دیدبان آزار

در سال 2019 به طور متوسط ​​روزانه 87 مورد تجاوز جنسی در هند گزارش شده است

اعتراض به دوره‌گردانی یک بازمانده تجاوز به همراه مرد متهم در هند

دیدبان آزار: در چند روز گذشته، دست به دست شدن فیلم‌هایی از یک زن هندی که با طناب به یک مرد بسته و در خیابان‌های روستایی در ایالت «مادیا پرادش» گردانده شده بود، باعث خشم عمومی در شبکه‌های اجتماعی شده است. زنی که به نزدیکانش گفته بود مرد همسایه، او را روی زمین هل داده، پارچه‌ای را در دهان او فرو برده و به او تجاوز کرده است.

نزدیکان این زن، با تعدادی از اهالی روستا این مرد را پیدا کردند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. سپس، با اعلام اینکه این دختر 16 ساله باعث شرمساری خانواده شده است، او را به آن مرد بستند و در خیابان‌ها گرداندند. بعضی از تماشاگران به آن‌ها لگد و مشت می‌زدند و روی آن‌ها تف می‌کردند.

این فیلم‌ها به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی پخش شد، و یک اعتراض سراسری در مورد یکی از ناراحت کننده‌ترین موضوعات مرتبط با خشونت جنسی را آغاز کرد: سرزنش قربانیان. به گفته کنشگران حقوق زنان خشونت‌های عمومی از این دست در هند در حال رشد است.

«راوینا تاندون»، بازیگر هندی، در واکنش به این فیلم، در توییتر خود نوشت: «امیدوارم که جنایتکاران حتی اگر اعضای خانواده خود او باشند، محکوم شوند و هزینه‌های زیادی را برای به خطر انداختن زندگی این دختر 16 ساله پرداخت کنند.»

«تیلاک رام بیلهلا»، یکی از کشاورزان این روستا، به نیویورک تایمز گفته که وقتی مردم را دیده که با خنده و با در دست گرفتن موبایل‌هایشان از آن‌ها فیلم می‌گرفتند، وحشت‌زده شده و بسیار ترسیده است. او گفت که جمعیت در خیابان‌ها صف کشیده بودند و برخی از مردان جلوتر می‌رفتند تا به صورت این دختر تف کنند؛ «وقتی دیدم آنها این کار را با او انجام می دهند، اشک از چشمانم جاری شد. اما هیچ کس نمی‌توانست یک کلمه حرف بزند، جمعیت خیلی عصبانی بود و می‌توانستند ما را بکشند.»

 

بیشتر بخوانید:

 مترو رایگان به امنیت زنان هندی کمک خواهد کرد؟

 «حتی نتوانستم صورت بی‌جان خواهرم را ببینم»

 

پس از اعتراض مردم به این اقدام، مقامات این روستا گفتند که شش نفر از جمله برادر، یک عمو و یک پسرعموی این دختر را دستگیر کرده‌اند. همچنین پلیس گفته مرد همسایه‌ای را که متهم  به تجاوز است به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد تجاوز جنسی دستگیر کرده است.

علاوه بر این، فعالان زن، چهارشنبه گذشته در شهر «هسن» در ایالت کارناتاکای هند (در جنوب شهر بنگلور) با نامگذاری چهارشنبه هفته پیش به نام «یک روز سیاه»، موارد اخیر خشونت جنسی به زنان در این منطقه را محکوم کردند.

این فعالان با پیاده‌روی خاموش از پارک «ماهاراجا» به سمت دفتر ناظر پلیس در شهر حرکت کردند و پلاکاردهایی را در محکومیت خشونت علیه زنان و انتقاد از عدم موفقیت پلیس در دستگیری متهمان در دست داشتند.

چندی پیش یک دختر هفت ساله در یک ایستگاه اتوبوس در این شهر مورد خشونت جنسی قرار گرفت. همچنین چند ماه پیش، به یک اقلیت جنسی در حالی که در یک پیاده رو در مرکز شهر خوابیده بود، تجاوز و بعد کشته شد. هر دو پرونده هنوز توسط پلیس رمزگشایی نشده است.

معترضان بعداً در یادداشتی که به سرپرست پلیس این شهر ارائه دادند، خواستار اقدامات شدید و سریع پلیس در رابطه با پرونده‌های آزار جنسی و دستگیری سریع متهمان شدند. آنها در این یادداشت نوشته بودند که پلیس باید برای گسترش آگاهی و اطمینان از حل شدن چنین مواردی، کارزاری را آغاز کند.

«روپا حسن»، نویسنده و فعال گفته که پلیس زنان این شهر با نمایندگان معترضان ارتباط برقرار و آنها را مطمئن کرده  که پرونده‌های مربوط  به خشونت علیه زنان را تسریع می بخشد؛ «آنها به ما اطمینان دادند که ظرف 10 روز به تمام خواسته‌های ما پاسخ خواهند داد.»

تجاوز به زنان در هند آمار بالایی دارد و حجم بالای خشونت جنسی در این کشور، گروه‌های زنان و سایر فعالان را بسیج کرده است تا زنگ هشدار در این باره را به صدا درآورند. فعالان حقوق زنان می‌گویند که سرزنش بازماندگان تجاوز در مناطق روستایی حادتر است. تا جایی که یک بازمانده اغلب به عنوان یک زن شرم‌آور در نظر گرفته می‌شود که برای ازدواج نامناسب است.

فعالان می‌گویند عاملان خشونت جنسی عموما بدون مجازات می‌مانند. طبق آخرین آماری که دولت هند در سال 2019 ارائه داد، به طور متوسط ​​روزانه 87 مورد تجاوز جنسی گزارش می‌شود. اگرچه دامنه واقعی تجاوز به مراتب گسترده‌تر از این تعداد است زیرا بیشتر آن‌ها گزارش نمی‌شوند.

«رانجانا کوماری»، یک فعال حقوق زنان در دهلی نو می‌گوید: «ایجاد شرمساری در قربانیان در این کشور بسیار رایج است. اگر شما مرتکب جرمی علیه زنان شوید مجرمان فکر می‌کنند که می‌توانند از پس آن برآیند.»

مطالب مرتبط