دیدبان آزار

بودجه زنانه‌ای که رای نیاورد

نگین باقری: «یادم رفت رای دهم»، « دستم خورد»، « در جلسه نبودم» و «نظرم عوض شد». اینها استدلالهای نمایندگان شورای شهر است که به پیشنهاد اختصاص 25 صدم درصد بودجه شهرداریهای مناطق به زنان رای ندادند. بودجهای که از سوی زهرا نژاد بهرام پیشنهاد شد و 15 عضو شورای شهر هم آن را امضا کردهبودند اما پای عمل که رسید به دلایل مختلفی به آن رای ندادند. این در نهایت باعث شد که بودجه زنان به همان شکلی که از سوی شهرداری آمده بود از سوی شورای شهر هم تصویب شود.

به گزارش همشهری بودجهای رای نیاورد شامل سه بند افزایش تابآوری اجتماعی زنان، رفع فضاهای بیدفاع شهری و حمایت از کارآفرینی زنان بود که شامل 25 صدم درصد بودجه مناطق می‌‍شد. 15 نفر از اعضای شورا پیش از این با این پیشنهاد موافقت کرده بودند اما روز سه شنبه به یکباره 8 نفر از آنها به آن رای ندادند. در حال حاضر مانند سال 1396 سه ردیف بودجه برای زنان تعریف شده است که شامل توانمندسازی اجتماعی زنان، اجرای برنامههای فرهنگی و هنری برای زنان و ارتقای ورزش بانوان میشود. این سه ردیف دقیقا در بودجه سال قبل هم از سوی شهردار سابق پیشنهاد و تصویب شده بود. با این تفاوت که امسال رقم آن حدود 10 میلیارد تومان کاهش یافت.

 بعد از رای نیاوردن این طرح بلافاصله این شائبه مطرح شد که کمیسیون فرهنگی به دلیل کاهش بودجه هوشمندسازی و اضافه شدن آن به بودجه حمل و نقل به زنان رای نداده است. موضوعی که حجت نظری ( عضو کمیسیون فرهنگی) آن را رد میکند و میگوید:«اینکه نمایندگان از روی لجاجت به چیزی رای بدهند یا ندهند نگاه دست پایینی به شورای پنجم است.» نژاد بهرام نیز در واکنش به این شائبه می گوید:« نمیدانم چه عاملی باعث تغییر نظر اعضا شد و حاضر نیستم به این شایعه فکر کنم. طبیعتا یکسری لابی ها در شورا صورت میگیرد. برخی نظرات به هم نزدیک از بقیه دور میشود. این واقعیت کار جمعی است اما بعید می دانم موضوع تصویب نشدن طرح این باشد. چون مسئله زنان فارغ از این مسائل سیاسی و جهتگیریهای حزبی است.» او در واکنش به برخی انتقادات درباره کارشناسی نبودن طرح توضیح میدهد: «این طرح از لحاظ بودجه کارشناسی شده بود. با مسئولین بودجه و تمام خانم ها هم صحبت کرده بودم. اتفاقا پایه علمی آن هم بر اساس نظرسنجی بود که سال 94 معاونت زنان دولت در 8 کلان شهر انجام داده بود و سه محور تعیین شده در آن جزء 10 مسئله اصلی زنان بود.»

یکی از تغییرات بودجه امسال برای زنان همچنین این بود که سهمی که سال قبل برای حمایت از خانواده تعریف میشد امسال با عنوان توانمندسازی زنان معرفی شد. به گفته نژاد بهرام «در گذشته بحث کارآفرینی فقط برای زنان سرپرست خانوار بود اما ما این دفعه مسئله همه زنان را مطرح کردیم.» همچنین گفته میشود که یکی از دلایل رای ندادن برخی از نمایندگان به دلیل تعدد نهادهای مرتبط به زنان در شهرداری بودهاست. مشاور امور زنان، مدیل کل امور بانوان و ستاد توانمندسازی زنان در سطح شهرداری تهران و همه شهرداریهای مناطق یک دفتر و مدیر دارد اما این در حالی است که به گفته نژاد بهرام قرار بود جمع بودجه پیشنهادی هر منطقه زیر نظر شهردار و با راهبری مشاور امور زنان هزینه بشود.

