دیدبان آزار

اعتراض علیه منع ‌ثبت‌نام دانشجویان به‌علت تخطی از حجاب اجباری

«انقلاب ژینا بر جان ما نشسته است»

دیدبان آزار: به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور در  روز هشتم بهمن‌ماه، برخی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی هنگام انتخاب واحد متوجه منع ثبت‌نام خود در سایت گلستان شدند. دانشجویانی از همه‌جا بی‌خبر که هیچ تماسی با آن‌ها گرفته نشده و هیچ کار «غیرقانونی» نیز انجام نداده بودند. این خطا با عنوان غیره ذکر و زیر آن شماره‌‌ای نوشته شده بود. این شماره مربوط به کمیته‌ انضباطی است اما کسی پاسخگو نبوده است. برخی دانشجویان گزارش دادند که به آنها گفته شده منع ثبت‌نام به علت عدم رعایت حجاب بوده است. این درحالی است که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه بهشتی پیش‌تر نیز با دلیل و بدون دلیل احضار شده و تعهد داده‌اند، اما ممنوعیت‌های جدید دلیل مشخصی ندارد.

گفته می‌شود اکثریت کسانی که با منع ثبت‌نام موجه شده‌اند، دختر و ساکن خوابگاه هستند. همچین تعداد کسانی که با منع ثبت‌نام مواجه شده‌اند حدود ۱۰ نفر از هر رشته تخمین زده می‌شود که احتمال می‌رود آمار واقعی بسیار بیشتر از عدد تخمینی باشد. کانال شوراهای صنفی نوشته است: «این اقدامات کاملا سلیقه‌ای و غیرقانونی بوده به‌طوری که پیش از این دیده شده و حتی فشار به وزارت علوم نیز تاثیری نداشته و کمیته انضباطی و ریاست دانشگاه می‌توانند باقدرت به دانشجویان زور بگویند. کمیته‌ انضباطی موظف است در این خصوص پاسخی شفاف به تمام دانشجویان ارائه دهد. چرا و چگونه حکمی اجرایی شده‌ است که دانشجو از آن بی‌اطلاع است؟ چطور دانشجو از روند رسیدگی به پرونده‌ انضباطی بی‌اطلاع است و مبتنی بر کدامین تخلف و مستندات دانشجو از انتخاب واحد منع شده است؟»

 

بیشتر بخوانید: 

از انفعال و سکوت تا هیبت «ما»

«همین یک تکه را هم دربیاور لذت ببریم»

 

جمعی از دانشجویان شهیدبهشتی در اعتراض به این رویه غیرقانونی و «تعرض به روح و روان دانشجویان آزادی‌خواه» بیانیه‌ای جسورانه منتشر کرده و نوشته‌اند: «سخن چندانی با شما نداریم چون حتی خطاب قراردادن شما که مدت‌ها قبل جبهه خود را مشخص کرده‌اید عبس است. انقلاب ژینا خیلی وقت است که بر جان ما نشسته و با آن خو گرفته‌ایم. طعم آزادی آنچنان برایمان گواراست که حاضر نیستیم از این مسیر حتی قدمی به عقب برگردیم. تا توان دارید سرکوب کنید و دستتان را بر گلوی ما فشار دهید. ما نیز به خون‌های ریخته‌شده قسم خورده‌ایم تا آنجا که بتوانیم ایستاده‌ایم و پا پس نمی‌کشیم.»

این بیانه آقامیری، رئیس جدید دانشگاه شهیدبهشتی را خطاب قرار داده و اعلام کرده است: «ما حجت را بر شما تمام کرده‌ایم. با امنیتی‌کردن جو دانشگاه و گسترده‌کردن ریشه‌های دیکتاتوری، تنها شرایط را متشنج‌تر می‌کنید. با تعهد، تعلیق و اخراج ممکن است بتوانید عده‌ای را موقتا ساکت کنید اما هستند کسانی که جا پایشان می‌گذارند و این نبرد خیروشر، این مسیر منتهی به نور ادامه می‌یابد. پیش از این نیز گزارشاتی از تعلیق و منع ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه‌های دیگر نیز منتشر شده است. عده‌ای از دانشجویان از امکان برخورداری از خوابگاه‌های دانشجویی نیز منع شده‌اند و این مسئله به ابزار فشاری برای مقابله با زنانی که در اعتراضات دانشجویی حجاب اجباری از سر برداشته‌اند تبدیل شده‌ است. بویژه برای دانشجویانی که به لحاظ معیشتی، نیاز ضروری به سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی دارند.

 

مطالب مرتبط