دیدبان آزار

در یک پژوهش مورد بررسی قرار گرفت

از زیر نظرگرفتن تا توهین و فحاشی؛ مصادیق رایج آزار جنسی و جنسیتی در فضای مجازی

پژوهشی که در سال 1394 با عنوان «آزار جنسی و جنسیتی در فضای مجازی» انجام شده، سعی کرده است تا درک کاربران ایرانی را از آزار جنسی و جنسیتی در فضای مجازی مورد بررسی قرار داده و ماهیت تجارب آنها را شناسایی کند.

این پژوهش در پلتفرم‌های آنلاینی چون فیسبوک، توییتر، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و بالاترین در۲۷ دی‌ماه تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۴ با کاربران به اشتراک گذاشته شده و در طول دو هفته، ۶۲۳ نفر، پرسشنامه را تکمیل و ارسال کرده‌اند. در این میان ۵۷.۶ درصد خود را زن و 40.8 درصد خود را مرد معرفی و 1.6 درصد جنسیت را «سایر» انتخاب کرده‌اند.

در قسمت یافته‌های این پژوهش آمده است که 38 درصد از پاسخ‌دهندگان، تجربە مستقیم آزار جنسی و جنسیتی در فضای مجازی داشته‌اند و 83.3 درصد از آن‌ها، زیر نظرگرفتن کسی در فضای مجازی و معذب کردن، 82.2 درصد، ارسال پیام و درخواست‌های جنسی یا آزاردهنده روی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، 80 درصد سوءاستفاده از اطلاعات یا عکس‌های آنلاین فرد و 76.6 درصد از پاسخ‌دهندگان، تماس یا تهدید به تماس با خانواده فرد برای فاش کردن روابط خصوصی را رایج‌ترین تعریف آزار جنسی در فضای مجازی می‌دانند. 48 درصد از کاربران هم به صورت مداوم پیام‌ها یا درخواست‌های جنسی و معذب‌کننده روی برنامه‌های دوستیابی یا پیام‌رسان دریافت کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

 ترومای منحصر به فرد آزار جنسیِ آنلاین

 از متلک‌گویی در خیابان تا آزارهای کلامی آنلاین

 

همچنین 68  درصد کاربران، حداقل یک نفر را می‌شناسند که آزار جنسی و جنسیتی را در فضای مجازی تجربه کرده باشد. سن و جنسیت نقش معناداری در تجارب افراد از آزار جنسی و جنسیتی در فضای مجازی ایفا می‌کنند و زنان بین ۲۵ تا ۴۰ سال در معرض میزان بالاتری از آزار مجازی قرار دارند.

 

 

54 درصد از پاسخ‌دهندگان واکنشی به آزار جنسی در فضای مجازی نداده‌اند. به منظور مشخص شدن تکرار و تناوب آزار مجازی در مورد یک کاربر معین، از افرادی که مورد آزار قرار گرفته بودند پرسیده شده که آیا پیش از آن هم تجربه مشابهی در فضای مجازی داشته‌اند یا خیر. پاسخ بیش از نیمی از افراد یعنی 57.2 درصد مثبت بوده است و تنها ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان نهادهای مجری قانون را از تخصص کافی برای شناسایی و تعقیب آزار جنسی و جنسیتی مجازی برخوردار می‌دانند.

این پژوهش در پایان در توصیه‌هایی نوشته که مطالعە مسائل مربوط به فضای سایبری، به تجربه در حوزە تکنولوژی و همچنین دانش حوزه‌های دیگر نیازمند است. فضای سایبری به عنوان محلی که آزار جنسی و جنسیتی در آن اتفاق می‌افتد، فرصت منحصر به فردی را برای نزدیک شدن به موضوع از جنبه‌های مختلف فراهم می‌کند. از جمله می‌توان رفتار آنلاین افراد را در بسترهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مختلف با محوریت تکنولوژی مورد مطالعه قرارداد.

 

نویسنده: سیمین‌دخت کارگر

برگردان: سیمین فروهر

منبع: بیدارزنی

مطالب مرتبط