دیدبان آزار

اعتراض زنان مکزیکی به حمایت رئیس‌جمهور از یک سیاستمدار متهم به تجاوز جنسی

«متجاوز نمی‌تواند فرماندار شود»


مشاجره بر سر یکی از نامزدهای فرمانداری که با اتهام تجاوز روبه‌رو است، رئیس‌جمهور مکزیک را در مقابل فعالین حقوق زنان قرار داده است. فلیکس سالگادو همان کسی است که علی‌رغم اینکه از سوی پنج زن از سال ۱۹۹۸ به خشونت جنسی و تجاوز متهم شده، از سوی حزب «مورنا»، حزبی که رئیس‌جمهور نیز به آن متعلق است، برای فرمانداری یکی از ایالت‌های جنوبی ثبت نام و اعلام کاندیداتوری کرده است.

یکی از این زنان ادعا می‌کند که وقتی در ۱۷ سالگی به عنوان یک فعال سیاسی با او تنها بوده، سالگادو به وی حمله می‌کند و وقتی همه چیز تمام می‌شود برای او یک چک می‌کشد. یکی دیگر از زنان هم مدعی است در ۲۰۱۶ با مواد مخدر مورد تجاوز این نامزد قرار گرفته است. و جالب اینجا است که هیچ یک از این اتهامات سبب نشد تا حزب مورنا در معرفی سالگدادو به عنوان نامزد پیشنهادی خود در انتخاب مردد شود‌.

سالگادو نسبت به موج خشم به این اتهامات ساکت مانده و وکیلش نیز با ادعای نبود هیچ دلیل و مدرکی، این اتهامات را داستان‌هایی ساختگی خوانده است. همینطور رئیس‌جمهور، آندره منوئل لوپز به رغم تمام درخواست‌هایی که از وی شده بود تا این نامزد را کنار بگذارد دست به دفاع سرسختانه‌ای از سالگادو زده است. لوپز ابرادور این شکایات را سیاسی‌کاری و  دسیسه‌ای علیه خود خوانده و آن را بخشی از تخریب‌های رسانه‌ای عنوان کرده است. 

زنان در مکزیک نیز ابتدا به این کاندیداتوری و دفاع جانانه رئیس‌جمهوری از سالگادو در کمپینی در فضای مجازی واکنش نشان دادند. آنها با پلاکاردهایی در دست در واکنش به سیاست نرینه‌سالاری که در مکزیک رواج دارد، به رئیس جمهور پیام دادند که از این حمایت دست بکشد. در توییتر نیز این کمپین با هشتگ RompeElPacto ترند شده است. به عقیده‌ برخی اینجا است که رئیس‌جمهور و حزبش می‌توانند نشان دهند که کجا ایستاده‌اند، اما رئیس‌جمهور اعتقاد دارد که جنبش زنانی که از محافظه‌کاران مکزیک خط می‌گیرد و مانند اسب تروا قصد نفوذ و حمله به دولت را دارد.

دولت امسال به رغم افزایش مواردی مثل خشونت خانگی در دوران، بودجه مربوط به برنامه‌های حمایتی زنان مانند خانه‌های امن را کاهش داده است. به عقیده یک تحلیلگر سیاسی، مسائل مربوط به زنان در دستور کار او نیست و از نظر او نخبگان و جوانان و محافظه‌کاران با چنین برنامه‌هایی می‌خواهند مانع از کار او شوند. در این بین زنان در حزب مورنا خواهان تشکیل کمیسیونی برای تحقیقات بیشتر درباره این اتهامات بودند اما دبیر حزب اعلام کرده که تا زمانی که سالگادو زندانی یا محکوم نشده می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد.

در طی روزهای اخیر زنان مکزیکی برای اعتراض به کاندیداتوری سالگادو و حمایت رئیس جمهور از او به خیابان آمده‌اند و یکی از فعالان فمینیست مکزیکی نیز در تجمعی مسالمت‌آمیز مورد ضرب‌وشتم پلیس قرار گرفته و زخمی شده است. فعالان روبروی ساختمان دادستانی جمع شدند، پلاکاردهایی با نوشته «متجاوز نمی‌تواند فرماندار شود» به دست گرفتند و سرود مشهور زنان شیلی با عنوان «متجاوز تویی» را اجرا کردند.