتگری برای رسیدگی به شکایات آن‌ها وجود ندارد. همچنین می‌دانند که شخص فرادست می‌تواند به‌راحتی تمام فرصت‌های کاری و تحصیلی آینده را از او بگیرد. این فشارها و تهدید‌ها از ندادن نمره تا تهدید به اخراج و شکایت از دانشگاه (چنان‌که در خصوص یکی از اساتید گروه انسان‌شناسی دیدیم[۵]) و پاس‌نکردن و رد شدن در مصاحبه و منع استخدام و…را می‌تواند در برگیرد.

ما می‌دانیم که دانشگاه اکنون آماج حملات متعددی است. هجمۀ خصوصی‌سازی و پولی‌سازی، دانش که به کالایی بدل شده، و دست‌آخر بیماری عالمگیر، بدنۀ دانشجویی را نحیف‌تر از پیش ساخته‌ است. اما اگر رویای دانشگاهی برابری‌خواه و عادلانه را در سر داریم، اگر می‌خواهیم دانشگاه محیطی باشد که فرصت‌ها و حقوق برابر را فارغ از زمینه‌های تبعیض در اختیار اعضایش می‌گذارد، نمی‌توانیم و نباید مطالبۀ طیفی را به سود طیفی دیگر حقیر و بی‌اهمیت بشماریم. تاریخ به ما نشان داده است که انتخاب مسیری جز این و در اولویت ندانستن مطالبه‌ای به بهانۀ وجود اولویت‌های مهم‌تر، نتیجه‌اش جز تداوم تبعیض و طرد و ریشه دارتر شدن نابرابری نخواهد بود.

در عین حال می‌دانیم و تأکید می‌کنیم که مطالبه‌ ما مبنی بر نیاز به عدالت و حمایت از اساسی‌ترین حقوق دانشجویان و نیز اساتید تازه‌وارد، در راستای طرد یا حذف اشخاص نیست. می‌دانیم که خشونت، قلدری، تبعیض و آزار در فضای دانشگاهی، چیزی نیست که صرفاً به خطای فردی اشخاص برگردد و با توبیخ ایشان به کلی رفع شود. البته فرهنگ سلبریتی‌پروری و ستاره‌سازی در محیط آکادمیک، برخی افراد را به چنان جایگاهی در سلسله‌مراتب قدرت و شهرت می‌رساند که نقد آن‌ها و به چالش کشیدن این سلسله‌مراتب قدرت را دشوار و حتی ناممکن می کند. در همین گروه جامعه‌شناسی می‌توانیم به اساتید شاغل و بازنشسته‌ای اشاره کنیم که صرفاً با تکیه بر حاشیۀ امن متکی بر شهرت و اعتبار خود، دست به هرگونه توهین و تحقیر و خشونتی زده‌اند و می‌زنند. اما آزار و تبعیض، کژکارکردهای نهاد دانشگاهی‌اند و ماهیتی سیستماتیک دارند. پس برای مواجهه و مقابله با آن‌ها نیز باید فراتر از افراد گام برداشت. اهداف ما چنین است:

  • حساس‌سازی جامعۀ دانشگاهی نسبت به قلدری، تبعیض و آزار در دانشگاه.
  • آگاه‌کردن دانشجویان از حقوق خود و زمینه‌چینی نهادی و ساختاری برای مطالبۀ آن.
  • ایجاد سازوکارهای مشخص برای دانشجویان برای پیگیری حقوق خود در پی حوادث تبعیض‌آمیز، خشونت‌بار یا مواجهه با قلدری.

در راستای تحقق این اهداف، پیشنهاد ما تشکیل کارگروه یا کمیته‌ای متشکل از دانشجویان، اساتید و متخصصان حقوقی است. همانطور که تجربۀ فضاهای آکادمیک بین‌المللی نشان می‌دهد، در چنین کمیته‌ای می‌توان آیین‌نامه‌ای جهت توضیح و تعریف مشخص مصادیق آزار و تبعیض در محیط‌های دانشگاهی تنظیم و دستورالعملی برای مواجهه و مقابله با آن‌ها تدوین کرد تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کمک و حمایت لازم را در اختیار آنان که نیازمندش هستند قرارداد. باید بتوانیم با ایجاد حساسیت و آگاهی‌بخشی و نیز به‌واسطۀ اعمال مقررات، معیارها و فرایندها، دانشگاه را به محیطی برابر، امن و عادلانه بدل سازیم و تلاش کنیم تا کسی به‌خاطر سن، نژاد، اصل و نسب، زادگاه، جایگاه[۶]، جنس[۷]، هویت جنسی[۸]، قومیت، دین، گرایش جنسی[۹]، وضعیت تأهل، وضعیت خانوادگی، طبقه، معلولیت و... مورد تبعیض قرار نگیرد و از حقی محروم نشود. به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا مبارزه با نابرابری را فراتر از سطح فردی و فعالیت در شبکه‌های مجازی پیش ببریم. باید به‌صورت جمعی برای اخلاق دانشگاهی و علیه قلدری، آزار و تبعیض جنسی و غیرجنسی در محیط دانشگاه سازمان یابیم و بدین شکل، مشروعیت و قدرت به‌ظاهر خلل‌ناپذیر شبکه‌ قدرتمندان صاحب‌نام را به چالش بکشیم.

