دیدبان آزار

پس از سال‌ها تلاش فمینیست‌ها صورت گرفت

جرم‌انگاری خشونت‌های دیجیتالی علیه زنان در مکزیک


در ۲۹ آوریل ۲۰۲۱، مجلس نمایندگان مکزیک، پس از سال‌ها تلاش گروه‌های مدافع حقوق زنان، قانون «المپیا» را در سطح ملی به تصویب رساند. قانون المپیا در واقع مجموعه‌ای از اصلاحات بر قانون عمومی دسترسی زنان به زندگی آزاد و بدون خشونت است که با هدف شناسایی، جلوگیری و مجازات انواع خشونت‌های دیجیتالی بوجود آمده‌اند.

از جمله این خشونت‌ها می‌توان به افشا، اشتراک‌گذاری، توزیع یا انتشار عکس، فایل صوتی یا تصویری (واقعی یا شبیه‌سازی شده) از افراد بالای الی ۱۸ سال بدون رضایتشان در رسانه‌های ارتباطی مانند سیستم عامل‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های الکترونیکی و رسانه‌ها اشاره کرد. مجازات در نظر گرفته شده برای این جرایم سه تا شش سال زندان و جریمه نقدی بالغ بر ۴۰۰۰ دلار است.

اما داستان «المپیا کرال»، فمنیست و کنشگر اجتماعی چیست؟ سال ۲۰۱۳، زمانی که المپیا تنها ۱۸ سال داشت، دوست پسرش پس از جدایی از او، فیلم سکس‌شان را ابتدا در واتس اپ و سپس در فضای اینترنت پخش کرد که منجر به آسیب‌های بسیار به المپیا و حتی خودکشی او شد. پس از مدتی، المپیا شکایت خود را به مراجع قانونی برد اما از آنجایی که در قانون مکزیک، هیچگونه حمایتی برای بازماندگان آزار و اذیت جنسی (به جز برای کودکان) در فضای دیجیتال هنوز وجود نداشت، او مصمم شد تا برای اصلاح قانون در این زمینه اقدام کند.

 المپیا ابتدا از استان محل سکونت خود شروع کرد و پس از تلاش بسیار، توانست لایحه‌ای را در کنگره این استان در حمایت از بازماندگان به تصویب برساند که به موجب آن انتشار هرگونه محتوای جنسی افراد بدون رضایت آنها در فضای دیجیتال، جرم شناخته شود و مجازات زندان در برداشته باشد. او و همکارانش در سال‌های اخیر، در گروه‌ها و سازمان‌های فمنیستی در سطح کشور تلاش‌های بسیاری را در زمینه آموزش دیجیتال برای تمامی اقشار جامعه جلو برده و موفق شده‌اند تا بصورت تدریجی اصلاحیه‌های قانونی را در استان‌های مختلف به سرانجام برسانند.

المپیا توانست پس از ۹ سال بالاخره قانون المپیا را هفته گذشته در سطح کشور برای حمایت از تمامی بازماندگان خشونت دیجیتال در مکزیک به تصویب برساند. او امیدوار است که تصویب این قانون در مکزیک، الگویی برای دیگر کشورهای امریکای لاتین و دنیا باشد.

منبع تصاویر: صفحه فیسبوک المپیا کرال