دیدبان آزار

70 درصد دگرباشان آزار جنسی در محیط کار را تجربه کرده‌اند

به طرز وحشتناکی بی‌رحم بودی!

مهتاب محمودی: روز گذشته دیوان عالی آمریکا اعلام کرد کارفرمایانی که کارکنان خود را به خاطر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی اخراج می‌کنند، قوانین مدنی ایالات متحده را نقض کرده‌اند. بنا بر این رای دیوان عالی آمریکا منع تبعیض جنسیتی در قوانین فدرال این کشور از این پس شامل گرایش  جنسی و هویت جنسیتی افراد هم می‌شود و کارفرمایان دیگر نمی‌توانند کارکنان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و ترنس را اخراج کنند. «آلفونسو دیوید»، مدیر کمپین حقوق بشر در آمریکا، رای جدید دیوان عالی را پیروزی بزرگی برای دستیابی دگرباشان به حقوق  برابر می‌داند. تا پیش از حکم در ۲۸ ایالت آمریکا هیچ قانونی برای مقابله با تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد وجود نداشت. این در حالی است که بیش از هشت میلیون دگرباش در آمریکا شاغل هستند.

 

خوانشی نو از قانون حقوق مدنی آمریکا

قانون حقوق مدنی آمریکا که در سال ۱۹۶۴ تصویب شد، تبعیض بر اساس نژاد، رنگ پوست، دین، جنس و ریشه‌های ملی را در آمریکا غیرقانونی کرد. بر اساس فصل هفتم قانون حقوق مدنی کارفرمایان حق ندارند کارکنان خود را به دلیل نژاد، رنگ پوست، جنس، دین یا ریشه‌های ملی اخراج کنند. حال با تفسیر جدید دیوان عالی از فصل هفتم قانون حقوق مدنی اخراج کارگران و کارمندان به دلیل هویت جنسیتی و گرایش جنسی نیز ممنوع شده است.

«نیل گورساچ»، یکی از قضات دیوان عالی، استدلال دیوان درباره تعمیم واژه جنس به گرایش و هویت جنسیتی می‌گوید: «کارفرمایی که فردی را به دلیل همجنس‌گرا یا تراجنسیتی بودن اخراج می‌کند در واقع این افراد را به دلیل گرایش‌ها و اعمالی اخراج کرده که اگر فردی با جنس دیگر چنین گرایشی داشت یا اعمالی مشابه انجام می‌داد او را مواخذه نمی‌کرد.»

 

راه دستیابی به برابری ادامه دارد

تصمیم قضات دیوان عالی آمریکا بر اساس سه پرونده بود که از دادگاه‌های پایین‌تر به دست آنها رسیده بود. از جمله پرونده «جرالد بوستاک»، کارمند دولت ایالتی جورجیا که هفت سال پیش به دلیل همجنسگرا بودن شغلش را از دست داده بود. او در واکنش به رای جدید دیوان عالی می‌گوید: «واقعا هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند خوشحالی‌ام را توصیف کند.» جرالد اگرچه از رای دیروز دیوان عالی شادمان است اما معتقد است راه رسیدن به برابری ادامه دارد: «امروز ما می‌توانیم بدون ترس به محل کارمان برویم؛ بدون ترس از اینکه به دلیل هویت‌مان و اینکه به چه کسی عشق می‌ورزیم، اخراج شویم. البته برای دستیابی به حقوق برابر اقدامات بیشتری لازم است. نباید هیچ تبعیضی در این جهان وجود داشته باشد و من تا روزی که بتوانیم به حقوق برابر برای همه دست یابیم از پای نخواهم نشست.»

 

۷۰ درصد دگرباشان در محیط کار آزار می‌بینند

بر اساس آمار کمپین حقوق بشر، سازمانی مردم‌نهاد که در زمینه حقوق دگرباشان در آمریکا فعالیت می‌کند، ۲۰ درصد از دگرباشان در آمریکا تبعیض مبتنی بر گرایش جنسی و هویت جنسیت را در استخدام تجربه کرده‌اند. علاوه بر تبعیض در استخدام و اخراج به دلیل هویت جنسیتی و گرایش جنسی، آزار جنسی یکی دیگر از تبعیض‌ها علیه دگرباشان در محیط کار است.

سال گذشته کنگره اتحادیه معاملات بریتانیا به مناسب هفدهم می، روز جهانی مبارزه با همجسنگراهراسی، دوجنسگراهراسی و تراجنسیتی‌هراسی، نتایج پیمایشی درباره آزار جنسی علیه دگرباشان در محیط کار را منتشر کرد. نتایج این پیمایش که در گزارشی با عنوان «اپیدمی پنهان» منتشر شد، به‌نحوی شوکه‌کننده خبر از گستردگی آزارها علیه دگرباشان در محیط کار می‌دهد. بر اساس این پیمایش ۷۰ درصد از دگرباشان آزار جنسی در محیط کار را تجربه کرده‌اند.

یکی از رایج‌ترین آزارها علیه دگرباشان آزارهای کلامی است. بر اساس گزارش «اپیدمی پنهان» ۴۰ درصد از دگرباشان در محیط کار آزارهای کلامی را در قالب اظهارنظر درباره گرایش جنسی و هویت جنسیتی‌شان، پرسیدن سوال‌های خصوصی از آنها، نشان دادن تصاویر و ویدئوهای پورنوگرافی و دیگر رفتارهای توهین‌آمیز تجربه کرده‌اند.

