دیدبان آزار

انتشار مجموعه‌ای از اسناد از سوی دیدبان حقوق بشر افشا کرد

سوءاستفاده‌ ماموران مرزی آمریکا از پناهجویان؛ از تجاوز تا گرسنگی اجباری

دیدبان آزار: «وقتی به بازداشتگاهی که مثل یخ سرد بود رسیدم، آنها مرا فاحشه خطاب کردند و گفتند: "آمده‌ای آنچه را متعلق به ماست صاحب شوی؟ لعنت به سالوادورها، لعنت به شما"» این اظهارت یک زن پناهجوی السالوادوری است که در مرز آمریکا از سوی مرزبانان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. با کمک دیدبان حقوق بشر، پس از سال‌ها مبارزه و تلاش برای واکاوی اطلاعات وزارت امنیت داخلی و با استناد به قوانین آزادی اطلاعات، موارد متعدد و تکان‌دهنده سوءاستفاده جنسی و جسمی پناهجویان توسط ماموران فدرال در مرز جنوبی ایالات متحده، کشف و افشا شده است.

مجموعه‌ای از اسناد که پس از شش سال کشمکش حقوقی، در اختیار دیدبان حقوق بشر قرار گرفت، از بیش از 160 مورد سوءاستفاده از سوی سازمان‌های دولتی برجسته، به ویژه سازمان گمرکات و حفاظت از مرزها (CBP) و گشت مرزی ایالات متحده پرده‌برداری می‌کند. این اسناد، رویدادهایی را بین سال‌های 2016 تا 2021 ثبت کرده‌اند که شامل تجاوز جنسی به کودکان، گرسنگی اجباری، تهدید به تجاوز جنسی و شرایط وحشیانه بازداشت پناهجویان می‌شود. دیدبان حقوق بشر می‌گوید طبق این اسناد، به نظر می‌رسد DHS (وزارت امنیت داخلی ایالات متحده) سوءاستفاده‌های تکان‌دهنده در مرزهای ایالات متحده را عادی‌سازی کرده است. به گفته این سازمان، ایالات متحده باید برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌هایی اقداماتی فوری و پایدار انجام دهد.

 

«او بدنم را با بدرفتاری لمس می‌کرد»

در این اسناد، یک مورد  سوءاستفاده جنسی از کودکان نیز ثبت شده است. یک افسر مربوط به امور پناهندگی در دفتر پناهندگی سانفرانسیسکو، با کودکی مصاحبه کرد که از سوی افسر CBP که به گفته این دختر لباس سبز پوشیده بوده، مورد آزار جنسی قرار گرفته است. این افسر دختر کوچک را مجبور به درآوردن لباسش کرده و او را به صورت نامناسبی لمس کرده بود. طبق گزارش دیگری، یک زن پناهجو به یک افسر ناظر بر امور پناهندگی گفت که یک افسر زن او را هل داده و گفته خیلی گشاد پاهایش را باز کند؛ «او بدنم را با بدرفتاری لمس می‌کرد و با شدت زیادی به من ضربه می زد. نمی‌فهمم... من چطور می‌خواهم چیزی را در واژنم پنهان کنم؟!»

ماموران فدرال که در امتداد مرز مکزیک فعالیت می‌کنند، مدت‌هاست به سوءرفتار و بدرفتاری با مهاجران و پناهجویانی که قصد ورود به ایالات متحده را دارند، متهم شده‌اند. شرایط در بازداشتگاه‌ها سخت است و بازداشتی‌ها اغلب گفته‌اند که آن‌ها را در شرایط بسیار سردی که آن را شبیه «جعبه های یخی» یا «کُلمن» توصیف می‌کنند، حبس کرده‌اند.

 

 

یک پناهجوی هندوراسی شرایط را در مرکز «مک آلن» در سال 2019 اینگونه گزارش کرده است: «من به مدت 10 روز فقط در آنجا نشسته بودم؛ چون ما 67 نفر در یک سلول بودیم و نمی‌توانستیم حرکت کنیم. به زندانبان‌ها گفتیم به دستمال توالت و آب نیاز داریم... حتی به آن‌ها از حشرات و عقرب‌هایی که در آن سلول بودند، گفتیم. از مورچه‌ها، کنه‌ها، کک‌ها... اما آنها به ما می‌گفتند که مشکلی وجود ندارد. این حشرات به خاطر بوی تعفن خودمان و به خاطر اینکه 45 روز در آن سلول بودیم، دورمان جمع شده بودند.»

چندین گزارش نشان می‌دهد که کارکنان DHS از کلمات و عباراتی مانند «لانه سگ» برای توصیف سلول‌هایی که پناهجویان را در مرزها در آن‌ها نگهداری می‌کنند، استفاده می‌کنند. یک متقاضی پناهندگی از هندوراس، اینگونه توهین‌های کلامی غیرانسانی را در یک مرکز نگهداری پناهجویان در «چولا ویستا» (شهری در جنوب ایالت کالیفرنیا)، توصیف می‌کند: «آنها ما را مردان عوضی، مادر ج...، سگ، انگل و زباله خطاب می‌کردند.»

