دیدبان آزار

بیانیه فمینیست‌های روسی علیه جنگ

از فمینیست‌های سراسر دنیا می‌خواهیم به مقاومت ما بپیوندند

دیدبان آزار: فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند که به دنبال حمله روسیه به اوکراین، زنان در معرض خشونت جنسی به مثابه سلاح جنگی هستند. سازمان‌های حقوق بشری برجسته به ایندیپندنت گفته‌اند که زنان جزو کسانی هستند که بیشترین آسیب‌ها را از این جنگ متحمل خواهند شد، همانطور که در درگیری خونین ۸ ساله در شرق اوکراین زنان با آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر مواجه شدند. 

استیو کرنشاو، مدیر سیاست‌گذاری سازمان «رهایی از شکنجه» به ایندیپندنت می‌گوید: «سابقه روسیه نشان می‌دهد که با پیشروی در اوکراین، خشونت، شکنجه و نقض حقوق بشر افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که در چچن شاهد شکنجه بودیم. این شکنجه‌ها تجاوز جنسی را هم شامل می‌شد.»

او ادامه می‌دهد: «در بستر درگیری نظامی، زنان مورد هدف تجاوز به مثابه سلاح جنگی قرار می‌گیرند. ما بازماندگانی داشته‌ایم از سریلانکا، جمهوری دموکراتیک کنگو و ... که خشونت جنسی را در دوران جنگ تجربه کرده‌اند و دچار آسیب‌های هولناک شده‌اند.»

نتایج تحقیقات سازمان دیدبان حقوق بشر که سال گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که گروه‌های نظامی تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین، با زنان بازداشت‌شده را مورد شکنجه قرار داده‌اند و رفتار بی‌رحمانه‌ای با آنان داشته‌اند. تحقیق دیگری که پیشتر توسط سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده نسبت به افزایش خشونت جنسی و جنسیتی در مناطق تحت درگیری در اوکراین هشدار داده است. علی‌رغم اینکه قوانین اوکراین در زمینه حمایت از حقوق زنان پیشرفت داشته است.

اوکسانا پوکالچوک، مدیر بخش اوکراین سازمان عفو بین‌الملل نیز هشدار داده است که با تجاوز روسیه، خشونت جنسی و جنسیتی در اوکراین افزایش پیدا خواهد کرد. او که در یک پناهگاه مستقر شده به ایندیپندنت می‌گوید: «جنگ زنان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر را شدیدا تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. گروه‌هایی که پیش از جنگ هم در سیستم مردسالار اوکراین موقعیتی شکننده داشته‌اند.»

در این حین فمینیست‌های روسی علیه جنگ و اشغال در اوکراین متحد شده‌ و بیانیه صادر کرده‌اند. فمینیسم یکی از معدود جنبش‌های اعتراضی روسیه معاصر است که از سرکوب دولت پوتین جان سالم به در برده است. در حال حاضر گرو‌ه‌های فمینیستی متعددی در دست‌کم ۳۰ شهر روسیه فعالند. در این متن، فمینیست‌هایی که در تظاهرات ضدجنگ در سراسر کشور شرکت می‌کنند، تمامی فمینیست‌های دنیا را به اتحاد در برابر تجاوز نظامی دولت پوتین فرا می‌خوانند. در متن این بیانیه آمده است: 

ما به عنوان شهروندان و فمینیست‌های روس، این جنگ را محکوم می‌کنیم. فمینیسم به منزله نیروی سیاسی نمی‌تواند حامی جنگ و اشغال نظامی باشد. جنبش فمینیستی در روسیه برای حقوق گروه‌های آسیب‌پذیر، جامعه‌ای عادلانه و فرصت‌های برابر مبارزه می‌کند، جامعه‌ای که خشونت و درگیری نظامی در آن جایی ندارد.

جنگ یعنی خشونت، آوارگی، فقر، زندگی‌های نابودشده، ناامنی و بی‌آیندگی و با ارزش‌ها و اهداف فمینیسم ناسازگار است. جنگ نابرابری جنسیتی را تشدید می‌کند و دستاوردهای حقوق بشری را سال‌ها به عقب برمی‌گرداند. جنگ تنها با خود خشونت بمب و گلوله نمی‌آورد، بلکه خشونت جنسی به همراه دارد. تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد که در دوران جنگ، خطر تجاوز به زنان چند برابر می‌شود. به این دلیل و بسیاری دلایل دیگر، فمینیست‌های روسی و تمامی کسانی که به ارزش‌های فمینیستی باور دارند باید قویا علیه این جنگ که توسط دولت ما به راه افتاده، موضع‌گیری کنند.

امروز فمینیست‌ها از جمله نیروهای سیاسی فعال در روسیه هستند. برای مدتی طولانی، مقامات روسی ما را جنبش سیاسی خطرناکی تلقی نمی‌کردند. بنابراین ما موقتا کم‌تر گرو‌ه‌های سیاسی دیگر مورد سرکوب دولتی قرار گرفتیم. امروز بیش از ۴۵ سازمان فمینیستی در سرتاسر روسیه فعالیت می‌کنند. ما تمامی گروه‌ها و افراد فمینیست را به پیوستن به مقاومت فمینیستی علیه جنگ و متحد کردن نیروها برای مخالفت فعالانه با اشغال نظامی فرامی‌خوانیم. ما هم‌چنین از فمینیست‌های سراسر دنیا می‌خواهیم که به مقاومت ما بپیوندند. ما بی‌شماریم و در کنار هم می‌توانیم کاری کنیم کارستان. در طی دهه اخیر، جنبش فمینیستی قدرت فرهنگی و رسانه‌ای عظیمی کسب کرده است. نوبه آن رسیده که این نیروها را به قدرتی سیاسی علیه جنگ تبدیل کنیم. ما خود مقاومت علیه جنگ، مردسالاری، اقتدارگرایی و نظامی‌گری هستیم. ما آینده‌ای هستیم که پیروز خواهد شد. 

ما از فمینیست‌های سراسر جهان می‌خواهیم:

  • به تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه جنگ بپیوندند و کارزارهای حقیقی و مجازی علیه دیکتاتوری پوتین و جنگ در اوکراین راه‌اندازی کنند. می‌توانید از نماد جنبش مقاومت فمینیستی ضدجنگ در مطالب و تولیدات خود استفاده کنید و هم‌چنین هشتگ‌های FeministAntiWarResistanc #FeministsAgainstWar#.
  • اطلاعات و اخبار مربوط به تجاوز نظامی پوتین را نشر دهید. تمام دنیا باید از اوکراین حمایت کند و از هرگونه کمکی به پوتین خودداری کند. 
  • این بیانیه را با دیگران به اشتراک بگذارید. لازم است که نشان دهیم فمینیست‌ها مخالف این جنگ و هر جنگ دیگری هستند. هم‌چنین حیاتی است که نشان بدهیم فعالین روسی حضور دارند و آماده متحد شدن در برابر رژیم پوتین هستند. اکنون همه ما در خطر سرکوب از سمت دولت هستیم و به حمایت شما نیاز داریم.
منبع تصویر: Sergei Savostyanov / TASS via Getty Images

مطالب مرتبط