دیدبان آزار

گزارش فعالیت میدانی همراهان دیده‌بان آزار در غرب کشور

هم‌صدا برای مقابله با آزار در کرمانشاه

این روزها خبرهای خوشی از کرمانشاه می‌رسد. پس از گزارش تصویری که هیلدا از فعالیت‌های خود در این شهر نوشته بود، دو گروه دیگر نیز دیوارهای شهر کرمانشاه‌ را پر از پوسترهای مقابله با خشونت در فضای عمومی کردند. همه این افراد پوسترهای دیده‌بان آزار را منتشر و سپس با اجازه فروشنده‌ها یا راننده‌های تاکسی در مغازه‌ها نصب کردند.

 

                                                        

 

پوسترها در تاکسی‌های کرمانشاه

سارا پرتوی، یکی از افرادی است که پوسترهای مناسب تاکسی را پرینت گرفته، به میدان آزادی کرمانشاه رفته و از رانندگان خواسته با نصب آن، قدمی برای افزایش امنیت زنان در شهر بردارند. او برای دیده‌بان آزار نوشته: «تعدادی پوستر هم برای شرکت ۱۸۸۱( یک شرکت تاکسی‌رانی) بردم. بسیاری از راننده‌ها استقبال کردند. بعضی از آنها هم منکر چنین مشکلاتی بودند و می‌گفتند که خانم‌ها نسبت به همه‌چیز ناراضی‌ هستند. ولی در کل خیلی تجربه خوبی بود. پوسترها را روزانه در خیلی از تاکسی‌ها می‌بینم و به نظرم تاثیرگذار بوده‌اند.» او در ادامه نوشته که قصد دارد بقیه طرح‌های پوستر را پرینت بگیرد و در سطح شهر توزیع و نصب کند.

 

                                                            

 

باید مبارزه کرد

آیدا هم زن دیگری است که همراه دیده‌بان آزارشده. او هم پوسترها را پرینت گرفته و  با دوستانش به سطح شهر رفته است. آیدا در متنی که برای دیده‌بان آزار ارسال کرده نوشته:« در این شهر به راحتی از روی پوشش، همدیگر را قضاوت می‌کنند و اجازه زدن هر حرفی را به خود می‌دهند و نمی‌دانند که این حق ماست که آزاد باشیم. خیلی راحت به زنان متلک می‌گویند و درباره آنها اظهارنظر می‌کنند.»

آیدا می‌گوید که برخی از فروشندگان خیلی رفتار خوبی داشتند و عده‌ای دیگر مسخره می‌کردند. «حتی یک نفر به من گفت که اگر پوشش خودت درست باشد، مشکلی برایت پیش نمی‌آید. تعداد زیادی هم بودند که می‌گفتند: «مگر تو با این پوسترها چند نفر را می‌توانی درست کنی؟ بیخیال شو و با این مساله کنار بیا!»

به گفته آیدا برای خیلی‌ از افراد هم آزارهای خیابانی ناآشنا بوده و یا معتقد بودند که الان این زن‌ها هستند که به مردان در خیابان متلک می‌اندازند و خیلی هم از این بابت خوشحالند. او اعتقاد دارد که باید برای عقیده‌اش مبارزه کند و نمی‌شود با خانه نشستن و نظر دادن چیزی را تغییر داد.

 

مطالب مرتبط