دیدبان آزار

زنان بنگلور و نقشه‌هایی که در آن مناطق آزار جنسی را مشخص می‌کنند

«تقصیر من نیست»

سال‌ها پیش در جشن سال جدید، مواردی از آزار و اذیت و سوءاستفاده جنسی در یکی از محله‌های بنگلور گزارش شد اما به لطف دوربین‌های نظارتی پلیس متوجه شد چه کسانی هستند و واقعا چه اتفاقی افتاده است. اما سوال اینجاست که چه کسی آزار و اذیت‌هایی که روزانه در سطح شهر اتفاق می‌افتد پیگیری می‌کند؟ راه حلی برای این امر وجود دارد که در آینده می‌تواند به پلیس کمک کند تا به سرعت اقدامات مناسب انجام دهد. نوپور پاتنی، دانشجوی سال چهارم مدرسه عالی هنر، طراحی و فناوری سریشتی روی این نقشه کار کرده است. در واقع، نقشه مناطق آزار و اذیت در بنگلور را مشخص می‌کند. نوپور این کار را با درخواست از زنان برای چسباندن یادداشت‌هایی بر روی نقشه بنگلور انجام داد. به این ترتیب شروع به جمع‌آوری داده‌هایی درباره آنچه زنان در مناطق مختلف بنگلور با آن روبرو هستند کرد.

این دانشجو اسم پروژه خود را «تقصیر من نیست» گذاشته است. او معتقد است این امر حمایت پس از حادثه از قربانیان آزارواذیت جنسی را در یک بستر دیجیتال تسهیل خواهد کرد. نوپور در گفت‌وگو با مجله خبری «ایندیا تودی» گفت: «نقشه من یک فضای آزاد برای زنان است تا بتوانند تجربه‌های آزارواذیت خود در مکان‌های خاص را به اشتراک بگذارند. این نقشه محله‌های مختلف را دربرمی‌گیرد و جزئی می‌شود تا بفهمیم در زمان آزار چه اتفاقی افتاده و چه نوع تغییراتی لازم است. در نهایت این موضوع به پلیس کمک می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از چنین شرایطی انجام دهد و باعث می‌شود زنان در هر کجا که باشند و هر چه پوشیده باشند احساس امنیت کنند.»

گام بعدی این دانشجو تدوین کامل یک هیت مپ یا همان نقشه حرارتی مبتنی بر واقعیت برای مشخص کردن مناطق مستعد آزارواذیت جنسی در بنگلور است. اطلاعات او حاکی از تخلفات مربوط به لمس کردن زنان، تعقیب کردن، خیره شدن، حرکات نامناسب یا پیشرفت‌های جنسی در حمل‌ونقل عمومی و سایر اماکن شلوغ و بدون اجازه عکس گرفتن است. نوپور همچنین با بهاسکار رائو، پلیس شهر بنگلور که حمایت خودش را از این پروژه اعلام کرده است، ملاقات کرد.

این افسر پلیس به «ایندیا تودی» گفت: «کاری که این دانشجو انجام داده یک ابتکار عمل بزرگ است که ما به عنوان پلیس قادر به انجام دادن آن نخواهیم بود، اما برای ما بسیار ارزشمند است. به همین دلیل ما این دختر جوان را فراخواندیم تا کاری فراتر از این پروژه انجام دهد. این دانشجو و دوستانش قرار است نموداری از بیشترین مناطقی که آزار جنسی در آن اتفاق می‌افتد رسم کنند. قطعا این اطلاعات بسیار مفید خواهد بود تا دوربین‌های مداربسته برای پروژه شهر ایمن بنگلور نصب کنیم.» نوپور می‌گوید این نقشه در آینده به عنوان برنامه یا همان اپ بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. این امر به قربانیان کمک می‌کند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و همچنین به دیگران کمک می‌کند تا بدانند کدام منطقه امن نیست.

 

برگردان: آتنا شهبازی

منبع: ایندیا تودی

منبع تصویر: Reuters

مطالب مرتبط