دیدبان آزار

تظاهرات سراسری در آمریکا علیه ممنوعیت سقط جنین خودخواسته پس از هفته ششم بارداری در تگزاس

«حق ندارید درباره بدن ما تصمیم بگیرید»


دیدبان آزار: هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای مختلف، در اعتراض به قانون منع دسترسی زنان به سقط جنین خودخواسته پس از هفته ششم بارداری (قانون تپش قلب) در ایالت تگزاس، دست به اعتراض زده‌اند. بر اساس این قانون، سقط جنین خودخواسته پس از هفته ششم بارداری مشمول مجازات می‌شود. این قانون شامل منع پزشکی بارداری می‌شود اما در آن به بازماندگان تجاوز توجه نشده است.

اولین راهپیمایی زنان روز شنبه از سوی گروهی که مسئول برنامه سالانه موسوم به «راهپیمایی زنان» است، ترتیب داده شده بود. آن‌ها در واشنگتن به سمت دیوان عالی کشور حرکت کردند و خواستار ادامه دسترسی به پایان خودخواسته بارداری شدند. تظاهرکنندگان با فریاد «بدن من، انتخاب من، حق من»، تابلوهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «من عاشق کسی هستم که سقط کرده بود» و «سقط جنین یک انتخاب شخصی است، نه یک بحث قانونی.»

برخی از تظاهرکنندگان در واشنگتن پیراهن هایی به تن داشتند که رویش نوشته بود: ۱۹۷۳. اشاره‌ای به قانون سال ۱۹۷۳ موسوم به «رو در برابر وِید» که سقط جنین خودخواسته را برای زنان آمریکایی قانونی کرد.
«الین بیجال»، دانشجوی ۱۹ ساله که در این تظاهرات شرکت کرده بود، گفت که مادرش به او گفته است در دهه ۹۷۰ با مادر خود به راهپیمایی سقط جنین رفته است؛ «ناراحت‌کننده است که ما هنوز باید ۴۰ سال بعد از آن سال‌ها برای حق خود بجنگیم.»

«مارشا جونز» که از «مرکز مراقبت‌های بهداشتی زنان آفیا» در دالاس به این تظاهرات پیوسته بود، می‌گوید: «شما دیگر نمی‌توانید به ما بگویید با بدنمان چه کنیم. حق ندارید درباره بدن ما تصمیم بگیرید.» 

 

بیشتر بخوانید:

 دسترسی به سقط جنین برای بارداری حاصل از تجاوز در عمل غیرممکن است

 کنترل بیشتر حکومت‌ها بر بدن زنان، نتیجه غیرمنتظره بحران کرونا

 

«الکسیس مک گیل جانسون»، مدیر سازمان «والدگری برنامه‌ریزی شده»، از زنانی می‌گوید که مجبورند بعد از اجرای قانون منع سقط جنین خودخواسته در تگزاس، برای سقط جنین به ایالت‌های دیگر آمریکا بروند و ساعت‌ها رانندگی کنند. او خطاب به مردمی که در میدان آزادی و خیابان‌های اطرافش جمع شده بودند، گفت: «لحظه تاریکی است و ما به همین دلیل الان اینجا هستیم.»

«شرم، شرم، شرم!»؛ راهپیمایان هنگام عبور از کنار هتل بین‌المللی ترامپ در راه خود به سمت دیوان عالی کشور این شعار را می‌دادند. همچنین در شهر اسپرینگفیلد در ایالت ایلینوی، چندصدنفر تجمع کردند که در میان آن‌ها زنانی با لباس‌هایی قرمز و کلاهی سفید دیده می‌شدند که یادآور زنان ندیمه در رمان مارگارت اتوود و سریال «داستان ندیمه» بود. آن‌ها تابلوهایی در دست داشتند که رویش نوشته بود: «در امور مربوط به رحم من دخالت نکن» و «مادری با حق انتخاب»

هزاران نفر در مرکز شهر لس آنجلس هم به جمع تظاهرات‌کنندگان پیوستند و شعار می‌دادند: «سقط خودخواسته جنین و بدون عذرخواهی: تنها با انقلاب می‌توان زنان را آزاد کرد.» آنطور که واشنگتن‌پست گزارش داده، دیوان عالی آمریکا قرار است در ماه‌های آینده پرونده‌ای را بررسی کند که می‌تواند قانون سال ۱۹۷۳ موسوم به «رو در برابر وِید» را باطل کند.