دیدبان آزار

کارزاری علیه خشونت جنسی در مدارس بریتانیا

همه دعوتند

دیدبان آزار: «ما جنبشی متعهد برای از بین بردن فرهنگ تجاوز هستیم.» این جمله‌ای است که بالای صفحه وبسایتشان نوشته‌اند؛ وبسایتی به نام «همه دعوتند» everyonesinvited که این روزها مکانی برای ثبت روایات خشونت‌های جنسی است که افراد در دوران مدرسه یا دانشگاه از سوی همکلاسی‌هایشان تجربه کرده‌اند. روایاتی که اسم ندارند و در طول سه هفته از مرز 13 هزار در این وبسایت گذشته‌اند. حالا بسیاری این روایات را آغازگر جنبش «من هم» در مدارس و دانشگاه‌های بریتانیا می‌خوانند.

 در بسیاری از روایات، نام مدارسی ذکر شده که گفته می‌شود سوءاستفاده در آنها اتفاق افتاده یا آزارگران در آن‌ها تحصیل کرده‌اند.

در ژوئن 2020، «سوما سارا»، بنیانگذار این وبسایت، پس از تماشای مجموعه تلویزیونی I May Destroy You ، شروع به اشتراک‌گذاری تجارب شخصی خود از فرهنگ تجاوز جنسی در اینستاگرام کرد. او بعد از آن در زمان کمی، تعداد زیادی پیام از کسانی دریافت کرد که نه تنها از فرهنگ تجاوز حرف زدند که تجربه‌های شخصی خودشان از زن‌ستیزی و خشونت‌های جنسی را با او در میان گذاشتند.

 

 

سارا می‌گوید در جمع نوجوانان هم‌سن و سالش فرهنگ رایج تجاوز را تجربه کرده و پس از گفتگو با دوستانش تصمیم گرفته علیه این مشکل فراگیر اقدامی انجام دهد. او در گفت وگو با مجله Last Bus Magazine در این باره گفته است: «من می‌خواستم تمام تلاشم را برای ایجاد بستری دائمی برای ادامه این گفتگوها بکنم. ضعف آموزش جنسی در مدارس ریشه مشکلات است و در این باره برنامه جامع‌تری لازم است.»

او همچنین به «آی تی وی نیوز» گفته که موضوع اذیت و آزارهای جنسی مساله‌ای گسترده است که فقط مربوط به یک محیط یا یک جمعیت خاص و مدارس نیست؛ «فرهنگ تجاوز ریشه‌دار است و مردم باید بدانند که ما قادر به از بین بردن آن هستیم.»

 

از انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تجاوز در مهمانی‌ها

اگرچه همه روایات ارسال شده به این وبسایت فقط مربوط به مدارس یا دانشگاه‌ها نیستند و شامل آزار جنسی در خانه یا خیابان هم می‌شوند، اما با این حال بسیاری را تشویق کرده تا تجربیات خود را از خشونت های جنسی در زمان تحصیلشان که بازگوی فرهنگ تجاوزند، بازگو کنند.

بیشتر تجربیات منتشر شده در سایت «همه دعوتند» درباره بدرفتاری پسران با دختران است، اما برخی گزارش‌ها نیز درباره سوءاستفاده جنسی پسر از پسر، دختر از دختر و دختر از پسر است.

 دانش‌آموزان 9 ساله تا دانشجویان دانشگاه از کسانی هستند که در این وبسایت روایاتشان را ثبت کرده‌اند. از انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تجاوز در مهمانی‌ها، بخشی از روایات ثبت شده در این کارزار اینترنتی است.

 

بیشتر بخوانید:

 عکس‌برداری از زیر دامن زنان در انگلیس جرم‌انگاری شد

 مبارزه برای دانشگاهی امن

 

در یکی از این روایت‌ها آمده است: «من 14 ساله بودم و او 19 ساله بود. مرا مجبور کرد تا او را ببوسم و با او رابطه جنسی برقرار کنم. با اینکه نارضایتی خود در این باره را به او نشان داده بودم.»

کاربر دیگری نوشته است: «15 ساله بودم و در حالیکه بیرون بودیم و دمای هوا منفی دو درجه بود، من را مجبور کرد تا لباسم را دربیاورم و با او رابطه جنسی برقرار کنم. هر زمان که هوا خیلی سرد است اتفاقات آن شب برایم تداعی می‌شود.»

زن دیگری هم اینگونه روایت کرده است: «در مدرسه ابتدایی تحصیل می‌کردم و پسری آلت جنسی من را در دستش گرفت.»

