دیدبان آزار

پرفورمنس‌های اعتراضی علیه خشونت جنسی نظامیان روسیه در اوکراین

رد خون و تجاوز بر بدن زنان اوکراینی


دیدبان آزار: زنان کیسه‌ای مشکی روی سر خود کشیده‌اند، دستانشان را پشت خود گره زده‌ و با پایین‌تنه‌های برهنه و خونین روبروی سفارت ایستاده‌اند. بدن‌های خونین آنها گویای خشونتی است که با حضور و سکوت خود به آن اعتراض می‌کنند‌. آنها قصد دارند توجه افکار عمومی را به وقایع جنگ اوکراین جلب کنند.

هفته گذشته حدود ۲۰ زن استونیایی در تالین، پایتخت این کشور روبروی سفارت روسیه پرفورمنسی اعتراضی اجرا کردند. اعتراض این زنان متمرکز بر خشونت جنسی نظامیان روسیه علیه زنان اوکراینی بود. طی هفته‌های اخیر موارد متعددی از خشونت جنسی سربازان روسیه علیه زنان اوکراینی گزارش شده است؛ به‌طوریکه سازمان‌های حقوق بشری نسبت به تجاوز به مثابه سلاح جنگی در اوکراین هشدار داده‌اند. معترضان در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: «سربازان روسیه به زنان و کودکان تجاوز می‌کنند و آنها را می‌کشند. افرادی که از این جنگ پشتیبانی می‌کنند، حامی جنایات جنگی هم هستند. آنها هم‌دست کشتارند. این پیام ما به حامیان رژیم پوتین است.»

یک گروه حقوق بشری اوکراینی، سربازان روسیه را به استفاده از تجاوز جنسی به عنوان سلاح جنگی متهم و سازمان ملل به طور فزاینده‌ای گزارش‌های مربوط به تجاوز و خشونت جنسی در اوکراین را دریافت کرده است.

در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی هم در اقدامی مشابه، زنان در نزدیکی سفارت روسیه جمع شدند و پرفورمنس اعتراضی اجرا کردند. عده‌ای از معترضان عروسک‌هایی خونین به دست گرفته بودند که توجهات را به خشونت علیه کودکان اوکراینی جلب کنند. در وین هم اعضای اوکراینی انجمن «دموکراسی نامحدود» در مرکز وین تجمع و خشونت جنسی سربازان روسیه علیه زنان اوکراین را محکوم کردند. این زنان هم لباس‌هایی سفید به تن کرده بودند که روی آن رد خون و کف دست متجاوز روی آن پرینت شده بود.

 

بیشتر بخوانید:

 جنگ اوکراین؛ تجاوز به مثابه سلاح جنگی

 این تنها نوک کوه یخ است، صدای ما را بشنوید

 

از طرفی دیگر در آمریکا، حدود ۱۰۰ زن اوکراینی در میدان واشنگتن، علیه تجاوز به زنان اوکراینی، تجمع سکوت برگزار کردند. برخی از این زنان حلقه‌های گل سنتی روی سر گذاشته بودند و اکثریت لبان خود را چسب سیاه زده و روبان قرمز دور دست خود پیچیده بودند. آنها پلاکاردهایی به دست گرفته بودند که اشاره به جنایات در حال وقوع در اوکراین داشت. روی یکی از آنها نوشته شده: «دختران اوکراینی موهای خود را می‌تراشند تا کم‌تر جذاب به‌ نظر برسند و از تجاوز نظامیان روسی در امان بمانند.»

روی پلاکاردی دیگر نوشته شده: «فکر می‌کنی پسرت چطور آلت جنسی‌مان را می‌مکد؟ او را بکشیم یا زنده نگه داریم؟» این پلاکارد اشاره دارد به تجربه هولناک زنی دارد که به اولین پرونده رسمی خشونت سربازان علیه زنان اوکراینی تبدیل شد. چند وقت پیش بود که «ماریا مزنتسوا»، نماینده پارلمان اوکراین در یک مصاحبه تلویزیونی به یک مورد تجاوز در حومه شرقی کیف اشاره کرد که در آن زنی پس از کشته شدن همسرش به‌دست نیروهای روس، در مقابل چشمان فرزندش مورد تجاوز قرار گرفته است. زن 33 ساله که جان سالم به در برده، این واقعه را گزارش داده است؛ به گفته او یک فرمانده روسی و یک سرباز پس از تاریک شدن هوا در روز 9 مارس به خانه‌اش در روستای کوچکی در نزدیکی کیف آمدند و همسر 33 ساله‌اش را در حیاط جلویی خانه به ضرب گلوله کشتند. لحظاتی بعد، این فرمانده و سرباز به او گفتند که پسر چهار ساله‌اش را به اتاق دیگری ببرد.

او به «تایمز» گفت که سرباز کوچکتر اسلحه را به سمت سر او گرفت، رویش تف کرد و گفت: «بهتر است ساکت شوی وگرنه فرزندت را می‌‌گیرم و به او نشان می‌دهم که چگونه مغز مادرش روی زمین پخش شده است.» این زن پس از چند ساعت در حالی که اسلحه‌ای به سمت سر او نشانه رفته بود، از سوی دو نظامی مورد تجاوز قرار گرفت: «سرباز جوانتر به من گفت لباسم را در بیاورم. سپس هر دو یکی پس از دیگری به من تجاوز کردند. آنها اهمیتی نمی‌دادند که پسرم در اتاق دیگر گریه می‌کرد و به من گفتند برو دهنش را ببند و برگرد. به من طعنه می‌زدند و می‌گفتند: «فکر می‌کنی پسرت چطور آلت جنسی‌مان را می‌مکد؟ او را بکشیم یا زنده نگه داریم؟»