 

[۱] Bullying

[۲] Public Shaming

[۳] Isolation

[۴] Academic Threatening

۵.  بنابر روایت دانشجویان، یکی از اساتید دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران ابتدا دانشجویی را  به‌خاطر مشارکت پایین در کلاس و غیبت، توبیخ کرد. بعد از پاسخ دانشجو مبنی بر شاغل‌ بودن خود، استاد در برخوردی عجیب، با توهین و تهدید با دانشجو برخورد کرد و این برخورد  در جلسات بعدی هم ادامه یافت. استاد مربوطه در نهایت از دانشجو به دانشگاه شکایت برد و نمرۀ صفر را در کارنامه‌اش ثبت کرد. شکایت استاد البته به جایی نرسید.

[۶] Status

[۷] Sex

[۸] Gender Identity

[۹] Sexual Orientation

 

امضاها:

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی 

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه تبریز

انجمن علمی برنامه‌ریزی دانشگاه علامه طباطبایی 

انجمن علمی سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انجمن علمی مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی 

انجمن علمی مددکاری اجتماعی دانشگاه خوارزمی

انجمن علمی سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه تهران

انجمن علمی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

انجمن علمی مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

انجمن علمی ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه گلستان

انجمن علمی انسان‌شناسی دانشگاه تهران

محمد عاملی- جامعه‌شناسی توسعه

آزیتا لاجوردی

دانیال- جامعه‌شناسی- دانشگاه اصفهان 

الناز شیری- جامعه‌شناسی

نفیسه ایرانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

آتنا کامل

آذین توکلی- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

آذین رضاییان- مطالعات زنان- دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

آرزوسادات هاشمی- علوم اجتماعی- دانشگاه کاشان

آرش قدوسی مقدم- برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون- دانشگاه علامه طباطبائی

آریاناز گلرخ- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

آزاده ثبوت- برنامه‌ریزی اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

آزاده خرازی- مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ

آلاله کمپانیان- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

آیدا سیدجودکی- علوم اجتماعی (انسان‌شناسی)- دانشگاه تهران

ابراهیم محمودی- دکتری جامعه‌شناسی- دانشگاه تربیت مدرس

ابوالفضل حاجی‌زادگان- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

ابوالفضل رضایی- علوم‌ اجتماعی- دانشگاه تهران

ابوالفضل فخری- فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشگاه تهران

ابوالفضل نژادفتح- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

احسان احراری- پژوهشگری علوم اجتماعی- دانشگاه خوارزمی

احسان هاشمی- جامعه‌شناسی- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

احمد فخیم- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه‌ طباطبایی 

احمد ویسی- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

آسیه موسی‌زاده- جامعه‌شناسی

افرا حامدزاده

الاهه بیننده- توسعه- دانشگاه تهران

المیرا بهمنی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تربیت مدرس

الهام افراسیابی- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی 

الهام ذاکری- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

الهام عدیمی- علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه‌نگاری- دانشگاه آزاد تهران مرکز

الهه غفاری- برنامه‌ریزی رفاه- دانشگاه علامه طباطبایی

امید ملازیی- علوم اجتماعی- دانشگاه سیستان و بلوچستان 

امیر تهرانی- جامعه‌شناسی، تربیت مدرس

امیر چمنی- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه آزاد تبریز

امیر محمد حسن‌پور- جمعیت‌شناسی- دانشگاه تهران

امیر معین نیکزاد- مطالعات جوانان- دانشگاه تهران

امیرحسین خدادی- پژوهش علوم اجتماعی- شهید بهشتی 

امیرحسین سادات- دانش‌آموخته ‌کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی- دانشگاه تهران

