دیدبان آزار

پروژه عکاسی در اعتراض به ناچیزانگاری تجاوز جنسی

متجاوز می‌تواند همکار، همسر و یا هم‌دانشگاهی شما باشد


در سال ۲۰۱۶، «براک ترنر»، دانشجوی سابق دانشگاه استنفورد به خاطر تجاوز به زنی در حالت بیهوشی تنها به شش ماه زندان محکوم شد و پس از گذراندن سه ماه حبس آزاد شد. «آرون پرسکی»، قاضی پرونده معتقد بود ترنر سابقه ندارد و ویژگی‌های شخصیتی مثبتی دارد که زندان می‌تواند تاثیر بدی روی او بگذارد. این موضوع عده زیادی را عصبانی کرد؛ بویژه آنکه همان قاضی در پرونده‌ای دیگر، برای مردی لاتین با جرمی کاملا مشابه، مجازات سنگین‌تری تعیین کرد. براک ترنر هرگز نپذیرفت که مرتکب خشونت جنسی شده و وکیل او در دادگاه اعلام کرد که زن به این رابطه رضایت داشته است. حتی پس از اینکه بازمانده نامه تاثربرانگیزی را که برای ترنر نوشته بود، در دادگاه خواند. بازمانده تنها به یاد می‌آورد که شب ۱۷ ژانویه ۲۰۱۵ به مهمانی رفته است و صبح روز بعد در بیمارستان به هوش آمده است.

«یانا مازورکویچ»، دانشجوی ۲۰ ساله ساکن نیویورک در اعتراض به این بی‌عدالتی یک پروژه عکاسی را رقم زد. این پروژه با عنوان «اتفاق افتاد» برای انتشار در Current Solutions صورت گرفت، پلتفرمی که به آگاهی‌بخشی در زمینه خشونت جنسی می‌پردازد. مجموعه اتفاق افتاد سعی دارد که نشان بدهد تجاوز در موقعیت‌های متعددی رخ می‌دهد و هر کسی می‌تواند متجاوز باشد و یا مورد تجاوز قرار بگیرد. در محیط کار، رابطه زناشویی، توسط فرد هم‌جنس‌ و ... . مازورکویچ در پی این بوده که به کسانی چون پدر ترنر که خشونت جنسی را ناچیزانگاری می‌کنند، پاسخ بدهد. پدری که از قاضی خواسته بود به پسرش به جای حبس آزادی مشروط بدهد؛ چرا که او برای «یک عمل ۲۰ دقیقه‌ای» هزینه زیادی متحمل شده است.

تصاویر زنان و در مواردی همچنین مردانی را نشان می‌دهند که مورد تعرض قرار می‌گیرند. در هر عکس فرد مورد تعرض به دوربین زل زده است به طوری که گویی دارد با نگاهش فریاد کمک سر می‌دهد. در حالی که چهره متجاوزان در هیچ‌یک از عکس‌ها مشخص نیست. مازورکویچ به واشنگتن پست می‌گوید که عده‌ای این مجموعه‌ عکس را به نقد کشیده و گفته‌اند این تصاویر بیشتر به پورنوگرافی شبیه است تا هنر: «اینها درکی نسبت به مسئله خشونت جنسی ندارند اما این واکنش‌ها قبل درک است. موضوع راحتی برای به تصویر کشیدن نیست. مخاطب را معذب و آزرده می‌کند و البته در عین حال باعث می‌شود چشمانش را باز کند.»

 طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، 1 نفر از 5 زن و 1 نفر از 71 مرد در آمریکا گزارش داده که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. امیلی دو، زنی که ترنر به او تجاوز کرده در نامه خود خطاب به او نوشته: «تو حریم شخصی من را گرفتی، انرژی، زمان، احساس امنیت، اعتماد به نفس، صدای من را گرفتی. کسی نمی‌تواند آسیب وارد شده را به عقب برگرداند. و الان من و تو امکان انتخاب داریم. می‌توانیم اجازه بدهیم این واقعه نابودمان کند، من خشمگین و آزاردیده باقی بمانم و تو هم‌چنان به انکار ادامه بدهی. من درد را می‌پذیرم، تو مسئولیت و مجازاتت را بپذیر و سپس به زندگی ادامه می‌دهیم.»