دیدبان آزار

نتایج گزارش جدید سازمان ملل منتشر شد

یک سوم کارمندان سازمان ملل در دو سال گذشته مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند


بر اساس گزارشی که از سوی سازمان ملل در روز سه‌شنبه منتشر شد، یک سوم از کارمندان سازمان ملل در دو سال گذشته آزار و اذیت جنسی را تجربه کرده‌اند. در این نظرسنجی اینترنتی که از سوی شرکت Deloitte در نوامبر انجام شد 30 هزار و 364 نفر از کارمندان سازمان ملل و آ‌ژانس‌های زیرمجموعه آن - که شامل فقط 17 درصد از افراد واجد شرایط می‌شد- شرکت کردند. دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش در نامه‌ای به کارکنان نرخ پاسخگویی را «نسبتا کم» توصیف کرد. او نوشته است: «این آمار دو چیز به من می‌گوید؛ این‌که ما هنوز راه زیادی داریم برای این‌که بتوانیم یک بحث جامع و علنی درباره اذیت و آزار جنسی داشته باشیم و دوم این‌که ممکن است نوعی حس بی‌اعتمادی ناشی از انفعال و فقدان پاسخگویی وجود داشته باشد

این مطالعه در حالی انجام شده که جنبش «Me Too» در سراسر جهان علیه اذیت و آزار جنسی به راه افتاده است طبق این گزارش 21.7 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در معرض داستان‌گویی‌ها و لطیفه‌های جنسی و توهین‌آمیز قرار گرفته‌اند؛ 14.2 درصد اظهارنظرهای توهین‌آمیز درباره ظاهر، بدن یا فعالیت‌های جنسی خود شنیده‌اند و 13 درصد گفته‌اند که هدف تلاش‌های ناخوشایند و ناخواسته برای کشانده شدن بحث در مورد مسائل جنسی قرار گرفته‌اند.

در این نظرسنجی 10.9 درصد نیز اظهار کردند که در معرض ژست‌ها یا زبان بدنی با ماهیت جنسی قرار گرفته‌اند که باعث آزار آنها یا توهین به آنها شده و 10.1 درصد نیز گفتند که به نحوی لمس شده‌اند که احساس ناخوشایندی و ناراحتی پیدا کرده‌اند. بیش از نیمی از کسانی که تجربه اذیت و آزار جنسی داشته‌اند گفته‌اند که این اتفاق در محیط دفتر کار برایشان افتاده در حالی که 17.1 درصد اظهار کردند این اتفاق برای آنها در یک برنامه عمومی مرتبط با کار برایشان افتاده است. طبق این مطالعه از هر سه آزاردهنده جنسی دو نفر مرد بوده‌اند. همچنین تنها یک نفر از هر سه نفر گفتند که بعد از تجربه اذیت و آزار جنسی در صدد برخورد برآمده‌اند.

گوترش اظهار کرد که «این گزارش شامل برخی مدارک و آمارهای هشداردهنده برای ایجاد تغییرات لازم در راستای دستیابی به محیط کاری امن برای همه است» او گفت: «ما به عنوان یک سازمان بناشده بر مبنای برابری، منزلت و حقوق بشر باید الگو باشیم و استاندارد تعیین کنیم.» این در حالی است که سازمان ملل تلاش کرده در چند سال گذشته به ویژه در پی انتشار گزارش سوء‌استفاده‌ها و اذیت و آزارهای جنسی صلح‌بان‌های سازمان ملل در آفریقا به افزایش شفافیت و تقویت سازوکار برخورد با چنین اتهاماتی بپردازد. در سال‌های گذشته افشاگری زیادی هم درباره آزارهای صلح‌بانان سازمان ملل در آفریقا صورت گرفته است. تا جایی که تحقیقات آسوشیتدپرس دو سال گذشته نشان داد حدود دو هزار مورد آزار جنسی و استثمار جنسی از سوی صلح‌بان‌های سازمان ملل در مکان‌های مختلف دربازه زمانی ۱۲ ساله به وقوع پیوسته است.
 

نویسنده: میشل نیکولز

برگردان: مینا جزایری

منبع: Independant


منبع تصویر: DON EMMERT/AFP/Getty Images