امیررضا مقتدرزاده- سیاست‌گذاری اجتماعی

امیرسامان خلیلی مهدیرجی- روابط عمومی- دانشگاه گلستان

امینه ابطحی- مطالعات جوانان

ایمان هاشمی- جامعه‌شناسی- دانشگاه مازندران

بشری شکوری- پژوهشگری اجتماعی- مطالعات فرهنگی

بشیر خادملو- جامعه‌شناسی- دانشگاه تربیت مدرس

بنفشه چراغی

بهار قادری- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

بهار کدخدازاده- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

بهارشریفی- جامعه شناسی ورزش- دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

بهاره بدیعی

بهاره بیات‌- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

بهرام دهخدایی- مطالعات فرهنگی

بهرام صمدی- دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی اقتصاد و توسعه- دانشگاه علوم تحقیقات تهران 

بهروز تاری- برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

بهممن باینگانی- جامعە‌شناسی

بهنام امینى- اندیشه سیاسى و اجتماعى- دانشگاه یورک کانادا 

بیژن افشار- برنامه‌ریزی اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

پارسا- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

پارسا حبیبی‌فرد- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

پاییز خورسندمقدم- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

پدرام پذیره- ارتباطات – دانشگاه تهران

پردیس قره‌بگلو- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

پرستو صاحبی

پریا رحیمی- علوم ارتباطات- دانشگاه تهران و دانشگاه علامه‌طباطبایی

پریا نبی لپ- روابط عمومی- دانشگاه علامه طباطبائی

پریچهر ملکشاهی- انسان‌شناسی 

پویا دهقان- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

پویا معماری آزاد- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

تارا بنیاد- مددکاری اجتماعی- دانشگاه آلیس سالمون برلین

تارا پرهیزی-جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

تارا عسگری- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران 

تارا قسیمی- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

تیبا بنیاد

جلال الدین اجدانی- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

جلوه جواهری- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه الزهرا

جوادی- علوم اجتماعی 

حامد کیانی- علوم اجتماعی- دانشگاه شهید چمران اهواز

حانیه طاهری- کارشناسی ارشد مطالعات جوانان

حسام حسین‌زاده- جامعه‌شناسی- تهران

حسام سلامت- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

حسین باقری- جامعه‌شناسی- دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران

حسین رضایی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران 

حمزه سلمان‌پور- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه خوارزمی 

حمید زمانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

حمیدرضا پرنیان- دانشجوی جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

حمیدرضا دارچینیان- جامعه‌شناسی

حمیدرضا واشقانی فراهانی- سیاست‌گذاری

حنانه نبوی- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی 

خسرو آقایب- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه طباطبایی

رئوف قاسم‌پور- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

رادا مردانی- علوم ارتباطات اجتماعی 

راضیه تاجیک- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی 

رضا علیپور- جامعه‌شناسی

رعنا آرین‌فر- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

رعنا حشمتی

رعنا قادریان- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

روح‌الله قاسمی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

روژین حسینی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران 

روشنک عرفانی- برنامه‌ریزی اجتماعی- دانشگاه تهران

رومینا محسنی رجایی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه‌ طباطبایی

رویا نورانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

رویاسادات محمودی- روابط عمومی- دانشگاه گلستان

ریحانه صارمی- رفاه- دانشگاه تهران

زرین ایزدیار

زهرا آزادفلاح- جامعه‌ شناسی - دانشگاه گیلان

زهرا احمدی- علوم اجتماعی 

زهرا اصغری- مطالعات‌فرهنگی- دانشگاه علم و فرهنگ

زهرا بذرافکن- ارتباطات- دانشگاه تهران

زهرا تذری

زهرا جعفری- برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی- دانشگاه تهران

زهرا حیدری

زهرا صباغی- مطالعات فرهنگی- علامه طباطبایی

زهرا صداقت‌گو- برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

زهرا فیروزی مفرد- برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون- دانشگاه علامه طباطبایی 

زهرا محبی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران 

زهرا هنجنی باقری- پژوهشگری اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

زهرا یاوند طاهری- پژوهشگری علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

زهره احمدلو- علوم اجتماعی- دانشگاه شهید بهشتی

زینب بختیاری‌زاده- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

زینب پیغمبرزاده- ورودی کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهران ۱۳۸۲ 

