دیدبان آزار

دانشجویان در اعتراض به آزار جنسی تحصن کردند

زنان دانشگاه واریک علیه فرهنگ ترس

سپهر بهارلوئی: دانشجویان دانشگاه واریک هفته‌هاست که در اعتراض به وضعیتی که آن را  «فرهنگ هولناک ترس» می‌نامند، و همچنین عدم حمایت دانشگاه از بازماندگان خشونت جنسی در محوطه دانشگاه چادر زده‌اند و تحصنی اعتراضی برپا کرده‌اند.

سه سال پس از پرونده رسوایی گفتگوهای آنلاین، که مربوط به ارسال پیام‌های جنسی خشونت‌آمیز  و تهدید به تجاوز جنسی توسط برخی دانشجویان مرد به همکلاسی‌های زنشان در یک چت گروهی در واتس‌اپ، معترضان می‌گویند که همچنان در دانشگاه واریک احساس امنیت نمی‌کنند و برای گزارش موارد خشونت جنسی به دانشگاه بستر مناسبی وجود ندارد.

 

 

مطالبات معترضان

کِی کندی، دانشجو سال اول رشته تئاتر که در برگزاری این تحصن که حدود ٣۵٠ دانشجو به آن پیوستند فعالیت کرده است، در گفتگو با گاردین می‌گوید: «دانشگاه می‌گوید در طی این سال‌ها برای بهبود شرایط تلاش کرده است، اما دانشجویان همچنان در همان نقطه ایستاده و مطالبات چند سال قبل را بازگو می‌کنند. ما با درنظر گرفتن این واقعیت که دانشگاه در گذشته به صحبت‌های دانشجویان بی‌توجه بوده این تحصن را آغاز کردیم، چرا که این اقدام توسط دانشگاه قابل انکار و چشم‌پوشی نخواهد بود.»

معترضان، که در گروهی با عنوان «از زنان وارویک حمایت کنید» فعالیت می‌کنند، به دانشگاه لیستی از مطالبات‌شان را ارائه کردند، که شامل مواردی است همچون کارگاه آموزشی درمورد خشونت جنسی برای کارکنان و حراست دانشگاه، فراهم‌سازی فضاهای امن شبانه‌روزی در محوطه دانشگاه، اخراج دائمی آزاردهندگان از دانشگاه و محوطه آن و تخصیص بودجه بیشتر برای خدمات رفاهی و درمانی.

همچنین دانشجویان معترض خواستار حمایت فوری از آزاردیده در زمان وقوع تعرض جنسی شدند، که درحال حاضر با موانعی روبه‌روست، چرا که دانشجویان معتقدند مواردی مانند جریمه نقض قوانین کووید ١٩ مانع از پیش‌قدم شدن دانشجویان می‌شود.

 

 

خشونت جنسی در دانشگاه‌های بریتانیا؛ از آکسفورد تا واریک

در هفته‌های گذشته، پس از مرگ سارا اورارد در ماه مارس که گفتگویی ملی پیرامون امنیت زنان پدید آورد، هزاران دانشجو به تجربه آزار و خشونت جنسی در مدارس و دانشگاه‌های بریتانیا شهادت داده‌اند. نتایج پیمایشی ملی در بریتانیا نشان می‌دهد ۹۷ درصد از زنان جوان آزار جنسی را تجربه‌ کرده‌اند.

به‌تازگی عضوی از باشگاه قایق‌رانی زنان دانشگاه آکسفورد گفته است که دانشگاه هیچ‌گونه رسیدگی‌ای به ادعای تجاوزش نکرده است، و پیرو آن دانشگاه‌های سراسر کشور فشار بیشتری را جهت اقدام برای مقابله با تجاوز جنسی در محوطه دانشگاه تجربه کردند.

قرار است در هفته آینده دولت راهنمای جدیدی را منتشر می‌کند که از موسسات آموزش عالی می‌خواهد در برابر حفاظت از دانشجویانشان در برابر خشونت جنسی اقدامات جدی‌تری از جمله انتشار گزارش‌ درباره آزار جنسی در دانشگاه، افزایش حمایت از آزاردیدگان، و آموزش درباره رضایت جنسی به کارمندان و دانشجویان انجام دهند.

نتایج پژوهش مشترک کمپین Revolt Sexual Assault و وبسایت دانشجویی The Student Room در سال 2018 نشان می‌دهد 62 درصد از دانشجویان یعنی از هر 5 دانشجو بیش از سه نفر خشونت جنسی را در دانشگاه تجربه کرده‌اند. 4500 دانشجو و فارغ‌التحصیل در این تحقیق مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند و تنها دو درصد از آزاردیدگان اعلام کرده‌اند پس از شکایت از آزارگر، نسبت به نتیجه شکایت خود احساس رضایت داشته‌اند. 50 درصد از افراد اعلام کرده‌اند که آزارجنسی و 42 درصد حمله جنسی را تجربه کرده‌اند. لمس بدن و دست‌درازی رایج‌ترین شیوه آزار عنوان شده است.

 

بیشتر بخوانید:

 استعفا، مسئله‌ای فمینیستی است

سکوت مهلک است؛ می­‌شکنیمش

 

«احساس نمی‌کردم دانشگاه از من حمایت کند»

برین آرنولد، یک دانشجوی سال اولی رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه واریک می‌گوید: «اینجا یک فرهنگ رعب و وحشت در جریان است و زنان نمی‌توانند یک لحظه هم آسوده باشند. ما می‌خواهیم به دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نشان دهیم که با ایجاد گفتگو می‌توان فرهنگ را دستخوش دگرگونی، و نهادها را مجبور به تغییر قوانین و سیاست‌ها کرد.»