 نتایج پیمایش کنگره اتحادیه معاملات بریتانیا نشان می‌دهد زنان دگرباش بیش از مردان دگرباش در معرض این آزارها بوده‌اند. همچنین در میان زنان دگرباش، زنان سیاه و زنان دارای معلولیت بیشتر از بقیه زنان دگرباش آزار  جنسی در محیط کار را تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد بیش از نیمی از زنان دگرباش سیاه در محل کار خود به طور ناخواسته لمس شده‌اند. همچنین ۴۵ درصد از آنان تهاجم جنسی را تجربه کرده‌اند. بر اساس این گزارش ۲۷ درصد از زنان دگرباش سیاه قربانی تهاجم جنسی شدید یا تجاوز جنسی شده‌اند.

به گزارش رویترز نتایج پیمایشی ملی در نیوزیلند نشان می‌دهد حدود یک سوم افراد تراجنسیتی در این کشور قربانی تجاوز شده‌اند. بر اساس نتایج این پیمایش احتمال خودکشی تراجنسیتی‌ها پس از تجاوز دو برابر بیشتر از سایرین است. همچنین تراجنسیتی‌ها تقریبا سه برابر زنان خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند.

 

به طرز وحشتناکی بی‌رحم بودی!

اگرچه تبعیض‌ها و خشونت‌های مبتنی بر گرایش جنسی و هویت جنسیتی افراد در سراسر جهان امری شایع است اما در چند دهه اخیر دگرباشان در برخی کشورهای توسعه‌یافته توانستند به بخشی از حقوق خود دست یابند. با این حال قوانینی که بر زنان همجنس‌گرا، مردان همجنس‌گرا و تراجنسیتی‌ها اثر می‌گذارند در کشورهای مختلف جهان تفاوت‌های بسیاری دارند و قوانین ضد دگرباشان در کشورهای بسیاری حاکم است. اگرچه دگرباشان در سراسر جهان با مناقشاتی پیرامون هویت جنسیتی و گرایش جنسی‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند اما طرد سیستماتیک آنان از عرصه عمومی در کشورهای در حال توسعه شدت بیشتری دارد.

هر سال در روز هفدهم می در بسیاری از کشورهای جهان پرچم‌های رنگین‌کمانی برای مبارزه با همجنس‌گراهراسی، دوجنس‌گراهراسی و تراجنسیتی‌هراسی به اهتزاز درمی‌آید. در برخی کشورها دگرباشان هزینه سنگینی برای برافراشتن این پرچم‌های رنگارنگ متحمل می‌شوند. مانند «ساره حجازی»، زن همجنس‌گرای مصری که در سال ۲۰۱۷ پس از بالابردن پرچم رنگین‌کمان در کنسرت گروه مشروع لیلی در قاهره به مدت سه ماه زندانی و شکنجه شد. او به دلیل شکنجه‌های که در زندان تجربه کرد به اختلال اضطراب پس از سانحه مبتلا شده بود. ساره در سال ۲۰۱۸ به کانادا رفت و درخواست پناهندگی داد. با این حال زخم‌‌های روحی دوران بازداشتش در قاهره چنان کاری بود که نه گذشت زمان توانست آن را التیام بخشد و نه مهاجرت به کشوری که در آن همجنسگرایی جرم محسوب نمی‌شود. او دو روز پیش بر اثر فشار ناشی از تجربه هولناک دوره بازداشتش خودکشی کرد. ساره حجازی پیش از مرگش نوشته بود:

«به خواهران و برادرانم، کوشیدم زنده بمانم اما نتوانستم، مرا ببخشید. به دوستانم، آن تجربه هولناک بود و من ضعیف‌تر از آن بودم که در برابرش مقاومت کنم، مرا ببخشید. به دنیا، به طرز وحشتناکی بی‌رحم بودی، اما می‌بخشمت.»

 

فهرست منابع:

Egyptian LGBTQI+ Activist Sara Hegazy Dies Aged 30 in Canada. (2020, June 14). Egyptian Streets. https://egyptianstreets.com/2020/06/14/egyptian-lgbtqi-activist-sara-hegazy-dies-aged-30-in-canada/

Bibi, E. (2020, June 15). Human Rights Campaign: Supreme Court is On Right Side of History for LGBTQ  Rights. HRC. https://www.hrc.org/news/hrc-supreme-court-is-on-right-side-of-history-for-lgbtq-rights

US Supreme Court backs protection for LGBT workers. (2020, June 15). BBC. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53055632

Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Workplace Issues: Quick Take. (2020, June 15). Catalyst. https://www.catalyst.org/research/lesbian-gay-bisexual-and-transgender-workplace-issues/

  https://apnews.com/ef3c19a79b65c060fd9e82b9dd87a1d9

 https://www.reuters.com/article/us-new-zealand-lgbt-health/new-zealand-finds-nearly-third-of-transgender-people-raped-but-few-seek-help-idUSKBN1W9057

National Public Radio, the Robert Wood Johnson Foundation, and The Harvard T.H. Chan School of Public Health, Discrimination in America: Experiences and Views of LGBTQ Americans (2017): p. 1.

منبع تصویر: may17.org

مطالب مرتبط