دیدبان آزار

در دانشگاه علم و صنعت چه می‌گذرد؟

از گیت‌های تشخیص چهره و گشت حجاب تا احضار به کمیته انضباطی به بهانه پوشش

دیدبان آزار: دانشگاه علم‌وصنعت، از میادین مهم اعتراض در ماه‌های اخیر، هم‌چنان با اعمال فشار از سوی حراست و مسئولان دانشگاه درگیر است. همانجا که دانشجویان روز چهلم ژینا امینی در پارک تک‌جنسیتی دانشگاه تجمع کردند و پارک را به اسم ژینا نامگذاری کردند و در بیانیه‌ای نوشتند: «اینجا جمع شده‌ایم تا نام ژینا امینی، این رمز آزادی را در دانشگاه ثبت و ماندگار کنیم. به یاد مقاومت تمامی زنان که در برابر ستم جنسیتی و برای محو انقیاد و استثمار مبارزه می‌کنند و تا بار دیگر نشان دهیم که دانشگاه هرگز در برابر چکمه‌های ستمگران نشکسته است و سر خم نمی‌کند. ما پارک بانوان را، پارکی که از نمادهای تفکیک جنسیتی در دانشگاه علم و صنعت است از امروز پارک ژینا نام می‌نهیم.»

 

کارمندان کمیته انضباطی پوشش دختران را به سخره می‌گیرند

اخیرا رئیس دانشکده معماری، در نامه‌ای خطاب به اساتید این دانشکده از آنان خواسته است تا با توجه به صلاحدید خود، دانشجویانی را که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند از کلاس محروم کنند. هم‌چنین مدتی قبل، انجمن آرمان این دانشگاه در پی شکایت حراست به مدت شش ماه تعلیق شد. دانشجویان در اعتراض به این تعلیق بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه گزارش شده که دانشجویان ساکن خوابگاه دختران درخواستی تحت عنوان تغییر ساعت عبور‌ومرور به معاونت دانشجویی دانشگاه ارائه داده‌اند که با بی‌توجهی روبرو شده و سخت‌گیری‌ها به اوج خود رسیده و خوابگاه را به زندان تبدیل کرده است. در بیانیه آمده: «ایجاد گیت‌های تشخیص چهره، احضار دانشجویان به دلیل تاخیر و حجاب، دخالت در پوشش خارج از دانشگاه دانشجویان، صدور حکم محرومیت از خوابگاه، تفتیش وسائل و زندگی خصوصی دانشجویان همراه با توهین‌های کلامی مواردی از سرکوب‌های اعمال‌شده بر دانشجویان دختر به‌ویژه دانشجویان خوابگاهی است. کارمندان کمیته انضباطی نیز در موارد زیادی پوشش دختران را به سخره می‌گیرند.»

 

بیشتر بخوانید: 

برای دانشگاه‌های فردا

صدای مردم شدیم، تعلیق و مسموم شدیم

 

در صحن دانشگاه گشت موتوری و گشت حجاب برقرار است

دانشجویان متحد از آخرین وضعیت دانشگاه علم‌وصنعت گزارش داده است: «دست‌کم ۲۱ دانشجو بعد از تعطیلات عید تاکنون به دلیل پوشش به کمیته انضباطی احضار شده‌اند که یک مورد آن مربوط به پوششِ خارج از دانشگاه است. دست کم هفت مورد احضار به بهانه پوشش توسط روسای دانشکده‌ها صورت گرفته است. در صحن دانشگاه گشت موتوری و گشت حجاب برقرار است و ماموران حراست بدون اتیکت نام رفت‌وآمد می‌کنند و احراز هویت نمی‌شوند. اساتید بسیجی علاوه بر داخل کلاس‌ها در صحن و فضاهای دانشکده‌ها نیز به بهانه پوشش به دانشجویان تذکر می‌دهند. دست‌کم یکی از دانشجویان به بهانه استعمال سیگار به خوابگاه ممنوع‌الورود شده و حتی اجازه جمع کردن وسایلش را نیز به وی نداده‌اند.

 

احضار به کمیته انضباطی به‌دلیل تعدد تاخیر در بازگشت به خوابگاه

برخوردها در خوابگاه دخترانه متمرکز بر پوشش دانشجویان در داخل و خارج از خوابگاه است و ساعت منع ورود و خروج نیز ۱۰ شب است. گیت‌های مجهز به دوربین تشخیص چهره در ورودی خوابگاه دختران نصب شده است که مشخصات و زمان ورود و خروج افراد را ثبت می‌کند. سرپرستی خوابگاه این امکان را دارد که نام دانشجو را هنگام عبور از گیت بدون اطلاع خودش ثبت کرده و به عنوان بدحجاب به کمیته انضباطی ارجاع دهد. برخی دانشجویان ساکن خوابگاه دختران، حتی به‌دلیل تعدد تاخیر در بازگشت به خوابگاه تا ساعت ۱۰ به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. رویه‌ کمیته انضباطی به‌گونه‌ای است که دانشجویان تا قبل از جلسه تفهیم تخلف، از دلیل احضار خود باخبر نیستند.»

 

سرکوب دانشگاه سرکوب آزادی و برابری‌خواهی است

دانشجویان در پایان بیانیه اعتراضی خود نوشته‌اند: «این رفتارها با همکاری حراست در کف دانشگاه و با هدف ایجاد حس رعب‌وحشت و اعمال تفکرات متحجرانه صورت می‌گیرد. چنین وضعیتی به‌هیچ‌‌وجه قابل‌قبول نیست. سرکوب دانشگاه سرکوب آزادی و برابری‌خواهی است، چراکه دانشجویان «از» و «برای» مردم هستند و پیوند آنهاست که برابری و دموکراسی را محقق خواهد کرد.»

«آن زمان که بنهاد سر به پای آزادی
دست خود ز جان شستم از برای آزادی
در محیط طوفان‌زای ماهرانه در جنگند
ناخدای استبداد، با خدای آزادی»

مطالب مرتبط