دیدبان آزار

گزارشی از رفتارهای زننده و آزار جنسی توسط حراست در دانشکده زبان‌‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

«همین یک تکه را هم دربیاور لذت ببریم»

دیدبان آزار: جمعی از دانشجویان دانشکده زبان‌‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در گزارشی که توسط شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر شده از آزار جنسی توسط حراست دانشگاه نوشته‌اند: «دیری از وقایع اسفناک پردیس شمالی دانشگاه تهران و انواع هتک‌حرمت‌های مسئولین حراست دانشگاه نگذشته است؛ هنوز قلب‌هایمان خشمگین است و بدن‌هایمان بیزار از ظلم‌های ناروا. با این وجود، فاجعه دیگری در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در حال شکل گ‌گیری و با‌وجود پیگیری‌های روزانه دانشجویان، هم‌چنان در حال تشدید است: آزار جنسی و کنایه‌های ناخوشایند بی.جا. آزار جنسی عیانی که به اسم «تذکر مسئول حراست» زیر سایه مدیریت بی‌کفایت دانشکده هرروز بر روح و جان دانشجو تازیانه می‌زند. سکوت را باید شکست. سکوت در زمانه جنگ برای زندگی و نبرد برای آزادی جایی ندارد. ما، دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، برآنیم تا با برشمردن چندی از روایات دانشجویان این لکه ننگ را بر زبان آوریم. بر زبان آوریم زیرا به قدرت بیان‌کردن باور داریم؛ زیرا نتیجه گرفته‌ایم که «این کار می کند.»

نویسندگان گزارش تاکید کرده‌اند که روایات پیش رو، قطعا بخشی از رخدادهای روزانه در دانشکده است و تنها برخی دانشجویان تجربه خود را به اشتراک گذاشته‌اند. همینطور، طبق تحقیقات انجام‌شده توسط این دانشجویان، نام مسئول حراست خاطی در اکثر موارد عنوان‌شده «طاهری» است. یک زن دانشجو چنین روایت کرده: «هفته پیش با دامن بلند رفته بودم دانشکده و یک آقایی که قبلا آنجا ندیده بودم بهم گفت: "همین یک تکه را هم دربیاور لذت ببریم دیگه." شومیز آبی تنش بود و شلوار سیاه.»

 

بیشتر بخوانید:

«انقلاب ژینا بر جان ما نشسته است»

در ستایش مقاومت دانشگاه الزهرا

 

یکی دیگر از دانشجویان نیز تجربه خود را اینگونه بازگو کرده است: «در کوی دانشگاه تهران تو یکی از روزهای فراخوان سه گ‌روزه آبان، موقع برگشتن دانشجوها به خوابگاه‌ها، حراست دانشگاه تهران تو تاریکی یقه یکی از بچه‌ها را گرفت و به او‌گفت که خیلی داشتی فحش ناموس می‌دادی. دانشجو گفت: "من؟ به قبر مادرم قسم من نمی‌دادم." حراست هم گفت: "مگه تو مادر داری فلان‌فلان‌شده؟" و  ضربه‌ای به وسط پاهای دانشجو زد. دانشجوها بعد متوجه شدند، ریختند سر حراست.»

در پایان این متن دانشجویان با محکوم‌کردن آزار‌واذیت‌های جنسی و‌ جنسیتی توسط حراست، اعلام کرده‌اند به تلاش برای برخورد با افراد خاطی ادامه خواهند داد: «ما، دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، این عقده‌گشایی‌های حراست و بی‌کفایتی ریاست این دانشکده در برقراری امنیت جانی و روانی و ایجاد محیطی سالم را به شدت محکوم کرده و مصمم‌تر از همیشه، در جهت برخورد با افراد خاطی و تامین امنیت خود در دانشکده به تلاش و مبارزه می‌پردازیم.»

گرارش کامل را از اینجا دانلود کنید.

مطالب مرتبط