دیدبان آزار

گزارشی از اعتراض و سرکوب اعضای کتابخانه ملی

شبیخون به کتابخانه

بعد از دستگیری تعدادی از معلم‌ها و حمله به دانشگاه و تعلیق شماری از دانشجویان، در روزهای اخیر شاهد شبیخون به یکی دیگر از نهادهای عمومی هستیم. سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در تمام این سال‌ها مأمن محققان و دانشجویانی بود که به دور از فشارهای معمول نظام آموزشی در آرامش به کار خود مشغول بودند، در چند هفته اخیر تبدیل به یکی دیگر از قربانیان نیروهای بنیادگرای جمهوری اسلامی شده است.

با پایان تعطیلات عید، مسئولان این سازمان در همدستی با نیروهای امنیتی‌ آرایش جدیدی را در کتابخانه ملی مستقر کرده‌اند. در اولین تغییر، تعدادی گماشته با دستورکار «تذکر حجاب اجباری» در فضاهای داخلی کتابخانه ملی مستقر شده‌اند. امری که نشانه‌هایی از بازگشت مجدد نظم انضباطی در دهه ۸۰ کتابخانه را داشت. اما این‌بار در کالبدی به‌مراتب امنیتی‌تر، ظهور کرده است. در اقدامی بی‌سابقه در روزهای گذشته شاهد ورود و پرسه‌زنی تعدادی از «لباس شخصی‌ها» به درون کتابخانه ملی هستیم. تعارض حضور نیروهای امنیتی در نهادی فرهنگی‌، گویای وضع اسفناک این روزها و نتیجه‌ مسلوب‌الاختیار شدن کادر سازمانی این نهاد است. امروز دیگر از ریاست فعلی این سازمان تا نیروهای حراستی، دربست بله‌قربان‌گوی اوامر سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: 

محروم‌کردن افراد از خدمات عمومی و دولتی «نقض آشکار حقوق شهروندی» است

«اجازه نمی‌دهیم شلاق حذف و طرد روی تن‌مان حک شود»



روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین، اعضای کتابخانه ملی در اقدامی مشترک نسبت به رویه جاری اعتراض کردند. این اعضا در اقدامی مسالمت‌آمیز با جمع‌شدن در فضای عمومی این سازمان مخالفت خود را نسبت به استقرار وضعیت امنیتی‌ـ‌انضباطی جدید ابراز کردند. فردای اعتراض اما در واکنشی غیرقابل‌باور، به‌جای شنیده‌شدن خواسته‌ اعضای کتابخانه ملی، مسئولان کتابخانه اقدام به تعلیق عضویت شماری از آن‌ها کردند. صبح ۱۹ فروردین تعدادی از اعضا حین عبور از گیت ورودی، متوجه تعلیق کارت‌های عضویت خود شدند. تا ظهر بر تعداد تعلیقی‌ها افزوده شد و همزمان برخی دیگر از اعضا به حمایت از آنها به در ورودی کتابخانه مراجعه کردند. جمعیت کنار گیت ورودی تجمع کرده و خواستار حضور و پاسخگویی مسئولان حراست کتابخانه شدند.

علیرغم پافشاری اعضا، هیچ مسئولی برای پاسخگویی حاضر نشد و در نتیجه اعضا اقدام به ورود به کتابخانه کردند که در این بین حراست با ایجاد درگیری فیزیکی قصد جلوگیری از حضور آن‌ها داشت. جو برای دقایق اندکی متشنج شد ولی سرآخر همه اعضا، اعم تعلیقی و غیرتعلیقی وارد ساختمان کتابخانه شدند. اگرچه اعضای تعلیقی تا تصمیم‌گیری مسئولان بر سر عضویتشان، امکان حضور در کتابخانه را نخواهند داشت. طی هفته گذشته، تذکر حجاب نه فقط در فضاهای عمومی کتابخانه ملی که در سالن‌های مطالعه و سرمیز اعضا به کرات رخ داده است. در کنار تذکرهای پیاپی، تعلیق اعضا نیز هر روز قربانیان تازه‌ای می‌گیرد.

مطالب مرتبط