 

بیشتر بخوانید:

 «من یک زن پناهجوام و احساس امنیت ندارم»

 افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت علیه زنان پناهجو و آواره در دوران کرونا

 

یکی دیگر از متقاضیان پناهندگی که جنسیت او در اسناد ذکر نشده است، درباره آزارهای کلامی به یک افسر پناهندگی گفته است: «در "لانه‌های سگ" با تو طوری رفتار می‌کنند که انگار بی‌ارزشی، انگار انسان نیستی... ما اگر دراز می‌کشیدیم و وقتی صدایمان می‌زدند سریع بلند نمی‌شدیم، با پاهایشان به ما لگد می‌زدند.»

بر اساس این شواهد، در چهار آوریل 2017، یک زن توسط گشت مرزی در نزدیکی شهر مکزیکالی، دستگیر شده است. او در گفتگو با یک افسر پناهندگی در واشنگتن دی سی گفته است: «من از سوی یک مرزبان بدرفتاری دیدم و به شدت کتک خوردم. او مرا با خشونت زیاد به زمین کوبید، موهایم را چند بار کشید و دوباره به زمین کوبید. با زانویش به قسمت پایین لگن و روی شکمم ضربه می‌زد که هنوز درد می‌کند. و بعد درحالیکه از گوش و دست من خون می‌آمد، به من دستبند زد.»

گزارش دیگری حاکی از حادثه‌ای در سال 2018 است که یک پناهجوی مرد بازداشت و به یک بازداشتگاه در «سن یسیدروی» کالیفرنیا منتقل شد. یک افسر مرد در آنجا به این مرد گفته بود که اگر می‌خواهد آزاد شود، به او رابطه جنسی دهانی بدهد. هنگامی که مرد بازداشت شده از این کار امتناع کرد، افسر به زبان انگلیسی به او فحش داده و گفته بود که او را زندانی خواهد کرد. اسناد دیدبان حقوق بشر به موارد متعددی اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسد حقوق پناهجویان در روند رسیدگی نقض شده است. این تحقیق 27 مورد احتمالی را پیدا کرد که در آن پناهجویان از ثبت شکایت محروم شده یا مجبور به امضای اسنادی شدند که نسبت به عواقب آن آگاهی نداشته‌اند. اسنادی که در واقع تاییدی بر ردِمرز کردن این پناهجویان بوده است.

 

شرایط امن برای پناهجویان فراهم کنید

نگرانی در مورد رفتار نامناسب افسران در مرز، بار دیگر در ماه سپتامبر امسال به سرتیتر خبرهای بین‌المللی تبدیل شد؛ زمانی که ماموران گشت مرزی سوار بر اسب و درحالیکه به نظر شلاق در دست داشتند در حال عکس گرفتن و دستگیری مهاجران هائیتی بودند؛ بر اساس گزارش‌ها، در تاریخ 19 سپتامبر 2019، پناهجوی هندوراسی به یک افسر پناهندگی گفت که توسط یک مامور گشت مرزی مورد بدرفتاری قرار گرفته است. افسر پناهندگی اظهارات او را اینگونه گزارش کرد: «درخواست آب کردم اما او به من گفت تو یک احمق لعنتی هستی. گفت تو الان در کشور خودت نیستی، نمی‌توانی به اینجا بیایی و به من دستور هم بدهی! گفت از وقتی افرادی مثل تو را اسیر می‌کنم، لذت می‌برم، نمی‌توانی اینجا بمانی، برمی‌گردی، من تو را بر می‌گردانم و خوشحال باش که الان سگ‌ها را با خودم نیاورده‌ام. بعد از اسب پایین آمد و مرا لگدباران کرد.»

 

 

همچنین یک مامور گشت مرزی به مردی هندوراسی که درخواست پناهندگی داده بود گفته بود اگر مدارک مربوط به لغو درخواست خود را امضا نکند او را به زندانی می‌فرستند که در آنجا به او تجاوز می‌کنند.

در این گزارش خطاب به کنگره آمریکا نوشته شده که اتهامات سوءرفتار و سوءاستفاده‌های مستندشده را بررسی کند و بودجه‌ای فدرال برای حمایت از پناهجویان، تغییر فرهنگ به سمت پذیرش شفافیت و احترام به حق پناهندگی در نظر بگیرد. این گزارش همچنین خواسته بودجه‌ای برای ایجاد ظرفیت مناسب برای پذیرش کوتاه‌مدت پناهجویان در مرز با شرایطی امن و رعایت عزت‌نفس آن‌ها، دسترسی به محصولات بهداشتی و غذا، دسترسی به وکیل، تماس تلفنی رایگان، خدمات پزشکی و سلامت روان و دسترسی به پرونده‌شان، در نظر گرفته شود.

همچنین خطاب به جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا نوشته شده که منابع دولتی را برای اطمینان از پاسخگویی مسئولان مرزی ایالات متحده به کار بگیرد و وزارت دادگستری را مامور رسیدگی به موارد نقض حقوق افراد در مرزها کند. و در آخر از وزارت امنیت داخلی خواسته شده اتهامات خشونت علیه پناهجویان را که در این گزارش مستند شده، بررسی کند و مکانیسم‌های فوری انضباطی برای نظارت بر رفتارهای مجرمانه کارکنان این وزارتخانه و ماموران گشتی مرزها تنظیم کند.

 

منابع:

guardian

hrw

منبع تصویر: Hérika Martínez/AFP/Getty Images

مطالب مرتبط