دیدبان آزار

چگونه با فرزندانمان درباره #من هم صحبت کنیم

اگر در شبکه‌های اجتماعی عضو باشید، به احتمال زیاد با هشتگ #من_هم مواجه شده‌اید؛ هشتگی که مردم در نقاط متعدد جهان برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌های تجاوز، آزار و قلدری جنسی با دیگران به کار می‌برند. این جنبش نه‌تنها به بازماندگان حس مورد حمایت واقع شدن داده است، بلکه سبب شده تا حقیقت پشت آمارهای تجاوز و سوءاستفاده جنسی آشکار شود. امروز مسئله به‌قدری پررنگ شده که همگان قادر به دیدن آنند.

مردم متوجه میزان تاثیر این مسئله بر دیگران شده‌اند و نه تنها در معرض دید عموم تحت‌تاثیر قرار گرفتند، بلکه به‌واسطه دوستان، خانواده، همسایه‌ها و همکارانی که داستان‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، موضوع به فضاهای خصوصی و خانه‌ها نیز راه پیدا کرده است. به طور کلی #من_هم تجربه‌ای بود که چشم بسیاری از افراد را گشود. جنبش #من_هم علی‌رغم آگاهی‌بخشی درباره فراگیری تجاوز و آزار جنسی، به انگ‌زدایی از موضوع کمک و فضایی امن برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌های خشونت جنسی فراهم کرده است.

 

چرا احتیاج دارید با کودکانتان درباره #من هم صحبت کنید

شما به‌عنوان یک والد این توانایی را دارید که آنچه این جنبش آغاز کرده است بپذیرید و آن را در زندگی فرزندانتان معنی‌دار کنید. نه‌تنها می‌توانید درباره معنی جنبش #من هم و چگونگی پیدایش آن با فرزندانتان صحبت کنید، بلکه همچنین می‌توانید از تجربیاتی که دیگران به اشتراک می‌گذارند، به عنوان ابزاری برای آموزش چیستی تجاوز، آزار و قلدری جنسی و همچنین چگونگی تشخیص آن در زندگی و روابط خود و دوستانشان بهره ببرید.

در حالت ایده‌آل گفت‌وگو درباره #من_هم به دختران و پسران کمک می‌کند تا برای پا پیش گذاشتن و علنی‌سازی تجربه‌های خود، احساس شرمندگی نکنند. این مسئله فرزندانتان را قادر می‌کند تا درصورت مورد خشونت قرار گرفتن یا حتی مشاهده خشونت در مدرسه و اجتماعات، بتوانند بلند صحبت کنند. صحبت درباره جنبش می‌تواند ابزار موثری برای آموزش تفاوت میان روابط دوستی سالم و ناسالم به نوجوانان باشد؛ اینکه کدام رفتارها پذیرفتنی و کدام‌ها غیرقابل قبول است.

 

بیشتر بخوانید:

تربیت فمینیستی و ضرورت مقابله با مردانگی سمی

آموزش به پسران؛ گامی ضروری در مقابله با فرهنگ تجاوز

 

نیاز به گفتگو

همانند بیشتر والدین ممکن است متوجه شده باشید که اکنون بهترین فرصت برای صحبت درباره موضوعی است که رسانه‌های اجتماعی و خبری را در خود غرق کرده است. اما ممکن است به دلیل اینکه نمی‌دانید دقیقا از کجا باید شروع کنید، مکالمه را به تعویق بیاندازید. اما بدانید که شما تنها نیستید. طبق یافته‌های مطالعه «پروژه مراقبت را رایج کنید»، 76% از نوجوانان مصاحبه‌شده هرگز مکالمه‌ای درباره آزار جنسی، زن‌ستیزی یا رابطه برابر و بالغانه با والدین خود نداشته‌اند. بنابراین تنها به دلیل دشوار و ناراحت‌کننده بودن موضوع نباید از برقراری مکالمه درباره آن اجتناب کنید. این یک مسئله مهم است که نیازمند گفت‌و‌گو است. در ادامه پیشنهاداتی ارائه شده است تا برای شروع به شما کمک کند.

 

