دیدبان آزار

بیش از 50 زن، امدادگران سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل در کنگو را به آزار جنسی متهم کردند

هشدار 53 کشور درباره آزار جنسی زنان در کنگو

روز گذشته ۵۳ کشور با صدور بیانیه‌ای درباره اتهامات آزار جنسی طرح شده علیه امدادگران سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل و بی‌توجهی سازمان بهداشت جهانی به این موراد هشدار دادند. در این بیانیه گفته شده مسئولان سازمان بهداشت جهانی از این اتهامات اطلاع داشتند اما اقدامی در این باره انجام ندادند.

سال گذشته گزارشی تحقیقی توسط بنیاد تامسون رویترز و یک آژانس خبری بشردوستانه منتشر شد که بر اساس آن امدادگران سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل که در زمینه مقابله با بحران ۲۰۱۸-۲۰۲۰ ابولا در کنگو فعالیت می‌کردند، زنان را وادار به رابطه جنسی کرده بودند که دست‌کم در دو مورد این زنان باردار شدند. بر اساس این گزارش بیش از پنجاه زن امدادگران برنامه مقابله با ابولا که عمدتا ازسازمان بهداشت جهانی و نیز سازمان ملل بودند را به موارد متعددی از استثمار جنسی از قبیل واداشتن به رابطه جنسی کردند.

آمریکا، اتحادیا اروپا، بریتانیا، ژاپن و چند  کشور دیگر در بیانیه‌ای مشترک خواهان اقدام جدی رئیس سازمان بهداشت جهانی درباره این موضوع شدند. در گزارشی که پیش‌تر در خبرگزاری آسوشیتد پرس منتشر شده بود ادعا شده ایمیل‌های داخلی نشان می‌دهد مدیریت سازمان بهداشت جهانی از وقوع مواردی از آزار جنسی در جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۹ باخبر بوده است.

لسلی نورتن، سفیر کانادا، پس از ارائه بیانیه به مجمع اصلی سالانه سازمان بهداشت جهانی گفت: «از ژانویه ۲۰۱۸ ما نگرانی‌های عمیقی را درباره اتهامات مطرح شده درباره استثمار، سوء استفاده و آزار جنسی و همچنین سوء استفاده از قدرت و موقعیت در فعالیت‌های سازمان بهداشت جهانی مطرح کردیم.» بر اساس این بیانیه در نشست هفته گذشته کمیته برنامه و بودجه سازمان بهداشت جهانی درباره این موضوع به گونه‌ای صریح و شفاف بحث شده است.

این ۵۳ کشور در این بیانیه اعلام کردند: «ما درباره شنیده‌ها در رسانه‌ها هشدار دادیم که مدیریت سازمان بهداشت جهانی از موارد گزارش شده استثمار، سوء استفاده و آزار  جنسی با خبر بوده اما اقدامات لازم را بر اساس الزامات پروتکل‌های سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در این باره انجام نداده است و حتی در مواردی ادعاهایی مبنی بر تلاش کارکنان سازمان بهداشت جهانی برای سرپوش گذاشتن بر این پرونده‌ها مطرح شده است.»

این کشورها که همچنین شامل کشورهایی چون استرالیا،برزیل، اندونزی، مکزیک، سوئیس و اروگوئه می‌شوند می‌گویند رسیدگی به این موارد نیازمند پیگیری مدیریت سازمان بهداشت جهانی است . در بیانیه تاکید شده است که این کشورها در صورت اثبات ادعاها اقدام انضباطی مناسب خواهان اقدام انضباطی مناسب هستند. 

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته که نتایج تحقیقات مستقلی که درباره این ادعاها انجام شده در ماه آگوست سال جاری منتشر خواهد شد. آدهانوم می‌گوید هیچ نوعی از رفتارهای سواستفاده‌گرانه با اهداف و اقدامات سازمان بهداشت جهانی سازگاری ندارد.

سازمان بهداشت جهانی در اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که در حال تشکیل کمیته‌ای متشکل از ۷ شخص مستقل برای تحقبق درباره وقایع رخ داده، یافتن قربانیان و بازخواست مجرمان است. ریاست این تحقیقات بر عهده آیچاتو مینداودو وزیر پیشین امور خارجه نیجر و ژولین لوزنگ فعال حمایت از بازماندگان خشونت جنسی در زمان جنگ در کنگو است.

این تحقیقات که در کنگو انجام می‌شود و از سوی سازمان بهداشت جهانی پشتیبانی می‌شود در ۱۵ ماه می فراخوانی برای دریافت گزارش موارد آزار و سواستفاده جنسی منتشر کرد و اعلام کرد اطلاعاتی که به دست این کمیته ارسال شود محرمانه خواهند بود. این کمیته قرار است تا پایان ماه آگوست گزارش تحقیقات خود را منتشر کند.

 

منبع: فرانس ۲۴

مطالب مرتبط