دیدبان آزار

دانشجویان در مسیر مبارزه با آزار و اذیت خیابانی در کوالالامپور

زنان مسلمان صحبت می‌کنند

از زمان شکل‌گیری جنبش #MeToo، کشورهای مختلفی از این جنبش الهام گرفته‌اند و کمپین‌هایی برای حمایت از حقوق زنان به راه انداخته‌اند. جوامع اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبودند. سال گذشته گروهی تحت عنوان «خواهران مسلمان» در مالزی جنبشی برای مبارزه با آزار و اذیت خیابانی راه‌اندازی کردند. این جنبش به این شکل بود که دانشجویان مالزیایی در روز جهانی مبارزه برای حقوق جنسی در جوامع اسلامی، علیه آزار و اذیت در مکان‌های عمومی ایستادند و  گروه سازماندهی شده خواهران مسلمان پیراهن‌هایی با عنوان «زنان مسلمان صحبت می‌کنند» به تن کردند. «گربه‌ها (cats) جذاب هستند ولی سوت (catcalls) جذاب نیست»، «خونسرد نباش و آزار و اذیت جنسی را متوقف کن» و «اسم من عزیزم نیست» از شعارهایی بودند که در  بر روی پلاکاردهایی بالای سر جمعیتی ۴۰ نفره در کوالالامپور دست به دست می‌شدند.

دانشجویان و فعالان تصمیم گرفتند که مبارزه علیه آزار و اذیت خیابانی در پایتخت مالزی را به عنوان بخشی از کمپین سالانه «یک روز، یک مبارزه» در روز ۹ نوامبر که توسط ائتلاف برای حقوق جنسی و جسمی در جوامع مسلمان سازمان یافته بود، برجسته کنند. ‌نمونه‌های صوتی از توهین‌های کلامی رایج را در اختیار داشتند و از عابران می‌خواستند تا با گوش دادن به آن‌ها تجربیات خود را به اشتراک بگذراند و از کمپین مبارزه با آزار و اذیت حمایت کنند. «اندی سورایدا»، یکی از سازمان‌‌دهندگان این کمپین گفت که این اقدام از کمپین جهانی #MeToo که آگاهی را افزایش داد، الهام گرفته است. هیچ زمانی بهتر از الان برای رساندن کمپین به سطح محلی نبوده است. او در ادامه اضافه کرد: «تجربه آزار و اذیت می‌تواند به واسطه نژاد و مذهبی که به آن تعلق دارید شدیدتر هم بشود؛ اگر شما در چارچوب کلیشه‌های جنسیتی زن و مرد قرار نگیرید، آزاردهندگان از این فرصت استفاده می‌کنند تا به شما حمله کنند.»

 

 

 

در این راستا دانشجویان دانشگاه «مالایا» تحقیقی روی ۱۱۳ نفر انجام دادند. ۸۰ درصد آن‌ها گفتند که آزار و اذیت جنسی در فضای عمومی را تجربه کردند. اطلاعات کمی درباره آزار و اذیت خیابانی در مالزی وجود دارد. آمار مربوط به خشونت مبتنی بر جنسیت وجود دارد؛ اما آزار و اذیت‌های خیابانی به ندرت ثبت شده‌اند.

 

 

خواهران مسلمان یک سازمان پیشرو در مالزی است که از حقوق زنان در چارچوب اسلام و حقوق بشر حمایت می‌کند. زینا انور این گروه را در سال ۱۹۸۸ در مالزی تاسیس کرده است. خواهران مسلمان اعتقاد دارند آموزه‌های اسلامی مبتنی بر عدالت و برابری انسان‌ها هستند و به همین دلیل اسلام می‌تواند حامی آرمان‌های فمینیستی باشد.

 

 

 

 این کمپین عابران را جذب می‌کند. حتی برخی از آنان را نگه می‌دارند تا به نمونه‌های صوتی توهین‌ها و سوت‌های متداول گوش دهند. این تاکتیک خلاقانه مشوقی برای صحبت کردن درباره چگونگی پاسخ دادن و دخالت هنگام مشاهده آزار و اذیت خیابانی طراحی شده است. این اقدام باعث می‌شود که عابران به اقدامات شخصی روزانه خود که می‌توانند فرهنگ احترام را به وجود آورند، فکر کنند.

 

 

 

زافان آریفین، یکی از رهبران دانشجویان ۵ دانشگاه برای صحبت کردن جهت بالا بردن آگاهی عموم در برابر آزار و اذیت خیابانی بود. آن‌ها از تابلوهای ساندویچی برای برجسته کردن رفتارهای جنسی ناخواسته که زنان در خیابان‌ها با آن مواجه می‌شوند استفاده کردند.

 

 

داوطلبان علائمی در دست داشتند و از رانندگان می‌خواستند که اگر مخالف آزار و اذیت خیابانی هستند بوق بزنند! سورایدا، یکی از سازمان‌دهندگان گفت که مقابله با ذهنیت مردم، یک استراتژی در برابر آزار و اذیت خیابانی است. استراتژی دیگر قانون و سیاست ضد تبعیض است.

 

برگردان: آتنا شهبازی

منبع: Open Democracy

منبع تصویر: Open democracy

مطالب مرتبط