  • هم با پسرها و هم با دخترها صحبت کنید. اگرچه آمارها نشان می‌دهند که تا قبل از 18 سالگی، از هر 4 دختر یک نفر مورد سوءاستفاده جنسی قرار خواهد گرفت، اما تنها دختران نیستند که ممکن است مورد خشونت جنسی قرار بگیرند. در واقع آمارها نشان می‌دهند تا قبل از 18 سالگی از هر 6 پسر نیز یک نفر مورد سوءاستفاده جنسی قرار خواهد گرفت. در همین حال نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد از هر 4 دانش‌آموز راهنمایی یک نفر سوءاستفاده کلامی یا آزار جنسی فیزیکی را تجربه کرده ‌است. به همین دلیل تمامی نوجوانان فارغ از جنسیت نیاز دارند تا از این موضوع و معنای مطلع باشند. هرگز تصور نکنید تنها صحبت کردن با دختران کافی است.
  • تجاوز جنسی، آزار جنسی و قلدری جنسی را برایشان تعریف کنید. بسیار مهم است که کودکان بتوانند تفاوت میان تجاوز، آزار و قلدری جنسی را مشخص کنند. این دانش به خصوص هنگام گزارش رفتارهای نامناسب اهمیت می‌یابد. به این صورت کودکان می‌توانند به‌درستی و بادقت آنچه را که برایشان اتفاق افتاده است، تعریف کنند. آزار جنسی و قلدری بسیار مبسوط‌تر از لمس فیزیکی ناخواسته است و جوک‌های مبتذل، شایعه‌پراکنی، زورگویی سایبری، ژست‌ها و اداهای جنسی، تماس‌ها و پیام‌های مستهجن و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شود. در نهایت تاکید کنید که هم پسرها و هم دخترها و دیگر جنسیت‌ها ممکن است مورد آزار، تجاوز و قلدری جنسی قرار بگیرند.
  • مکالمه را متناسب با سن نگه دارید. پیش از صحبت درباره #من_هم، زمانی را به فکر کردن درباره سن فرزندتان و میزان ظرفیت او در درک مسئله‌ای که قصد دارید به آن بپردازید، اختصاص دهید و از مکالمه با بچه‌های کوچک‌تر هم خجالت نکشید. شما تنها به یک برنامه‌ریزی مجدد برای برقراری دوباره این مکالمه در بزرگسالی و دوران بلوغ فرزندتان احتیاج خواهید داشت. هم‌چنین این نکته را در نظر داشته باشید که مکالمه‌ شما با یک پسر 12 ساله و مکالمه با یک پسر 16 ساله بسیار متفاوت خواهد بود؛ همینطور که مکالمه شما با یک دانشجوی تازه‌وارد با مکالمه‌ای که با فرزند نوجوان خوذ دارید، بسیار متمایز است.
  • درباره معنای رضایت جنسی صحبت کنید. در گذشته قاعده کلی رضایت جنسی  بر«نه یعنی نه» مبتنی بود.  به عبارت دیگر دختران برای متوقف کردن رفتار پسران می‌بایست مشخصا بگویند «نه». در صورتی که این رهنمود خصوصا هنگام اموزش مفهوم رضایت به پسران نمی‌تواند موثر و قابل‌اطلاق به تجربه‌های حقیقی باشد. در شرایطی که دختری برای گفتن نه خیلی مست باشد، مشخصا هرچه که اتفاق می‌افتد همراه با رضایت نیست. درنتیجه بهتر است قاعده «بله یعنی بله» را به فرزندان خود آموزش دهیم. به عبارت دیگر هم پسرها و هم دخترها تنها با گفتن «بله» به صورت کلامی می‌توانند مشخص کنند که مواجه جنسی رضایت دارند. در ادامه به کودکان خود هشدار دهید که گفتن «بله» به یک رفتار جنسی مانند لمس کردن، لزوما به معنای «بله» به هرچیزی که ممکن است در ادامه اتفاق بیافتد نیست و هر رفتار جنسی میان افراد به رضایت از هر دو سمت آن احتیاج دارد.
  • مراقب باشید درگیر قربانی‌نکوهی نشوید. متاسفانه بسیاری از مردم هنوز بر این باور اشتباهند که دخترها با تغییر نحوه لباس پوشیدن خود می‌توانند از تجاوز یا آزار جنسی جلوگیری کنند. این تفکر نه تنها صحیح نیست بلکه کمکی هم به قربانی نمی‌کند. همچنین ایده «حرف‌های داخل رختکن» یا «پسرها همیشه پسر خواهند بود» را نپذیرید. این نحوه تفکر آزار جنی را امری بدیهی و تغییرناپذیر جلوه می‌دهد، به سرزنش قربانی می‌پردازد و مسئولیت خشونت را از دوش فرد خاطی برداشته و بر شانه‌های قربانی قرار می‌دهد. در ادامه لازم است به پسرها و دخترها یادآوری کنید که اگر به هر نحوی مورد خشونت قرار گرفتند، هرگز تقصیری متوجه آن‌ها نیست؛ اگر موردی را گزارش کنند، هرگز مورد سرزنش قرار نخواهند گرفت و باور و حمایت خواهند شد.
  • درباره روابط سالم صحبت کنید. بسیاری از اوقات نوجوانان متوجه چگونگی برقراری روابط دوستی سالم و برابر نمی‌شوند و حتی ممکن است به دلیل مشاهده این رفتارها در روابط سایرین در مدرسه، اجتماع  و فیلم‌ها، در مقابل سوءاستفاده احساسی، کلامی، ناسزاگویی و ... رواداری و تحمل‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند. مطمئن شوید درباره احترام متقابل و برابری در روابط نیز با آن‌ها صحبت می‌کنید. تاکید کنید که یک رابطه سالم، صمیمانه و عاشقانه نباید باعث شود تا فرد احساس ناراحتی، ترس، تحقیر، ارعاب، شرمگینی یا خجالت‌زده شدن بکند و باید همیشه شامل احترام و سازش باشد.

 

کلام آخر

گفت‌وگو درباره #من_هم کنشی بسیار مهم برای تمامی خانواده‌ها‌ است. کودکان باید به ایده‌های ایمنی اولیه مانند آگاهی به ضرورت صحبت کردن از تجربه خشونت جنسی مجهز شوند و همینطور نیاز دارند تا نسبت به خطرات تجاوز، آزار و قلدری جنسی آگاه شوند. مطمئن شوید که به فرزندان خود درباره تعیین حد‌ومرزها و عدم رازداری و سکوت نیز آموزش می‌دهید. با برقراری این مکالمه با فرزندانتان شما نه تنها اولین قدم بزرگ خود را در ایمن نگه داشتن آن‌ها برمی‌دارید، بلکه سبب تغییر طرز تفکر نسل بعدی نسبت به این مسئله می‌شوید.

 

نویسنده: شری گوردون

برگردان: مهدیه جلالی

منبع: very well family

مطالب مرتبط