دیدبان آزار

ایرلندی‌ها به یک حکم قضایی درباره تجاوز اعتراض کردند

پرچمی به شکل لباس‌ زیر



آتنا شهبازی: اظهارات وکیل یک مرد متهم به متجاوز این روزها خیابان‌های چند شهر ایرلند را پر از خشم کرده است. این وکیل با اشاره به لباس زیر توری دختر نوجوان، دادگاه را قانع کرده که دختر به رابطه جنسی رضایت داشته است. هم‌زمان با شکل‌گیری تظاهرات در شهرهای دوبلین، کورک و لیمریک در اعتراض به این اتفاق، هزاران زن با هشتگ #thisisnotconsent (به معنای این نشانه رضایت نیست) تصاویر لباس زیر خود را در توییتر به اشتراک گذاشته‌اند.

الیزابت اوکونل، وکیل‌مدافع متهم، خطاب به قضات در جلسه دادگاه به لباس زیر دختر اشاره کرده و گفته است: «آیا شواهد گواه بر این نیستند که دختر 17 ساله به متهم علاقه داشته و قصد وقت گذراندن با او را داشته است؟» هیئت‌منصفه، شامل هشت مرد و چهار زن پس از 90 دقیقه مشورت به توافق رسیدند که این مرد را تبرئه کنند و اینگونه روز پنجم نوامبر دادگاه شهر کورک، مرد را تبرئه کرد. با این حال اظهارنظر خانم اوکونل، سرزنش فعالان حقوق زنان را به دنبال داشت و آن‌ها خواستار تغییر نحوه محاکمه تجاوز شدند.

 

واکنش پارلمان و دولت در برابر حادثه

این اعتراض‌ها به پارلمان ایرلند هم رسیده است. روث کاپینگر، نماینده پارلمان ایرلند هم در توییتر تصویری از یک لباس زیر توری به اشتراک گذاشته و نوشته که وقتی این لباس زیر را در پارلمان به نشانه اعتراض در دست گرفته، دوربین‌ها رویشان را برگرداندند اما لباس زیر قربانی تجاوز در دادگاه به عنوان مدرک دست‌به‌دست می‌شود. فکر می‌کنید قربانی چه حسی داشته است؟ در طی این مدت، این نماینده اعتراضات شهر دوبلین را با شعار «سرزنش قربانی در دادگاه را متوقف کنید» هدایت می‌کرد. کمی پیش حدود 200 معترض راهپیمایی بزرگی در چند قدمی دادگاه صادرکننده حکم برگزار کردند. در ادامه همچنین لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند هم به این موج پیوسته و اظهار کرده‌ است: «مهم نیست که چه چیزی پوشیده‌اید، کجا رفتید، با چه کسی بودید یا الکل و مواد مصرف کردید؛ کسی که قربانی خشونت جنسی است هرگز نباید سرزنش شود.»

 

موج مردمی مقابل احکام تجاوز

سوزان دیلن، از زنانی که کارزار #این‌به‌معنی‌رضایت‌نیست را به راه انداخته به سی‌ان‌ان می‌گوید: «امیدوار بودم که جامعه ما از عقاید ارتجاعی و عقب‌مانده‌ای مثل سرزنش کردن قربانی گذر کرده باشد.» دیلن چند ماه قبل هم کارزاری با نام «من او را باور می‌کنم» با هدف ایجاد محیطی امن برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های آزار جنسی و جلب حمایت برای قربانیان راه‌اندازی کرده بود. همچنین یکی از کاربران توییتر با همین هشتگ در صفحه خود نوشته‌ است: «فقط به این دلیل که لباس زیر توری پوشیده‌ام، می‌خواهند به من تجاوز کنند؟ پس هر زمان که دیدم کسی جواهرات گران‌بها انداخته است، آن‌ها بدزدم، چون خودشان خواستند.» کاربر دیگری هم با طعنه اینگونه اعتراض خودش را نشان داده است: «چه نوع لباس زیری اجازه داریم که بپوشیم؟ لیستی از لباس زیرهای مورد تایید خانم اوکونل تهیه کنند و به مردم بدهند. ظاهرا ایشان می‌دانند که کدام لباس زیر نشانه رضایت است و کدام یک نیست!» عده زیادی از معترضان هم بر این عقیده بودند که الیزابت اوکونل باید از خودش خجالت بکشد؛ چراکه او هم یک زن است و از یک زن انتظار سرزنش قربانی نمی‌رود.

پیش از این هم تبرئه دو بازیکن معروف راگبی ایرلند با اتهام تجاوز به یک دانش‌آموز در مهمانی، موجی از اعتراضات را به همراه داشت. وزیر دادگستری ایرلند خودش را آماده تغییر قوانین در رابطه با تجاوز جنسی می‌داند و می‌گوید: «اگر نیازی به هرگونه تغییرات قانونی باشد، من برای انجام آن بسیار مشتاق هستم. نمی‌خواهم مورد خاصی را مثال بزنم؛ اما وکیل مدافعی که این موضوع را مطرح کرد، خودش هم یک زن و این موضوع غافلگیرکننده است.»