 سال 97

 

 6 میلیارد تومان

 ارتقای ورزش بانوان

 8 میلیارد تومان

 اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برای زنان

 27 میلیارد و 500 میلیون تومان 

 توانمندسازی اجتماعی زنان

 41 میلیارد و 500 میلیون تومان

 جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 سال 96

 

 32 میلیارد تومان

 ارتقای ورزش بانوان

 9میلیارد تومان

 اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برای زنان

 10 میلیارد تومان

 حمایت از خانواده و مشارکت اجتماعی زنان

51 میلیارد تومان

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فراهانی: هنگام رایگیری در جلسه نبودم

-شما به طرح بودجه 25 صدم درصد مناطق برای زنان رای دادید؟

من خودم این طرح را امضا کردهبودم اما زمان رای گیری در صحن نبودم.  وقتی رای نیاورد طرح جایگزینی برای افزایش بودجه مشارکت اجتماعی زنان دادم اما آن هم رای نیاورد. چراکه سقف بودجه بسته شدهبود و اعضا مخالف کسر کردن از بودجه بودند. وگرنه رای ندادن اعضا ربطی به نگاه جنسیتی آنها نداشت.

به نظر شما تعادل جنسیتی در بودجه شهرداری رعایت شدهاست؟

یکی از اهداف ما افزایش مشارکت اجتماعی زنان بودهاست و حالا که این پیشنهادها رای نیاوردند در بحث تخصیصات بودجه میشود کارهایی انجام شود. با توجه به حضور آقای شجاع پوریان در معاونت فرهنگی شهرداری تهران مطمئن هستم که این موضوع در تخصیصات رعایت میشود.

 

خلیل آبادی: من با تفکیک جنسیتی مخالفم

-شما به طرح بودجه 25 صدم درصد مناطق برای زنان رای دادید؟

خیر رای ندادم. من با تفکیک جنسیتی زن و مرد موافق نیستم. همه انسانند و همه در کنار هم زندگی می کنیم. همه باید مبتنی بر استعدادهایشان کنار هم توانمند شوند.

به نظر شما زنان بیشتر از مردان احساس ناامنی نمی کنند؟

این ها با تصویب طرح تغییر نمیکند بلکه باید در جامعه فرهنگسازی سود. باید از مدرسه به ما یاد دهند که زن و مرد فرقی ندارند. چرا القا کنیم که زنان ناتوانند و باید برایشان هزینه جدا کنیم؟ خیلی از زنان موفق تر از زنان عمل کردهاند. اگر ناامنی وجود داشته باشد این ناامنی فرهنگی است. باید زیرساختهای فکری جامعه را تغییر دهیم که خانوادهها پسرانشان را به دختر ترجیح ندهند. برای این کار هم مشاور شهردار در امور بانوان در شهرداریها و ستاد توانمند سازی زنان را داریم. امروز هم اگرچه کل بودجه زنان کاهش داشته اما این برای همه ردیفها بوده و بودجه زنان بیشتر از بقیه کاهش نیافته است.

 

نظری:بعدا فکر کردم نباید نگاه جنسیتی به شهر داشت

-شما به طرح بودجه 25 صدم درصد مناطق برای زنان رای دادید؟

خیر. من با اصل پیشنهاد موافق و جزء پیشنهاددهنده‌ها بودم اما در زمان رای‌گیری، به دلیل اینکه اولا به موازی‌کاری‌ها دامن نزنیم و ثانیا برای اجتناب از نگاه جنسیتی به فضاهای شهری به پیشنهاد رای ندادم.

