دیدبان آزار

به دنبال مطرح شدن ادعاهای تجاوز در بدنه دولت محافظه‌کار استرالیا برگزار شد

راهپیمایی سراسری زنان استرالیا علیه خشونت جنسی


دیدبان آزار: ده‌ها هزار نفر در بیش از ۴۰ شهر استرالیا از جمله کانبرا، سیدنی، ملبورن و بریزبن در تظاهراتی موسوم به «راهپیمایی برای عدالت» (March 4 Justice )علیه خشونت جنسی و نابرابری جنسیتی اعتراض کردند و خواستار اقدامات گسترده از جمله تحقیقات مستقل در مورد همه بازماندگان، افزایش بودجه عمومی برای پیشگیری از خشونت جنسی و اجرای توصیه‌های تحقق ملی ۲۰۲۰ برای مهار آزار و اذیت جنسی شدند.

بیشتر تظاهرکنندگان که لباس مشکی به تن داشتند با تجمع مقابل ساختمان پارلمان پلاکاردهایی را با شعارهایی مثل «دیگر کافی است»، «مردان باید پاسخگو باشند»، «تو گوش نمی‌دهی»، «چند قربانی می‌شناسی؟»، «مردان، کنار بازماندگان بمانید»، «من آن زن را باور دارم» با خود حمل می‌کردند.

این تظاهرات که از هفته پیش آغاز شده، به دنبال مطرح شدن ادعاهای تجاوز در بدنه دولت محافظه‌کار استرالیا برگزار شده است. ماه گذشته، «بریتنی هیگینز» مشاور سیاسی پیشین دولت، ادعا کرد که در سال ۲۰۱۹ از سوی یکی از دستیاران وزیر دفاع در دفتر وزیر مورد تجاوز قرار گرفته است.

علاوه بر این، اوایل ماه مارس، «کریستین پورتر»، دادستان کل بریتانیا هم به تجاوز به دختری ۱۶ ساله در ۳۲ سال پیش متهم شد که خودش این اتهام را رد کرد. زن شاکی در حالی ماه ژوئن سال گذشته خودکشی کرد که پلیس ایالت «نیو ساوت ولز» شکایت او را پیگیری نکرد. تا اینکه هفته گذشته دوستان این زن نامه‌ای را برای نخست‌وزیر و نمایندگان حزب مخالف دولت در پارلمان فرستاده و در آن اتهامات زن را دوباره مطرح کردند.

«بریتنی هیگینز» که در تظاهرات روز دوشنبه در شهر کانبرا سخنرانی می‌کرد گفت که از شنیدن لیست طولانی از افرادی که می‌دانستند چه اتفاقی برای او افتاده است، وحشت کرده است؛ «در استرالیا خشونت جنسی علیه زنان به طرز وحشتناکی در جامعه پذیرفته‌ شده است. داستان من تنها به این دلیل مورد توجه قرار گرفت که یک یادآوری دردناک برای زنان بود. یک یادآوری درباره اینکه این اتفاق می‌تواند مثل هر جای دیگری در پارلمان هم رخ دهد.»

 

بیشتر بخوانید:

 استرالیا محیط کار را از تبعیض و آزار می‌زداید

 استرالیا برای زنان چقدر خطرناک است؟

 

هیگینز پیش از این همچنین از «موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا به دلیل سرزنش بازماندگان انتقاد کرده بود اما نخست‌وزیر این انتقاد را وارد ندانسته است. معترضان هم رفتار دولت با کسانی که روایت خود از آزار و اذیت جنسی را منتشر کرده‌اند، غیرقابل قبول دانسته‌اند. پس از اظهارات هیگینز، اتهام‌هایی درباره آزار و اذیت و تعرض جنسی در مدارس، محل کار و سایر مکان‌ها هم مطرح شده‌ است.

«فریما فروزیا»، ۴۲ ساله، یکی از هزاران نفری بود که به همراه دختران ۱۱ و دو ساله‌اش در راهپیمایی امروز در میدان ویکتوریای آدلاید حضور یافته بود. او می‌گوید: «من یک بازمانده خشونت جنسی هستم. در کودکی به من تجاوز شد و چند هفته گذشته برای بازماندگان بسیار آسیب‌زا بوده است. من بسیار خوشحالم که امروز دختر ۱۱ ساله‌ام در این جمع حضور دارد. فکر می‌کنم این یک تجربه مهم برای او و برای یادگیری اعتراض کردن است. من امروز انتظار حضور این جمعیت را نداشتم. این جمعیت باورنکردنی است.»

یک نوجوان ۱۴ ساله پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: زنان مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند وما خیلی عصبانی هستیم. «گریس»، یکی دیگر از زنانی که در این راهپیمایی شرکت کرده است با در دست داشتن نوشته‌ای با عنوان «نرخ تجاوز به همسر» می‌گوید: «از همه این اتفاقاتی که ادامه‌دار است، عصبانی هستم. نمی‌توانم باور کنم که هنوز در قرن بیست و یکم این اتفاقات می‌افتند.» 

«کتی برونینگ»، زن دیگری است که با در دست داشتن بنری با عنوان «دیگر حق ندارید»، می‌گوید او و دوستانش در این راهپیمایی شرکت کرده‌اند چون: «ما زن هستیم و احساس عصبانیت می‌کنیم. همه ما زنانی را می‌شناسیم که مثل خود ما خشونت از جانب مردان را تجربه کرده‌اند. شما حق ندارید با ما بازی کنید.» سازمان‌دهندگان این راهپیمایی پیش‌بینی می‌کنند این بزرگترین خیزش زنان است که استرالیا به خود دیده است.