دیدبان آزار

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از آزارجنسی در کره شمالی

تعرض جنسی به زنان در کره شمالی امری روزمره است


گزارش هفته گذشته دیده‌بان حقوق بشر که در طی دو سال و پس از گفتگو با ده‌ها نفر از کسانی که از کره‌شمالی گریخته‌اند تهیه شده آشکار می‌سازد که تعرض جنسی و سوءاستفاده از زنان به قدری در این کشور رایج است که تبدیل به امری روزمره شده و در اکثر موارد هیچ محکومیت و یا عواقبی در انتظار فرد متجاوز نیست. از میان افرادی که در این مصاحبه‌ها شرکت داشته‌اند تنها یک نفر تجربه‌ آزار جنسی خود را به طور رسمی گزارش داده است. معمولا تمامی تعرضات جنسی در کره شمالی مسکوت می‌مانند، چرا که قربانیان به پلیس و یا هیچ مقام ارشد دیگری نیز اعتماد ندارند. یکی از این قربانیان صراحتا می‌گوید که افسران پلیس و مدیران رده‌ بالا خودشان از متجاوزان هستند. برخی از پزشکانی که کره شمالی را ترک کرده‌اند نیز به این نکته اشاره دارند که در این کشور هیچ برنامه‌ای برای معاینه، تجویز دارو یا روان‌درمانی قربانیان خشونت جنسی وجود ندارد. 

یک افسر سابق پلیس که خود نیز تجربه تعرض را از سر گذرانده است در این گزارش ذکر کرده که نود درصد زنانی که در کره شمالی می‌شناسد مانند خودش قربانی خشونت روزمره از طرف همکاران و مقامات رده بالاتر خود هستند. هئو جونگ-هائه می‌گوید که بسیاری از زنان برای پیشرفت و درآمد بهتر به ارتش می‌پیوندند، اما برای جزئی از سیستم و حزب شدن همیشه در معرض درخواست‌های جنسی مردان بالا دستی خود هستند. او می‌افزاید حتی موارد نادری که آزار جنسی گزارش می‌شود در مرحله ابتدایی متوقف شده و نادیده گرفته می‌شود و در بسیاری موارد نیز فرد قربانی موقعیت شغلی خود را به خاطر گزارش کردن آزار از دست می‌دهد. در نبود سیستم آموزشی و اخلاقی درست در نهایت این قربانی است که به خاطر رفتار اغواگر و بی‌پروایش سرزنش می‌شود و عواقبی را تحمل می‌کند که مجرم به راحتی از آن‌ها گریخته است. 

با وجود اینکه تجاوز جنسی، قاچاق انسان و برقرای رابطه جنسی با فرد زیردست در قوانین کره شمالی جرم ذکر شده‌اند، نبود گزارشات کافی کارنامه‌ای کاذب از نبود خشونت جنسی در این کشور را شکل داده است. مقامات مسئول این کشور در تیر ماه گذشته با استناد به گزارش‌های رسمی مدعی شده‌اند که در سال 2008 تنها نه نفر، در سال 2011 هفت نفر، و در سال 2015 پنج نفر در کل کشور به تجاوز جنسی محکوم شده‌اند. سوءاستفاده نگهبانان زندان‌ها و مقامات قضایی از متهمین زن، تعرض نیروهای نظارتی دولت به فروشندگان و کارگران، آزار جنسی مسافران و دستفروشان زن در قطارهای شهری و بین شهری توسط مامورین حمل و نقل و پناه بردن به پرداخت رشوه به نیروهای دولتی به ازای خدمات جنسی همه از مواردی است که زنان در کره شمالی به طور روزمره تجربه می‌کنند و در خلأ حکمرانی قانون انسانی و عادلانه هرگز به حق خود برای مجازات متجاوزشان دست نمی‌یابند.

 

برگردان: زرین جوادی

منبع: دیدبان حقوق بشر