 

 

یک کاربر دیگر از تجربه تجاوز نوشته است: «من در هفته اول دانشگاه مورد تجاوز قرار گرفتم و پس از آن توسط مردان زیادی مورد آزار جنسی قرار گرفتم که سعی در بوسیدنم، گرفتن باسنم و غیره داشتند.»

و یک زن دیگر در این سایت نوشته که در ۱۴ سالگی یک بار در مهمانی مست کرده و روی کاناپه افتاده و وقتی بیدار شده دیده پسری آلت تناسلی‌اش را در دهان او گذاشته است.

سوما سارا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از رفتارهایی گفته که پی‌ زمینه تجاوز جنسی هستند؛ «من از زمانی حرف می‌زنم که برخی رفتارهای غیر عادی، عادی‌سازی شده است، رفتارهایی مانند انگولک کردن در مهمانی کریسمس، همرسان کردن عکس‌های خصوصی بدون رضایت شخص، یا متلک‌های جنسیتی آزاردهنده. وقتی این چیزها عادی شود، در واقع راه برای برای اقدامات جنایتکارانه شدیدتر مانند خشونت و تجاوز جنسی گشوده می‌شود.»

 

اعتراض و درخواست اقدام موثر

بعد از منتشر شدن روایات افراد از اذیت و آزارهای جنسی، حزب کارگر انگلیس خواستار اقدام سریع، قاطع و تحقیق مستقل در این باره شده است. «کیت گرین»، عضو این حزب و «جس فیلیپس»، معاون رهبر حزب مخالف در امور خشونت خانوادگی در بریتانیا، در نامه‌ای به «گوین ویلیامسون»، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا از دولت خواستند تا یک استراتژی ملی برای حل این مسئله تدوین کند. آنها گفتند: «اقدامات سریع و قاطع برای اطمینان از ایمن بودن سیستم آموزشی برای هر جوان و از بین بردن زودهنگام نگرش‌های جنسیتی یا زن‌ستیزانه لازم است. دولت سالهاست که از آزار و اذیت جنسی در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها آگاه است و هیچ کاری برای مقابله با این مشکل انجام نداده است. هر دانش‌آموزی حق تحصیل بدون تهدید به خشونت جنسی یا آزار و اذیت را دارد.»
فیلیپس گفت مسئله به اندازه‌ای شایع است که روی وب‌سایت آمده است که پسرانی در مدارس بودند که والدینشان باید مداخله می‌کردند و گاهی آنان را به بازداشت‌گاه می‌بردند؛ «بنا بر گزارش‌های چهار سال پیش، یک‌سوم نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ سال گزارش داده‌اند که به‌رغم خواستشان لمس شده‌اند. همچنین دو سوم افراد ۱۳ تا ۲۱ سال گفتند که در مراکز آموزشی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.»

مدرسه «لاتیمر» هم که اسمش درمیان روایت منتشر شده آمده، در لندن بیانیه‌ای صادر کرده و روایات منتشرشده را نگران‌کننده خوانده است. سخنگوی کالج «ایتون» هم اعلام کرد ادعاهای مطرح شده را جدی می‌گیرد و هرگونه اقدام انضباطی را در این باره انجام خواهد داد. «بارنبی لنون،» رئیس شورای مدارس مستقل هم، دانش‌آموزان را تشویق کرده تا شخصاً در مورد تجارب خود به مدارسشان اطلاع دهند و البته گفته که برخورد با اظهارات ناشناس دشوار است  و ممکن است بسیاری از این اتفاقات مربوط به حوادث خارج از مدرسه باشند.

اوایل مارس 2021، پلیس «متروپلیتن»، تماس با مدارسی را آغاز کرد که آن‌ها را از روایاتی که در این وبسایت ثبت شده بودند، شناسایی کرده بود. «اسکاتلند یارد» هم تحقیقاتی ملی را از مقامات وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش در مورد ادعاهای منتشر شده آغاز و یک خط تلفن اختصاصی برای کمک‌رسانی از سوی پلیس راه‌اندازی کرده است. شورای روسای پلیس ملی هم اعلام کرد که معضل فرهنگ تجاوز در مدارس، چالش بزرگی در جامعه است و «رابرت هالفون»، رییس کمیسیون آموزش مجلس، خواستار تحقیقات مستقل، خارج از نیروی پلیس شد و اوضاع را وحشتناک خواند.
 یکی از سخنگویان دولت هم در این باره گفت: «ما از ادعاهای قابل توجهی که اخیرا در این وبسایت منتشر شده، بسیار نگرانیم. سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان در هر شکلی نفرت‌انگیز است.»

 

مطالب مرتبط