به نظر شما تعادل جنسیتی در بودجه شهرداری رعایت شدهاست؟

این که بودجه سال ۹۷ نگاه مردانه نداشته نشان میدهد نسبت به توازن جنسیتی بهتر عمل کرده است. ما در شهر توان‌یابان، کودکان و سالمندان را داریم که شهر باید برای آنها مناسب‌سازی شود. نباید شهر را به فضای زنانه و مردانه تفکیک کنیم. در یک پیاده رو هم مرد و هم زن در شرایط برابری قدم می‌زنند اما این امکان خیلی مواقع برای توان‌یابان فراهم نیست. در دوره گذشته مدیریت شهری، شهر برای تردد آسان انسان طراحی نشد، بلکه خودرو محور طراحی شده بود و گویی مجریان شهری، تهران را برای مردان میانسال متمول ساخته بودند. ولی تلاش و برنامه شورای پنجم و مدیریت شهری فعلی انسان محوری است. بنابراین تلاش می‌کنیم شهر را هم برای زنان و هم مردان امن کنیم.

موافق این نیستید که زنان در شهر بیشتر از مردان احساس ناامنی میکنند؟

- با وجود اینکه تحقیق‌ها نشان داده که احساس ناامنی زنان بیشتر از مردان است اما همه می‌دانیم که احساس ناامنی با خود ناامنی متفاوت است. در برخی موارد ممکن است جایی احساس ناامنی وجود داشته اما از لحاظ کالبدی ناامنی نباشد. حتی ممکن است شهرداری در این حوزه خیلی هم تاثیرگذار نباشد. با این حال در بودجه سال ۹۷ سهم مشارکت‌های اجتماعی و نشاط شهری افزایش یافته است و این در راستای افزایش احساس امنیت در شهر خواهد بود.

اگر موافق تفکیک جنسیتی نیستید پس چرا بودجه شهربانوها و پارکهای بانوان از بودجههای توانمندسازی بسیار بیشتر است؟

 من معتقدم که جدا کردن و تفکیک جنسیتی شهر برای زن و مرد به افزایش احساس امنیت و حضور زنان در جامعه کمک نخواهد کرد. اما مجموع نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بر این بود که ما در شرایطی هستیم که باید مکان‌های مجزا و مختص برای زنان ایجاد کنیم و من هم این را پذیرفتم.

 

علیخانی: اشتباه شد؛ رای ندادم

-شما به طرح بودجه 25 صدم درصد مناطق برای زنان رای دادید؟

من امضا کرده بودم اما موقع رای دادن اشتباه شد. میخواستم رای بدهم اما ندادم. بعد با پیشنهاد آقای فراهانی خواستم جبران کنم، برای همین به طرح ایشان رای دادم اما رای نیاورد.

به نظر شما تعادل جنسیتی در بودجه شهرداری رعایت شدهاست؟

امسال در بودجه به دلیل محدودیت زیاد جای مانوری برای ما وجود نداشت و دست شورای پنجم خیلی بسته بود. بدهی شهرداری و درآمدهای پایین آن فشار زیادی ایجاد کرد. در خیلی موارد نیاز به تغییر داشتیم اما نتوانستیم تغییرات زیادی در آن به وجود آوریم. ان شاالله از الان برای سال بعد برنامه ریزی کرده و با ایجاد منابع درآمدی و کاهش هزینه مانوری در حوزه زنان، مسائل فرهنگی و اجتماعی و همچنین حمل و نقل و ترافیک میدهیم. اما در حال حاضر نیز پیشنهادهای جدید در قالب متمم قابل بررسی است.

 

محمد سالاری: در جلسه نبودم

-شما به طرح بودجه 25 صدم درصد مناطق برای زنان رای دادید؟

من فکر می‌کنم قبلا پیشنهاد را امضا کرده بودم اما زمان رای‌گیری در جلسه نبودم.

منبع: روزنامه همشهری

مطالب مرتبط