زینب ناصری- سیاست‌گذاری اجتماعی- دانشگاه تهران 

زینب هوشمند قره‌باغ- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران 

ساجده عرفانی- علوم ارتباطات اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

سارا شفیع‌خانی

سارا کریمى- جامعه‌شناسى- دانشگاه تهران

سارا نوری- مطالعات فرهنگی

سارا یوسفی‌خواه- علوم اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

ساره جهاندیده- برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون- دانشگاه تهران 

ساغررحیمی‌شاد- روزنامه‌نگاری- دانشگاه علامه طباطبایی

سبا حاج‌جعفر- مردم‌شناسی

سپیده ثقفیان- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

سپیده صدفی-پژوهشگری علوم اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

سپیده یادگار- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

ستاره لعل- جامعه‌شناسی- پیام نور

سحر شهامت‌رزم- پژوهشگری علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

سروش بهامی- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

سروناز احمدی- مددکاری اجتماعی

سروناز بنکدار- سیاستگذاری اجتماعی

سعدیه میرکی- علوم اجتماعی

سعیده شیرانی- مطالعات ارتباطی

سعید حاجی زین‌العابدینی- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

سمانه معظم- جامعه‌شناسی

سمیه بیابانی- جامعه‌شناسی آزاد تهران مرکز

سمیه حمیدنژاد- مددکاری اجتماعی- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

سمیه رستم‌پور- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

سهیل میرانی- مددکاری اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی 

سودابه حسین‌نیا- دکترای جامعه‌شناسی- دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز 

سوده آقاجان‌زاده- توسعه- دانشگاه تهران

سولماز کریمیان- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید چمران

سونیا غفاری- دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران 

سیدمجتبی پورهاشمی اردکانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی 

سیاوش صیدی- پژوهش علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

سیاوش نصیحتی- کارشناسی ارشد مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

سید علی هاشمیان- انسان‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

سید محمد سادات هندی

سید مصطفی حسینی- جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران

سیدعلی فاطمی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

سیدمهدی سیدعلوی- فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 

سیدمهدی یوسفی

سیده سارا حسینی- انسان‌‌شناسی- دانشگاه تهران

سیده سمانه هاشمی‌نژاد- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه طباطبایی

سیده فاطمه حسینی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

سیمین رادمهر- علوم اجتماعی

شاهرخ زبردست- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

شایان محمدی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

شیما شعاعی

شقایق ایاسه- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

شقایق یوسفی- جامعه‌شناسی

شکوفه خواجویی

شمس‌الدین شریعتی- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

شهره شفیعی- فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

شهین غلامی

شورا قنبری- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علم و فرهنگ

شیرین احمدنیا- فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران، شهیدبهشتی و بعد واریک انگلستان(لیسانس تا دکترا)

شیدا حمیدی- مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

شیرین علیزاده- جامعه‌شناسی سیاسی- دانشگاه علامه طباطبایی

شیرین کریمی- مطالعات جوانان- دانشگاه تهران 

شیما وزوایی- ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبایی

شیوا آقائی- علوم اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبائی

صدف بیگلری- فارغ‌التحصیل انسان‌شناسی- دانشگاه تهران 

صفا روشندل- علوم ارتباطات اجتماعی- دانشگاه تهران

طاهره مرادی

طراوت مظفریان- جامعه‌شناسی- دانشگاه گیلان

طنین عصفوری- پژوهش‌ اجتماعی- دانشگاه تهران

عاطفه خیرآبادی

عاطفه رضوی- برنامه‌ریزی رفاه‌ اجتماعی- دانشگاه تهران 

عاطفه رنگریز

عباس شهرابی فراهانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

عرفان رضاخانی- سیاست‌گذاری اجتماعی 

عزیزاله اکبری- ارتباطات

عطا نوبهار- مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

عطیه صفایی- برنامه‌ریزی

عطیه نیکوکار- پژوهش علوم اجتماعی

علی اصغر نظری- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

علی ایمانی- پژوهشگری علوم اجتماعی- دانشگاه رازی 

علی بلوچی- مردم‌شناسی

علی جعفری- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

علی خورسندنژاد- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

علی خیری- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

علی رفاهی- دانشجوی سابق کارشناسی مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

