دیدبان آزار

گزارشی از تحصن زنان زندانی در اوین

بند زنان اوین/ هم‌صدا و هم‌پیمان/ تا لغو حکم اعدام/ ایستاده‌ایم تا پایان

سوم مردادماه زندانیان بند زنان اوین در اولین شب تحصن خود در اعتراض به حکم اعدام هم‌بندی‌شان پخشان عزیزی در هواخوری زندان تحصن کردند. این زندانیان تمام مردم را به هم‌صدایی با بند زنان اوین فراخوانده‌اند. در اولین شب تحصن ۲۵ نفر از زندانیان شب را در هواخوری به صبح رساندند. از عصر تا نیمه‌شب برای ساعاتی طولانی فریاد شعارهای زنان فضای زندان را پر کرده بود:

«ژن، ژیان، ئازادی»

«بند زنان اوین/هم‌صدا و هم‌پیمان/تا لغو حکم اعدام/ایستاده‌ایم تا پایان»

«صدور حکم اعدام/انتقام حاکمان/از زنان کردستان/تا هر گوشه در ایران»

«درود بر شکاری/قبادلو/کرمی/حسینی/رهنورد/یعقوبی/میرهاشمی/کاظمی»

زنان اوین، سرود‌های آزادی خواندند، پلاکارد درست کردند و طنابی را به‌عنوان نمادی از مجازات مرگ به آتش کشیدند. ششم مردادماه نیز زندانیان برای دومین بار در هواخوری زندان تحصن کردند و مجددا بیش از ۲۰ نفر از زندانیان شب را در هواخوری به صبح رساندند. این بار نیز زنان سرود‌خوانی و شعرخوانی کردند و از عصر تا نیمه‌شب شعار دادند. این‌بار شعارهایی به شعارهای زندانیان اضافه شده بود:

«جان برود/سر برود/آزادی هرگز نرود»

«نه تهدید، نه سرکوب، نه اعدام دیگر اثر ندارد»

نام شیرین علم‌هولی نیز در فضای زندان طنین‌انداز شده بود. شیرین سال ۸۹ پس از گذراندن ۱ سال و ۹ ماه حبس در زندان اوین اعدام شد. زنان اوین در شعارهای خود از سایر معترضانی که حکم اعدام دریافت کرده‌اند و یا در خطر دریافت حکم اعدام هستند نیز یاد کردند:

«دریس، کورکور، رسائی»

«بچه‌های اکباتان/بچه‌های اکباتان» و ...

در بند زنان اوین پخشان عزیزی به‌تازگی از قاضی افشاری حکم اعدام دریافت کرده است. پیش از او نیز شریفه محمدی حکم اعدام دریافت کرد. در این بند وریشه مرادی و نسیم سیمیاری نیز با اتهام بغی در خطر دریافت حکم اعدام قرار دارند. شهریار بیات نیز در این زندان با اتهام سب‌النبی حکم اعدام دریافت کرده است. این زندانیان از تمامی مردم خواسته‌اند تا در فریاد نه به اعدام با آن‌ها هم‌صدا شوند.