دیدبان آزار

نمایش اعتراضی هنرمند مصری برای مقابله با آزار خیابانی

ما به‌عنوان هنرمند موظفیم از رنج‌های مشترک بگوییم


چندی پیش این تصویر در شبکه‌های اجتماعی مصر  دست‌به‌دست می‌شد. بلوز و دامنی که الفاظ و متلک‌های رکیک روی آن دوخته شده بود. «سارا ایمن»، هنرمند مصری تصمیم گرفته بود متلک‌های هرروزه‌ای را که در خیابان می‌شنود روی لباس‌هایی که بر تن دارد بدوزد و در یک چیدمان هنری به نمایش بگذارد.

 ایمن در مصاحبه‌ای از هدف خود و واکنش‌های مردم درباره این اثر می‌گوید: «تصمیم گرفتم به میانجی لباس‌هایم رنج روزمره‌ای که از آن صحبت نمی‌کنیم را به نمایش بگذارم. زنان زیادی پیام دادند یا در صفحه اینستاگرامم تجربه‌های خود را به اشتراک گذاشتند. مخاطبان از این پروژه حمایت گسترده‌ای کردند.»

 البته منتقدان هم کم نبودند. ایمن توضیح می‌دهد عده‌ای که عمدتا مرد بودند نوشتند که ادبیات حک شده بر روی لباس‌ها منزجرکننده است و واقعیت خیابان‌های مصر چنین نیست. البته زنان به چنین اظهارنظرهایی واکنش نشان دادند و نوشتند اتفاقا آنچه که هرروزه در خیابان‌ها می‌شنوند و با آن مواجه‌ا‌ند به مراتب بدتر و دردناک‌تر است. ایمن می‌گوید: «منتقدان از خواندن این الفاظ آزرده شدند در حالی که ما هرروز این‌ها را می‌شنویم. من روایت‌های زنان را که می‌خواندم واقعا شوکه شدم. از آنچه تصور می‌کردم وحشتناک‌تر بود.»

 عده‌ زیادی هم گفته بودند که این اثر اصلا هنر نیست. ایمن پاسخ می‌دهد که: «آنها تصور می‌کنند فقط نقاشی از گل و طبیعت هنر محسوب می‌شود در حالی که ما باید به مسائل عمده‌ اجتماعی هم بپردازیم. مسائل مسکوتی که گمان می‌کنیم به تنهایی تجربه می‌کنیم در حالی ‌که رنج مشترک ماست. ما به عنوان هنرمند موظفیم از ابزار و بسترهای موجود برای مقابله با این معضلات استفاده کنیم.»