دیدبان آزار

تبلیغات موجب ناامنی پل‌های عابرپیاده برای زنان شده است

غنچه قوامی از فعالان گروه هم‌اندیشی زنان در گفتگو با اسکان‌ نیوز، نخستین دغدغه را ناکارآمدی فعالیت‌های سرای محلات برای زنان امروز عنوان و از محدودیت‌های موجود در سراها برای فعالیت فعالان حوزه زنان انتقاد می‌کند و می‌گوید: «آگاه‌سازی زنان در سرای محلات حول سه مساله «امنیت زنان در فضاهای عمومی»، «خشونت خانگی» و «سلامت و بهداشت زنان» ضروری است اما به دلیل موانع مدیریت سراهای محلات، این آگاهی‌بخشی امکان‌پذیر نیست. شهرداری باید فضا را برای فعالیت هدفمند سرای محلات در راستای آگاه‌سازی زنان، بهره‌گیری از دانش و مهارت فعالان حوزه زنان در زمینه آسیب‌های اجتماعی و پروژه‌های مشارکتی زنان (نظیر طرح کاهش خطرپذیری فضاهای شهری برای زنان) مهیا سازد.

این فعال حوزه زنان می‌افزاید: «طبق دو پژوهش انجام شده در سالهای 1394 و 1395، بالای 90 درصد زنان در تهران با آزار و اذیت در فضاهای شهری و عمومی مواجه شده‌اند. البته مساله ناامنی و خشونت در محلات حاشیه‌ای برای زنان چالش بزرگتری است. این مسئله علاوه بر جنبه ساخت و ساز  و معماری شهری باید از منظر آموزشی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار بگیرد. آموزش رانندگان اتوبوس، ایجاد سامانه برای گزارش آزارها توسط قربانیان، تولید محتوای تصویری و نصب آنها در فضای عمومی، کارگاه‌های آموزشی برای زنان و مردان و... از جمله اقدامات دیگر کشورها برای ایجاد حس امنیت در عرصه‌های عمومی است. بنابراین شهرداری علاوه بر ساخت و ساز شهری و رسیدگی به فضاهای بی‌دفاع و متروک باید در حوزه‌های آموزشی نیز امنیت شهری را لحاظ کند. 

وی با اشاره به این که پوسترهای مبارزه با آزار خیابانی ویژه تاکسی ها طراحی  و توسط فعالان حوزه زنان در برخی ایستگاه‌ها و تاکسی‌ها نصب شده است، تأکید می‌کند: «این پوسترها بسیار مورد استقبال راننده‌های تاکسی قرار گرفت. راننده‌ها نمی‌دانستند در مواردی که پیش می‌آید چگونه باید با آزارگر مواجه شوند. مساله این است که یک گر.ه داوطلبانه نمی‌تواند تمام تاکسی‌های تهران را پوشش داده و آگاه کنند و نقش پررنگ اجتماعی سازمان تاکسیرانی اینجا مشخص می‌شود. به گفته قوامی علاوه بر برچیدن بساط پوسترها و بنرهای حاوی پیام‌های تبعیض‌آمیز در شهر، درصدی از بیلبوردها باید به مقابله با عادی‌سازی تبعیض و خشونت علیه زنان اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه تنها انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی کافی نیست می‌گوید: «انتصاب زنانی با دغدغه و دانش جنسیتی اثربخشی دارد چرا که تجربه نشان داده سمت‌های مشاور یا مدیرکل امور زنان تشریفاتی است و زنان در این جایگاه‌ها هیچ اختیار و قدرت اجرایی ندارند. پیگیری مباحث و مطالبات زنان در شهرداری جدی به نظر نمی‌رسد، وقتی پوسترهای مبارزه با آزار خیابانی را پخش کردیم تنها معاونت حمل و نقل تماس گرفت و سپس پوسترها را در ایستگاه مترو نصب کردند. اما به نظر می‌رسد این اقدامات بیشتر مقطعی و تبلیغاتی است.

این فعال حوزه زنان که از تدوین‌کنندگان بیانیه مطالبات زنان از شورای شهر است به دو مطالبه از آن بیانیه اشاره کرده و می‌گوید: «یکی از این مطالبات مسئله پل‌های عابر پیاده است که به دلیل وجود تبلیغات و فقدان نورپردازی، موجب ناامنی برای زنان شده است. مطالبه دیگر نیز در خصوص تأمین فضاها و امکانات مناسب برای زنان دستفروش جهت امرار معاش و ایجاد حس امنیت در آنها است.

 

منبع: اسکان‌ نیوز

مطالب مرتبط