دیدبان آزار

10 دلیل برای تمرینی که به مقابله با تجاوز کمک می‌کند

تمرین دفاع شخصی برای زنان اقدامی فمینیستی است

عده زیادی می‌گویند که آموزش به مردان درباره تجاوز نکردن به زنان راهکار مسئله است. اما متاسفانه این نقشه بسیار ساده‌انگارانه است. در حالی که آموزش مردان به تجاوز نکردن کار درستی است، زنان نمی‌توانند برای مراقبت از خودشان صرفا به این راهکار اعتماد کنند. به همین دلیل آموزش دفاع شخصی به زنان و از سویی آموزش مردان برای تجاوز نکردن باید دو راهکار این مسئله باشند؛ دو راهکاری که به خوبی کنار هم اجرا می‌شوند. حق هر زنی است که از خودش دفاع کند و آمار هم نشان می‌دهد که تمرین دفاع شخصی به جلوگیری از آزار جنسی و تجاوز کمک می‌کند. همچنین آموزش دفاع شخصی به زنان به مردان یاد می‌دهد که تجاوز نکنند.

 

بیشتر بخوانید:

 سیاست‌های مواجهه با آزار در محیط کار: راهنمایی برای کارفرمایان

 چرا مردان تجاوز می‌کنند؟

 

در این رابطه با ۱۰ دلیل دکتر «جیل کرمل»، استاد دانشگاه «درو» و همکارش دکتر «مارتا مک‌کاگی» از دانشگاه ایالتی «آپالاچی» برای این که «تمرین دفاع شخصی برای زنان اقدامی فمینیستی است و نه اقدامی برای مقصر جلوه دادن بازمانده» آشنا شوید:

۱: دفاع شخصی موثر است. به اندازه دهه‌ها اطلاعات در موسسه ملی دادگستری آمریکا (NIJ) وجود دارد که نشان می‌دهند تمرین دفاع شخصی (چه زبانی و چه فیزیکی) در جلوگیری از تجاوز و آزار جنسی موثر است.

۲: طرفداران و مربیان دفاع شخصی می‌دانند که همیشه عامل تجاوز و آزار جنسی مقصر و مسئول است و بازمانده هیچ زمانی تقصیر یا مسئولیتی در این رابطه ندارد.

۳: دفاع شخصی به جای این که آزادی زنان را محدود کند، به آن‌ها گزینه‌ای برای کاهش خطر و افزایش امنیت در مسیری که آزادی آنها را در دنیا افزایش می‌دهد، پیشنهاد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها از راهکاری که موجب اجتناب از مرد‌ها یا کمک گرفتن از آن‌‌ها می‌شود، استفاده نکنند. به علاوه این که براساس اطلاعات دفتر آمار دادگستری آمریکا، اتکا به مردان برای ایجاد امنیت مشکل‌ساز است. نزدیک به ۸۰ درصد متجاوزان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در آمریکا عضو خانواده، شریک زندگی، دوست یا آشنای بازمانده بودند.

۴: دفاع شخصی یک حق قانونی برای زنان است، همانطور که این حق برای مردان وجود دارد.

۵: دفاع شخصی، این مفهوم را که بدن زنان به طور ذاتی در برابر مردان آسیب‌پذیر  است یا بدن مردان غیرقابل مهار است، به چالش می‌کشد.

۶: این کار باوری را که تجاوز صرفا با آگاهی متجاوز یا مداخله افراد خارجی قابل مهار است، به چالش می‌کشد.

۷: آموزش دفاع شخصی فرهنگ وسیعی را که از فرهنگ تجاوز حمایت می‌کند، تغییر می‌دهد. (فکر می‌کنید به طور اتفاقی مردان زیادی، زنان قاطع را جذاب نمی‌دانند؟!)

۸: تمرین دفاع شخصی به زنان مهارت‌هایی را یاد می‌دهد که باعث می‌شود آن‌ها به شکل راحت‌تری مرزهای عاطفی و جسمی سالمی برای روابط خود مشخص کنند.

۹: دفاع شخصی، به افراد قدرت و اختیار می‌دهد و می‌تواند باور زنان درباره توانایی‌ها و حقوق خود را تغییر بدهد.

۱۰: در پایان، بخاطر همه این دلایل، دفاع شخصی به مردان هم آموزش می‌دهد که به زنان تجاوز نکنند.

 

منبع: Psychology Today

 

مطالب مرتبط