دیدبان آزار

معترضان خواستار استعفای وزیر برابری جنسیتی و رفاه کودکان شدند

اعتراضات خیابانی زنان نامیبیایی، علیه خشونت جنسی و جنسیتی


دیدبان آزار: شنبه، در سومین روز اعتراضات خیابانی، حدود ۴۰۰ زن جوان نامیبیایی به سمت مراکز اصلی پایتخت راهپیمایی کردند. آنها قصد داشتند مراکز خرید را ببندند تا پیامی همگانی به مردم ارسال کنند: «نامیبیایی که تحت نفوذ شرکت‌های بزرگ است، موظف است با خشونت جنسی و جنسیتی مبارزه کند.»

از جمله مطالبات این زنان اعلام وضعیت اضطراری در زمینه خشونت علیه زنان توسط دولت و هم‌چنین آموزش گسترده ماموران پلیس برای مواجهه با چنین پرونده‌هایی است.

روز جمعه نیز معترضان به سمت نهادهای دولتی روانه و خواستار استعفای وزیر برابری جنسیتی و رفاه کودکان شدند. چرا که او در مواجهه با موارد خشونت جنسی/جنسیتی، دارای رویکردی مذهبی و ناکارآمد است. 

این اعتراض بی‌سابقه از شبکه‌های اجتماعی و در واکنش به پیدا شدن پیکر بی‌جان زن جوانی که به قتل رسیده بود، آغاز شد، توسط پلیس به خشونت کشیده شد. ماموران پلیس با گلوله پلاستیکی، گاز اشک‌آور و باتوم به جان معترضین افتادند و ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

اوایل سال ۲۰۲۰، پلیس نامیبیا اعلام کرد که در طی ۱۸ ماه گذشته، ۱۶۰۴ مورد تجاوز گزارش شده است. فمینیست‌های نامیبیا معتقدند این کشور با بحران خشونت جنسی/جنسیتی مواجه است اما دولت و نهادهای مسیٔول توجهی به این مسیٔله ندارند و اراده‌ای برای مقابله با این معضل که به ترومای جمعی زنان نامیبیا بدل شده، از خود نشان نمی‌دهند.

معترضان با هشتگ #ShutItAllDown در شبکه‌های اجتماعی درباره اعتراضات اطلاع‌رسانی می‌‌کنند و دلایل خود را برای شرکت در تجمعات به گوش دیگران می‌رسانند. هم‌زمان، معترضان به خشونت پلیس در نیجریه که اعتراض خود را با هشتگ #EndSars به فضای مجازی رسانده‌اند، در همبستگی با زنان نامیبیا، در کنار هشتگ خود از هشتگ #ShutItAllDown نیز استفاده می‌کنند تا صدای این زنان بیشتر شنیده شود.