دیدبان آزار

اعتراضات زنان کشتی‌گیر هندی علیه آزار جنسی

از «قهرمان ملی» تا «قانون‌شکن»

زنی که توسط پلیس روی زمین کشیده می‌شود ساکشی ملک، کشتی‌گیر مشهور و مدال‌آور المپیک هندی است. او به همراه جمعی دیگر از زنان کشتی‌گیر و فعالان حقوق زنان در تجمعی مقابل پارلمان هند حضور یافته بود. این زنان خواستار بازداشت بوشان سینگ، نماینده پارلمان و رئیس سابق فدراسیون کشتی هستند که سال‌ها تعداد زیادی از زنان جوان کشتی‌گیر را مورد آزار جنسی قرار داده است. زنان مدال‌آور که روزی برای کشور قهرمانی به ارمغان آورده بودند و از نارندا مودی پیام تقدیر و تحسین دریافت کرده بودند، مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. درست در روزی که مراسم تحلیف مجلس جدید، توسط نارندا مودی برگزار می‌شد. پارلمانی که یکی از کرسی‌هایش به بوشان سینگ اختصاص دارد.

 

پرونده‌ای ملی با هفت شاکی

زنان کشتی‌گیر هندی مدتی طولانی است که خواستار رسیدگی به اتهامات خشونت جنسی رئیس سابق فدراسیون کشتی و بازداشت او هستند. آنها اعتراضات و تجمعات خیابانی را از ماه ژانویه آغاز کرده بودند. بوشان سینگ، نماینده پارلمان از حزب حاکم به رهبری نارندا مودی، همواره اتهامات را رد کرده و جعلی و دروغین خوانده است. او متهم شده که طی سالیان با اتکا به جایگاه و قدرت خود، تعداد زیادی از زنان ورزشکار را مورد آزار جنسی قرار داده است. مدتی بعد وزارت ورزش او را از تمامی مناصب مدیریتی عزل کرد و برای او پرونده قضایی تشکیل شد. این اقدام، آرام‌شدن کوتاه‌مدت اعتراضات زنان را به دنبال داشت. اما با کوتاهی در روند قضایی و مسکوت ماندن اتهامات، در ماه آوریل زنان کشتی‌گیر دوباره اعتراضات را از سر گرفتند و این‌بار بازداشت او را مطالبه کردند. آنها به‌مدت یک ماه در جنتر منتر در قلب دهلی تحصن کردند.

 

 

این پرونده هفت شاکی دارد که یکی از آنان دختری نوجوان و زیر سن قانونی است. اتهامات علیه سینگ شامل موارد متعدد درخواست جنسی، لمس نامناسب، نیشگون گرفتن، دستمالی پستان‌ها، ارعاب، تهدید و تعقیب بوده است. این زنان می‌گویند رفتارهای سینگ، آسیب جدی به آنها وارد کرده و موجب تروماتیزه‌شدن آنها شده است. این زنان همواره با یکدیگر هماهنگ بوده و برای خوردن غذا به‌طور جمعی حضور پیدا می‌کردند تا با آزارگر تنهایی رودررو نشوند. یکی از زنان گفته است پس از آنکه در مقابل تماس فیزیکی او مقاومت کرده، تهدید شده که در مسابقات آتی عواقبی منتظرش خواهد بود. او می‌گوید آزارگر تهدید خود را عملی کرده و در روند مسابقات تبعیض شدیدی علیه او اعمال کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

عبور از «من هم» به سوی «همۀ ما»

اعتراض برهنه علیه تجاوز

 

قهرمانان، قانون‌شکنان

زنان کشتی‌گیر در آخرین حرکت اعتراضی، روبروی پارلمان بسط نشتند. روز 28 می بنا بود نخست‌وزیر نارندا مودی مراسم تحلیف پارلمان جدید را برگزار کند. در این تجمع، زنان و فعالان فمینیست دیگر هم به آنها پیوستند. اما ماموران پلیس با خشونتی بی‌سابقه به معترضان حمله‌ور شدند و عده‌ زیادی را به اتهام ایجاد اغتشاش و اخلال در نظم عمومی بازداشت کردند. افسر ارشد پلیس از این اعمال خشونت دفاع کرد و به رسانه‌ها گفت: «این زنان حصارها و دیوارهای محافظتی را شکستند و از دستورات پلیس سرپیچی کردند. اینها قانون‌شکنی کردند و به همین دلیل بازداشت شدند.» برخی از بازداشت‌شدگان کمی دیرتر آزاد شدند و برای عده‌ای از معترضین پرونده قضایی تشکیل شد.

