دیدبان آزار

اعتراض به برگزاری کنسرت رامشتاین

«فرهنگ تجاوز را متوقف کنید»

اوایل ماه ژوئن چند رسانه آلمانی گزارشاتی از تجاوز‌ها، تعرض‌ها و آزارهای متعدد جنسی توسط تیل لیندمن خواننده ۶۰ ساله گروه موسیقی مشهور رامشتاین ارائه دادند. شلبی لین زن جوان ۲۴ ساله‌ای است که در کنسرت رامشتاین در لیتوانی حضور داشته است و پس از آنکه از طرف تیم سکیوریتی این گروه موسیقی به‌عنوان طرفدار پر‌و‌پاقرص به پشت صحنه برده می‌شود توسط تیل لیندمن مورد آزار قرار گرفته و با مقاومت شدید موفق به خروج می‌شود. شلبی در مصاحبات خود گفته فکر می‌کند در نوشیدنی‌اش مواد مخدر ریخته شده بوده است و با اینکه دقایق طولانی‌ای را اصلا به خاطر ندارد ولی تقریبا مطمئن است که تیل لیندمن موفق نمی‌شود به او تجاوز کند.

شلبی روز بعد از کنسرت با بدن کبود به پلیس لیتوانی مراجعه می‌کند ولی پلیس این کشور هیچ‌گونه همکاری‌ای نمی‌کند. پس از آن او با روزنامه‌نگاران تماس می‌گیرد و از زمان علنی‌شدن این اتهامات افراد بسیاری که گفته می‌شود بعضی از آنها زیر سن قانونی هستند روایت‌های مشابهی را بازگو کرده‌اند. بعضی از کارکنان فنی کنسرت‌ها هم این روایت‌ها را تایید کردند و گفته‌اند همه کارکنان مستقیم یا غیرمستقیم می‌دانستند در پارتی‌های بعد از کنسرت و اتاق پشت استیج این گروه چه خبر است. 

پلیس برلین پرونده‌ای برای تیل لیندمن باز و تحقیقات را آغاز می‌کند. این گروه موسیقی روز شنبه، ۱۵ ژوییه در شهر برلین کنسرت دارد و خواسته فعالان فمینیست توفق سریع همه کنسرتهای این گروه موسیقی‌ است، چرا که تمامی روایات بازگوشده مربوط به پارتی‌های بعد از کنسرتها بوده است. ولی با این حال تنها واکنش سنات برلین ممنوع‌کردن پارتی‌های بعد از کنسرت برای این گروه موسیقی بوده است. از این جهت گروه‌های فمینیستی و چپ‌گرای برلین فراخوانی برای تجمع جلوی استادیوم المپیک برلین، جایی که قرار است شنبه کنسرت باشد، منتشر کرده‌اند.

ماه گذشته نیز بیش از ۱۵۰ فعال فمینیست در برن در مقابل استادیومی که رامشتاین در آن کنسرت داشت تجمع کردند. آنها با شعار «فرهنگ تجاوز را متوقف کنید» و «من آن زن را باور می‌کنم»، طرفداران ۴۰ هزارنفری رامشتاین را که به سمت کنسرت می‌رفتند خطاب قرار دادند. این اولین کنسرتی بود که این گروه موسیقی پس از تشکیل پرونده علیه تیل لیندمن برگزار می‌کرد. با این حال بلیط‌ها به‌سرعت فروش رفت و علی‌رغم اعتراضات، هزاران نفر برای تماشای گروه محبوب خود روانه استادیوم شدند. این‌بار در برلین فمینیست‌ها از پیش مردم را برای اعتراض به برگزاری کنسرت و حمایت از زنانی که روایتگری کردند، فراخوانده‌اند.