علی زهره‌وند- سیاستگذاری- دانشگاه تهران

علی قاسمی برقی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

علی محمددادایی- علوم ارتباطات اجتماعی- دانشگاه تهران 

علی هداوند- جامعه‌شناسی فرهنگی- دانشگاه گیلان

علیرضا چمن‌زار- برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبائی 

علیرضا حسنلو- جامعه‌شناسی- دانشگاه گیلان

علیرضا محمدی- آموزش علوم اجتماعی- پردیس حکیم فردوسی البرز

علیرضا وثوقی- سیاستگذاری اجتماعی- دانشگاه تهران

غزاله محمدی- جامعه‌شناسی فرهنگی، دانشگاه گیلان

فائزه قربانی- پژوهش علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

فاطمه احمدنژاد مهری- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی 

فاطمه الفت- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران 

فاطمه امیری- علوم اجتماعی

فاطمه ثاقب- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه جهانشاهی- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه رئیس میرزایی- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

فاطمه رضازاده- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

فاطمه زنده‌دل نوبری- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه سادات سیدمحمدی- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی 

فاطمه‌ سادات کاظمی یزدی- مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه سمسار- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه علمدار- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه علملییه- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران 

فاطمه قاسمی‌فر- جامعه‌‍‌‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

فاطمه قدیری- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

فاطمه کاوه- جمعیت‌شناسی- دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

فاطمه کریمخان- مطالعات فرهنگی 

فاطمه منعمی مطلق- پژوهش علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

فاطمه یزدانی-مطالعات جوانان- دانشگاه تهران

فاطمه(محدثه) حاجی حیدری- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه طباطبایی

فرخنده قربانی‌مقدم- مطالعات زنان- دانشگاه علامه طباطبائی

فردوس شیخ‌الاسلام- مطالعات فرهنگی۔ دانشگاه علم و فرهنگ

فرزاد نیک‌آئین- جامعه‌شناسی- علامه طباطبائی

فرزانه امینی- ارتباطات اجتماعی 

فرزانه برزگر- برنامه‌ریزی اجتماعی- دانشگاه تهران

فرزانه جلالی- مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

فرزانه غروبی- انسان‌شناسی- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

فرشته طوسی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی 

فرهاد شجاع حیدری- مددکاری اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی 

فرهنگ عمرانی نوا- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی

فرهود کوه اسدی- جامعه‌شناسی سیاسی- دانشگاه علامه طباطبایی تهران

فروغ عزیزی- علوم‌اجتماعی- دانشگاه تهران

قمر تکاوران

کامیار شریفی- برنامه‌ریزی- دانشگاه تهران

کاوش کامرانی- جامعه شناسی علامه طباطبایی

کژال بدری- جامعه‌شناسی- دانشگاه کردستان

کوثر محمدی- مطالعات زنان- دانشگاه علامه طباطبائی

کیهان صفری- جامعه‌شناسی

گلچهره کیوان- پژوهش علوم اجتماعی- دانشگاه تهران 

گلنار ابراهیم‌پور- انسان‌شناسی- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 

لادن احمدیان هروی- دانش‌آموخته جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران 

لیلا الیکایی- جامعه‌شناسی توسعه- دانشگاه تهران

مائده خیّری- دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی 

مارال لطیفی

متینا دقیق- برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون- دانشگاه علامه طباطبایی

مجتبی بیات- سیاستگذاری فرهنگی- دانشگاه خوارزمی 

محبوبه بلالی- کارشناسی علوم اجتماعی(گرایش پژوهشگری)- دانشگاه ایلام

محمد احمدی

محمد اولیایی- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه کردستان 

محمد بازافکن- جامعه‌شناسی- دانشگاه تربیت مدرس

محمدپارسا نصیری- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

محمد جواهری- مطالعات جوانان- دانشگاه تهران 

محمد حیدری- جامعه‌شناسی

محمد خیابانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

محمدشریف بی‌خوف- علوم اجتماعی پژوهشگری- دانشگاه علامه طباطبائی

محمد قربانیان- جامعه‌شناسی- دانشگاه اصفهان

محمدمتین مبشری‌ریزی- علوم ارتباطات اجتماعی - دانشگاه تهران

محمد مهدی حسنی ولاشجردی- علوم اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی

محمد نجفی‌زاده

محمدجواد خوشنام‌وند- جامعه‌شناسی- دانشگاه گیلان

محمدجواد صیف- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

محمدحسین حیدری- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

محمدرضا برقعی- علوم اجتماعی- دانشگاه آزاد تهران شمال

محمدرضا جلالی - انسان‌شناسی- دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