یک دانشجوی سال اولی دیگر که در تحصن شرکت کرده و می‌خواهد هویتش ناشناس بماند گفته است که در زمان حضورش در وارویک توسط یک دانشجوی دیگر مورد تعرض جنسی قرار گرفته است، اما احساس خوبی نسبت به گزارش این واقعه به دانشگاه نداشته است. این حادثه به‌قدری او را دچار ترس کرده بود که ترجیح می‌داد از محل اقامتش خارج نشود. او در این مورد می‌گوید: «باتوجه به سابقه دانشگاه در موقعیت‌های مشابه، احساس نمی‌کردم که در این مورد طرف من را بگیرند. حالا ما مسئولیتی بر دوش خود حس می‌کنیم، نه تنها نسبت به جمعیت دانشجویی بلکه در قبال خودمان، تا مطمئن شویم که دانشگاه به مکانی امن تبدیل می‌شود.»

در ژانویه دانشجویی که یک دانشجوی دیگر را مورد آزار جنسی قرار داده بود همچنان در دانشگاه حضور داشت و قادر به ادامه تحصیل بود، و دانشگاه بخاطر این وضعیت مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت. کندی در این باره می‌گوید: «دانشگاه با عدم برخورد با چنین مردانی که مرتکب آزار جنسی شده‌اند نه‌تنها فرهنگ تجاوز را تقویت کرده، بلکه فضا را برای پیش‌قدم شدن زنان آزاردیده تنگ می‌کند.»

 

 

عدم تعهد دانشگاه‌ها نسبت به سلامت و امنیت دانشجویان

جورجینا کالورت لی، مشاور حقوقی، از پرونده رسوایی گفتگوهای آنلاین به‌عنوان مدارکی برای شکایت دو تن از قربانیان تجاوز جنسی علیه دانشگاه استفاده کرده و در موارد مشابه نیز همین رویکرد را اتخاذ کرده است. او در این مورد به گاردین می‌گوید: «فقط واریک درگیر این مسئله نیست، این موردی است که در تمام دانشگاه‌های سرتاسر کشور وجود دارد. و دانشجویان در تمام این دانشگاه‌ها به‌دنبال راهی برای بهبود وضعیت هستند. مسئولین ذیربط نمی‌دانند که عدم رسیدگی به این وضعیت چه اثر مخرب بلند مدتی خواهد داشت.»

او می‌گوید فرآیند برخورد دانشگاه‌ها با این مسئله به جایی می‌رسد که دست بالاتر را به متهم خشونت جنسی می‌دهد، نه شاکی پرونده. و بسیاری از مؤسسات با استفاده از توافق محرمانه بودن، بازمانده را از صحبت در مورد تجربه تجاوز منع می‌کنند. کالورت لی می‌افزاید: «از دیدگاه من این وضعیت کاملا نادرست بوده و تنها نمایان‌گر عدم تعهد آن‌ها نسبت به سلامت و امنیت دانشجویان است.»

 

واکنش مسئولان واریک به اعتراضات دانشجویان

دانشگاه در واکنش به این مطالبات گفته است که «از ایده‌های مطرح شده استقبال می‌شود و در بسیاری از موارد شدیدا با دانشجویان موافقیم و بسیاری از مطالبات ذکر شده توسط دانشجویان در دست اقدام و رو به بهبودی هستند.» بااین وجود دانشجویان اعلام کرده‌اند که تا زمان دریافت موافقت کتبی پیرو انجام مطالبات ذکر شده توسط دانشگاه، از تحصن خود دست نخواهند کشید.

یکی از سخن‌گویان دانشگاه واریک می‌گوید: «سیاست ما در مورد سوء رفتار شفاف است؛ هیچ‌گونه تسامحی در برابر سوء رفتار وجود ندارد. با اافرادی که ارزش‌های ما را زیر پا بگذارند، برخورد خواهد شد، چه از سوی پلیس چه از طریق فرآیند انضباطی خود دانشگاه، که به اخراج یا انصراف آن شخص از دانشگاه منجر خواهد شد.»

آنها می‌گویند که دانشگاه با گروه مشاوره دانشجویی در حوزه سوءرفتار جنسی همکاری دارد تا در راستای بهبود وضعیت حرکت کرده و از سال تحصیلی آینده دوره‌های آموزشی برای تربیت ناظران فعال در مواجهه با آزار جنسی برگزار خواهند کرد، و حضور کارکنان دانشگاه برای آگاهی از اثرات سوءرفتار جنسی الزامی خواهد بود. با وجود این اعتراضات دانشجویی در دانشگاه واریک ادامه دارد و هنوز مطالبات دانشجویان معترض به آزار جنسی در این دانشگاه، برآورده نشده است.

 

فهرست منابع:

https://www.theguardian.com/education/2021/apr/02/warwick-university-students-stage-sit-in-over-sexual-abuse

https://www.theguardian.com/education/2019/jul/10/warwick-university-apologises-to-women-targeted-by-chat

https://www.theguardian.com/education/2021/apr/16/english-universities-told-work-stop-sexual-misconduct-office-students

https://bylinetimes.com/2021/04/16/depths-and-depths-of-dysfunction-are-universities-failing-to-tackle-sexual-assault/

http://harasswatch.com/news/1120

 

مطالب مرتبط