دیدبان آزار

دستمزد پایین و تشدید آسیب‌پذیری کارگران در مقابل آزارهای جنسی

کارگران مک‌دونالد در آمریکا دوباره در اعتراض به خشونت جنسی اعتصاب کردند

دیدبان آزار: اخیرا کارگران رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد، در 12 شهر آمریکا، در اعتراض به روند رسیدگی به ادعاهای خشونت جنسی بار دیگر اعتصاب و راهپیمایی کرده‌اند. سازمان‌دهندگان این اعتصاب که از سال 2018 تا کنون پنج اعتصاب برگزار کرد‌ه‌اند، می‌گویند مک‌دونالد کارگران پیشگامی را که علیه این آزارها شکایت کرده‌اند، تا حدود زیادی نادیده گرفته است. اعتصاب اخیر در حمایت از شکایتی است که ماه گذشته توسط والدین یک کارگر 14 ساله مک‌دونالد در پیتسبورگ پنسیلوانیا تنظیم شده است. آن‌ها مدعی هستند که این دختر توسط یکی از مدیران مک‌دونالد که قبلاً به دلیل تعرض به یک دختر 10 ساله در زندان بوده، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

صندوق‌داران و آشپزها در شیکاگو، دیترویت، هیوستون و میامی از جمله معترضانی بودند که برای اعتراض به خیابان آمدند. طبق گزارش کمپین «برای 15 دلار بجنگ»، گروه سازمان‌دهنده این اعتراض‌ها، کارگران از سال 2016 بیش از 50 شکایت را به اتهام آزار و اذیت جنسی در شعب متعدد مک‌دونالد ثبت کرده‌اند.

 

«تغییر زیادی ایجاد نشده است»

سپتامبر سال 2018، آمریکا شاهد یک اعتصاب بزرگ سرتاسری در 10 ایالت کشور بود. کارکنان شعب مک‌دونالد، کار خود را تعطیل کردند و با حمل پلاکاردهایی همچون «به من دست نزن» در اعتراض به آزار جنسی فراگیر در محل کار، به جنبش من‌هم پیوستند. اما حالا سازماندهندگان این اعتراض‌ها می‌گویند مسئولان مک‌دونالد اقدامات خاصی در قبال شکایات و گزارش‌ها انجام نداده‌اند و علاوه بر این، کارکنانی که درباره این آزارها حرف می‌زنند با اقدامات تلافی‌جویانه‌ای مانند کاهش ساعات کاری یا اخراج مواجه می‌شوند.

«جملیا فرلی»، یکی از کارگران مک‌دونالد در سنفورد فلوریدا، می‌گوید: «من اعتصاب می‌کنم؛ زیرا علی‌رغم سال‌ها اعتراض، مک‌دونالد همچنان از پذیرفتن مسئولیتش در قبال زنان و نوجوانان بی‌شماری که در محل کارشان در سراسر جهان با آزار و اذیت مواجه می‌شوند، امتناع می‌ورزد. مهم نیست مک‌دونالد چه می‌گوید، برای کارگرانی مثل من تغییر چندانی ایجاد نشده است.»

 

 

سال گذشته، کمیته‌ای از کارگران مک‌دونالد در فلوریدا، به نمایندگی از کارگران زن در بیش از 100 شعب این رستوران دادخواستی درباره آزار و اذیت‌های جنسی تنظیم کردند و خواستار دریافت بیش از 500 میلیون دلار غرامت شدند. طبق یک نظرسنجی در سال 2020، سه چهارم از حدودا 800 کارگر زن در رستوران‌ها و زیرمجموعه‌های مک‌دونالد گفته‌اند که در محل کارشان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. در این نظرسنجی، 71 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که تصور می‌کنند گزارش آزارهای جنسی عواقبی برایشان به دنبال خواهد داشت.

 

از بیانیه مک‌دونالد تا مطالبه روشن معترضان

مک‌دونالد پس از بررسی شرایط ایمنی محل کار در اوایل سال جاری میلادی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به همه کارگران، از ماه ژانویه آموزش‌های مقابله با آزار و اذیت جنسی ارائه خواهد شد. مک‌دونالد در این بیانیه اعلام کرد که متعهد به بررسی کامل اتهامات در رستوران‌هایش است و انتظار دارد تمام شعب استانداردها را رعایت کنند. در این بیانیه آمده است: «این استانداردها اقدام در زمینه‌های متعدد از جمله پیشگیری از آزار و اذیت، تبعیض و انتقام را در اولویت قرار می‌دهند. هر فردی که در رستوران مک‌دونالد کار می‌کند، سزاوار این است که در محیط کار خود احساس امنیت و احترام کند. آزار و اذیت و تجاوز جنسی در هیچ کدام از رستوران‌های مک‌دونالد جایی ندارد و پذیرفته نمی‌شود.»

 

بیشتر بخوانید:

 ما به دلسوزی احتیاج نداریم، ما نیاز داریم از ما یاد بگیرید

 قدم بعدی MeToo چیست؟ اعتصابات مک‌دونالد پاسخی دارند

 

 

 

هرچند صنایعی نظیر مک‌دونالد با بیش از ۲۴ هزار فروشگاه در آمریکا منشاء ایجاد شغل‌های بسیاری در دهه‌های گذشته برای مردم شده، اما درآمدهای پایین و ناامنی‌هایی که به خصوص برای زنان در قالب آزارهای جنسی در محیط کار وجود دارد، کارمندان مک‌‌دونالد را در موقعیت آسیب‌پذیری قرار داده است.

اعضای کمیته‌ای که از سوی کارگران در 10 ایالت در سال 2018 برای پرده برداشتن از آزارهای جنسی در شعب مک‌دونالد تشکیل شده، می‌گویند هربار به مدیر مجموعه خود از این آزارها شکایت کردند، به جای حمایت و پیگیری، با اقدامات تلافی‌جویانه مدیران مواجه می‌شدند، مورد توهین قرار می‌گرفتند، از ساعات کاری‌شان کم می‌شد و یا حتی به عمد برنامه زمانی نامناسبی در شیفت‌ کاری‌ به آنها تحمیل می‌شده است. یکی از کارمندان در گفت‌وگویی با کمیسیون فرصت‌های استخدامی برابر، افشا کرده بود که سرپرستش بارها سینه‌های او را لمس کرده و اندام تناسلی‌اش را به بدن او نزدیک کرده است. این زن تعریف می‌کرد که بعدها همین مرد به او پیشنهاد داده که در ازای 1000 دلار با او رابطه جنسی داشته باشد، و وقتی او این مسئله را با مدیرش در میان می‌گذارد، به قدری از ساعات کاری‌اش کم می‌شود که او در عمل مجبور به ترک کار خود می‌شود.

مطالبه معترضان روشن است: آنها خواهان سیاستگذاری‌های قوی‌تری در جهت حمایت از کارمندان در مقابل انواع آزارهای جنسی در محل کار هستند. آموزش‌های لازم برای رفتار درست به کارکنان، راه‌های موثر برای شکایت از چنین سو‌رفتارهایی و همچنین ایجاد کمیسیونی برای پیگیری این شکایات.


 

منبع تصویر: FIGHT FOR $15

مطالب مرتبط