ساکشی مالک که در خط مقدم تجمعات بوده است می‌گوید: «برای پلیس دهلی تشکیل پرونده برای آزارگر جنسی هفت روز زمان برد. اما برای ما بابت تجمع کاملا مسالمت‌آمیز در عرض چند ساعت پرونده قضایی تشکیل شد. آیا با یک دیکتاتوری مواجهیم؟ تمام دنیا رفتار این کشور را با قرمانان کشتی را نظاره می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «از طرفی پارلمان افتتاح می‌کنند و در سویی دیگر کمر به قتل دموکراسی بسته‌اند.»

در روز مراسم تحلیف، اقدامات امنیتی در سطح دهلی نو گسترده شده و ماموران در نقاط مختلف مستقر شده بودند. حتی در ورودی‌های شهر هم ماموران نگهبانی می‌دادند چرا که نگران ورود گروه‌های حمایتی دیگر از جمله کشاورزان بودند. در روزهای قبل ده‌ها کشاورز برای حمایت از تجمع زنان وارد شهر شده بودند، حصار پلیس را شکسته بودند و به زنان معترض پیوسته بودند. پلیس دهلی نلاش داشت با پیش‌دستی از ورود دوباره آنان به اعتراضات جلوگیری کند.

 

 

پیام منفی راست‌راست‌ چرخیدن آزارگر

وینش فوگات قهرمان کشتی می‌گوید: «اینکه سینگ آزاد است و موفق شده اتهامات را مسکوت نگه دارد و از مجازات مصون بماند پیامی بسیار منفی دارد. چند روز قبل از یک دختر نوجوان کشتی‌گیر ساکن ایالت‌های شرقی تماسی تلفنی دریافت کردم. او به همراه خانواده‌اش از یک مربی کشتی به اتهام آزار جنسی به فدراسیون شکایت کرده بود. این مربی تنها 10 روز از کار منع شده بود و پس از این مدت، بعنوان مربی ارشد به فدراسیون بازگشت. وقتی رئیس خود فدراسیون زنان زیادی را مورد آزار جنسی قرار داده و آزادانه می‌چرخد، درباره بقیه چه انتطاری می‌توان داشت؟»

بیشتر زنان کشتی‌گیر در هند از روستاها و خانواده‌های کم‌برخوردار می‌آیند. بسیاری از زنان اهل هاریانا هستند، منطقه‌ای کشاورزِی، عمیقا مردسار و دارای آمار بسیار بالای سقط‌جنین جنسیتی، زن‌کشی، و قتل‌های مبتنی بر ناموس. زنان کشتی‌گیر همواره از آزار جنسی در محیط‌های تمرینی و آموزشی شکایت داشته‌اند، اگرچه به‌ندرت تجربه‌های خود را علنی بازگو کرده‌اند. میشرا، وکیل هندی می‌گوید تاکنون زنان زیادی سراغ او رفته‌اند و از استثمار و آزارهایی که متحمل شده‌اند صحبت کرده‌اند. درخواست‌های جنسی بسیار رایج است. اما دختران جوانی که در ابتدای مسیر زندگی حرفه‌ای خود هستند اگر این موارد را علنی کنند، آرزوهایشان نابود می‌شود.

 

 

سپردن قهرمانی‌ها به آب

دو روز پس از برخورد خشونت‌آمیز پلیس و بازداشت و پراکنده‌کردن معترضین، کشتی‌گیران در دروازه هند گردهم آمدند تا به نشانه اعتراض، مدال‌های خود را در آب رودخانه بیندازند. تصاویر مربوط به این تجمع، زنان را نشان می‌دهد که مدال‌به‌دست روی زمین نشسته‌اند و اشک می‌ریزند، دستان یکدیگر را گرفته‌اند یا دست روی شانه دیگری گذاشته‌اند. آنها چند ساعت قبل در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند چنین قصدی دارند و پس از انداختن مدال‌ها به آب، اعتصاب غذای خود را آغاز خواهند کرد.

 

 

اما این فراخوان، با مداخله یکی از رهبران اتحادیه‌های کشاورزی متوقف شد. او مدال‌ها را گرفت و گفت: «مدال‌ها را می‌برم اما به مبارزه ادامه خواهیم داد.» با این حال کشتی‌گیران به دولت اولتیماتوم پنج‌روزه دادند که به پرونده سینگ رسیدگی و او را بازداشت کند در غیر این‌صورت به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد. پلیس اعلام کرده که معترضین، مجوزی برای تحصن ندارند و حتی اگر درخواست مجوز هم بدهند به آنها اعطا نخواهد شد. در واکنش به مداخله نمایندگان اتحادیه کشاورزان، عده‌ای دیگر از کشتی‌گیران با انتشار بیانیه‌ای، مداخلات «مردانه» و «قیم‌مابانه» را  در جهت حل‌‌وفصل کردن اعتراضات زنان محکوم کردند. آنها اعلام کردند که صدای غیرسازشگر زنان نباید قربانی مصلحت‌اندیشی‌های پدرسالارانه شود. 

 

منبع تصویر: Altaf Qadri/AP

مطالب مرتبط