محمدرضا دولت‌آبادی- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

محمدرضا کلاهی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

مخسا صفی- علوم اجتماعی- علامه طباطبائی

مرتضی مصلح- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی- دانشگاه شیراز

مرضیه امیری- برنامه‌ریزی شهری- دانشگاه تهران

مرضیه سادات ضرغامی- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

مریم آقامحمدی- علوم ارتباطات اجتماعی- دانشگاه تهران

مریم ایثاری- جامعه‌شناسی- دانشگاه تربیت مدرس

مریم رحمانی- علوم ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبایی

مریم رضایی

مریم روستا- انسان‌شناسی

مریم صالحی- انسان‌شناسی - دانشگاه تهران

مریم طاعتی

مریم طاعتی سرشکه- جامعه‌شناسی- دانشگاه گیلان

مریم فروغی- کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی

مریم واحدی- علوم اجتماعی 

مسعود سالاری- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

مسعود میرنوری- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

مسیح پویانژاد- کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه طباطبایی

مصطفی درویشی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

مصطفی هوشمند جامعه‌شناسی، دانشگاه تهران

معصومه جان‌درمیان- جامه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی 

معصومه رستم‌زاده- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

معصومه یوسف‌خانی

معصومه‌ یوسف‌نیا- کارشناسی ارشد- دانشگاه تهران

ملیحه ریاضی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

ملیکا امین توکلی - مددکاری اجتماعی

مهسا شیرازی- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

مهتا سیدجوادی- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه طباطبایی

مهتاب محمودی- جامعه‌شناسی‌- دانشگاه تهران

مهدی بوچانی- جامعه‌شناسی

مهدی تابان- انسان‌‌شناسی- دانشگاه تهران

مهدی جنگی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تبریز

مهرداد شرونی- جامعه‌شناسی

مهسا اسداله‌نژاد- جامعه‌شناسی- دانشگاه تربیت‌ مدرس

مهسا جورمند

مهسا زمان‌پور- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

مهشید زندی- مردم‌شناسی- دانشگاه تهران

مهناز بزرگیان- جامعه شناسی- دانشگاه تهران

مهوش مهربان- جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

مهیم امیرمحمدی- جامعه‌شناسی- دانشگاه باهنر کرمان

مونا نیکزاد- جامعه‌شناسی

میترا فردوسی

میثم اهرابیان صدر- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی

میثم خدمتی- مطالعات فرهنگی و رسانه- دانشگاه تهران

مینا عزیزی- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی 

نادر نصیری- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علم و فرهنگ 

نازنین اسدزاده- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

نازنین بدیع‌زادگان- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

نازنین میرزابیگی

نجمه عرفانیان خدیوی- پژوهش علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

ندا میلانی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران

نرگس حسن‌لی- مطالعات فرهنگی- دانشگاه علامه طباطبائی

نرگس غروبی- جامعه‌شناسی- دانشگاه تهران 

نرگس نادی- برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون- دانشگاه علامه طباطبایی

نسیم سلطان‌بیگی- علوم ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبایی

نگار باسره- علوم اجتماعی- دانشگاه ایلام

نگار دشتی‌مقدم- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران 

نگار گراوند- پژوهشگری اجتماعی- دانشگاه تهران 

نگار نیازمند- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

نگین باقری- علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

نوشین صفائیان- جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

نوشین کشاورزنیا- علامه طباطبایی

نوید عابدین‌پور- پژوهشگری اجتماعی- دانشگاه آزاد تهران مرکز

نیلوفر هومن- علوم ارتباطات- دانشگاه تهران

نیما علوی

نیوشا صالح‌پور- جامعه‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی 

هادی آقاجانزاده

هادی بهاری

هادی میری آشتیانی- پژوهشگری علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

هاله میرمیری

هستی شکوهی- انسان‌شناسی دانشگاه تهران

هستی وحدت- برنامه‌ریزی اجتماعی- فارق‌التحصیل دانشگاه تهران

هلیا حاجی‌زاده- برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون- دانشگاه تهران

هما جلیلوند- جامعه‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی 

هما صابری- مطالعات زنان

هیوا همتی- علوم ارتباط اجتماعی- دانشگاه تهران

وحید میره‌بیگی- جامعه‌شناسی سیاسی- دانشگاه علامه طباطبایی

یاسمن سجادی- علوم ارتباطات اجتماعی- دانشگاه تهران

یاسمن کهنمویی- انسان‌شناسی- دانشگاه تهران

یوسف اهرمی‌نژاد- کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی

 

مطالب مرتبط