دیدبان آزار

دستورالعمل‌هایی ساده برای کمک به کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند

تجاوز جنسی اغلب تجربه‌ای دردناک و دشوار است؛ بازماندگان تجاوز معمولا بعد از این حادثه دچار تروما می‌شوند و نیاز به کمک برای برگشتن به زندگی عادی و رویارویی با آسیب روانی وارد‌شده را دارند. دوست، آشنا یا شریک شما (که تجربه‌ تجاوز یا تهاجم جنسی  داشته است) تلاش می‌کند درک کند که چه اتفاقی رخ داده است. این کار ممکن است به طول بیانجامد اما شما می‌توانید با حمایت کردن از او به تسکین یافتن آسیب روانی او و پذیرش مسئله تجاوز کمک کنید. دستورالعمل‌های ساده‌ پیش‌ رو به شما ایده‌هایی می‌دهند که چگونه به ‌آن‌ها کمک کنید. 
 
 
گوش کنید ولی سؤال نکنید 

به حرف‌های آن‌ها گوش کنید ولی سعی کنید در مورد جزئیات چیزی نپرسید. ممکن است آن‌ها نخواهند همه چیز را در مورد حادثه به شما بگویند. به آن‌ها بگویید که هر وقت تمایل به صحبت کردن داشته باشند، شما آمادگی شنیدن دارید. و نپرسید که چرا تجاوز یا تهاجم جنسی اتفاق افتاده است یا چرا جلوی این اتفاق را نگرفتند. این کار می‌تواند این‌طور به نظر برسد که گویی دارید را سرزنشان می‌کنید و حسی مشابه با یک حمله دیگر به آن‌ها می‌دهد.  

 
باورشان کنید 

روایتی که می‌گویند را باور کنید و به آن‌ها بگویید که باورشان دارید. بگذارید ابراز کنند که چه احساسی دارند. اجازه دهید هر زمان که نیاز دارند گریه کنند. شاید به نظر شما ناراحت‌کننده برسد ولی مهم است که  بتوانند احساسات خود را بروز دهند.  


 برای لمس کردن اجازه بگیرید 

به احساساتشان در مورد لمس شدن توسط شما احترام بگذارید و به آن‌ها کمی فضا بدهید. بسیاری از کسانی که قربانی تجاوز یا آزار جنسی شده‌اند، نمی‌خواهند لمس شوند، به‌ویژه در روزهای پس از تجربه‌ آزار. حتی در آغوش گرفتن آن‌ها با هدف دلداری دادن ممکن است ناراحتشان کند. از آن‌ها بپرسید که آیا این کار اشکالی ندارد یا اجازه دهید که اولین گام را خودشان بردارند. اگر شریک جنسی‌شان هستید، بپذیرید که در این زمان ممکن است از رابطه جنسی هراس داشته باشند. به خواسته‌هایشان احترام بگذارید و برای داشتن رابطه جنسی آن‌ها را تحت فشار نگذارید.  

 
در عمل حمایتشان کنید 

تلاش کنید تا در این موقعیت کمی از آن‌ها در عمل حمایت کنید. مثلا ازشان بپرسید که آیا تمایل دارند در قرارهایشان آن‌ها را همراهی کنید. در این موقعیت همراهی شما با آن‌ها خوشایند است. اما ما تمایل خواهیم داشت که در طول جلسه با آن‌ها به تنهایی صحبت کنیم تا فرصت داشته باشند که حرف بزنند و در مورد هر چیزی که نیاز دارند از ما سؤال کنند.  


به تصمیم‌هایشان احترام بگذارید 

کسانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند باید تصمیم‌های زیادی بگیرند. آیا آزار را گزارش کنند؟ آیا می‌خواهند که در کلینیک معاینه شوند؟ آیا درخواست مشاوره کنند؟ تصمیم‌گیری در خصوص این موارد ممکن است برای شما آسان باشد ولی برای آن‌ها می‌تواند ناراحت‌کننده، خجالت‌آور و بسیار سخت باشد. اما باید خودشان این تصمیم‌ها را بگیرند. سعی نکنید متقاعدشان کنید یا آن‌ها را تحت فشار بگذارید. بدون اطلاع آن‌ها در جهت انجام کاری که فکر می‌کنید درست است، اقدامی نکنید. 


بگذارید به یاد بیاورند

به آن‌ها نگویید اتفاقی که افتاده است را فراموش کنند. مقابله با احساسات و خاطرات زمان می‌برد. شما می‌توانید با گوش دادن بهشان و با صبرتان آن‌ها را کمک کنید. 

 
شما محور اصلی ماجرا نیستید 

به طرف آسیب‌دیده بدل نشوید. دوست، آشنا یا شریک شما نیاز دارد که تمامی انرژی‌اش را بر خودش متمرکز کند بنابراین ممکن است قدرت کافی نداشته باشد تا در این زمان از شما حمایت یا مراقبت کند.

 

برگردان: آریاناز گلرخ

منبع: Rape Crisis

مطالب مرتبط