دیدبان آزار

نتایج یک نظرسنجی جدید در انگستان اعلام شد

یک سوم دختران در یونیفرم مدرسه مورد آزار خیابانی قرار گرفته‌اند

گزارش جدیدی که در انگلستان منتشر شده حاکی از آن است که یک سوم دختران مدرسه‌ای در یونیفرم مدرسه مورد آزار جنسی در فضای عمومی قرار گرفته‌اند. دو سوم دختران نیز توجه جنسی ناخواسته در فضای عمومی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از این دختران گفته‌اند که آزار خیابانی تجربه‌ای ناگزیر در فرآیند بزرگ و بالغ شدن است. این گزارش خواستار مداخله مردم به هنگام  مشاهده آزار جنسی و به چالش کشیدن آزارگر شده است.

این آمار و ارقام توسط نظرسنجی یک خیریه کودکان به نام Plan International UK به دست آمده است. این خیریه از 1000 نوجوان و زن جوان در رنج سنی 14 تا 21 سال  از سراسر انگلستان نظرسنجی کرده است. هم‌چنین مصاحبه‌هایی را با دختران و دانشگاهیان انجام داده است. بر اساس نتایح این نظرسنجی، 66 درصد دختران انگلیسی توجه جنسی ناخواسته و تماس فیزیکی و جنسی را در اماکن عمومی تجربه کرده‌اند. 35 درصد از دختران گزارش داده‌اند که مورد تماس جنسی ناخواسته مانند لمس کردن، دست‌درازی و ... قرار گرفته‌اند. دخترانی در حدود سنی 8 سال، گفته‌اند که شاهد یا قربانی آزار جنسی بوده‌اند. بیش از یک سوم دختران گزارش داده‌اند که در لباس مدرسه مورد آزارهای جنسی از جمله دست‌درازی، متلک‌پرانی، هیزی و ... قرار گرفته‌اند. یک چهارم دختران گفته‌اند که توسط افراد غریبه مورد عکسبرداری و فیلم‌برداری قرار گرفته‌اند.

این گزارش شامل داستان‌های متعددی از دختران آزاردیده است. ملیکا، 18 ساله از بیرمنگام زمانی که تنهایی در حال قدم زدن بوده توسط یک ماشین تعقیب شده است: «گوشی‌ام را برعکس گرفته بودم. اما وانمود کردم که در حال مکالمه با پدرم هستم و او قرار است به دنبالم بیاید. حالا خانواده‌ام بیشتر نگران من هستند. نگران اینکه کی به خانه می‌رسم یا اینکه بعد از تاریکی هوا بیرون بروم.» دختری 18 ساله گفته است: «احساس می‌کنم آزار خیابانی دیگر عادی شده است. آزار خیابانی بخشی از «فرهنگ مردانه» است. به قول پدرم خودت می‌دانی مردها چطور هستند.» دختر 17 ساله دیگری می‌گوید: «دیگر عادی شده است.»

 

اگر مورد آزار قرار گرفته‌اید چه باید بکنید؟

Hollaback، جنبشی بین‌المللی که هدف خود را مقابله با آزار خیابانی تعریف کرده است می‌گوید که پاسخ قطعی‌ای به این سوال وجود ندارد. اما اگر تصمیم گرفتید که به آزارگر واکنش مستقیم نشان دهید می‌توانید توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • محکم و قاطع حرف بزنید. مستقیم در چشمان آزارگر نگاه کنید و با صدایی قوی و واضح حرکت او را محکوم کنید.
  • مهم این است که به هیچ وجه از موضع ضعف، دفاعی و خود مقصرپنداری وارد بحث نشوید.
  • آزارگر ممکن است تلاش کند بیشتر با شما وارد مجادله شود با اینکه تمسخر و تحقیر کند. مکالمه طولانی و درگیری لفظی با آزارگر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که توجه شما ممگن روحیه و رفتار سواستفاده‌گر او را تقویت کند.
  • بعد از اینکه حرف خود را زدید بلافاصله حرکت کنید. آزارگر شایستگی لذت بردن از همراهی شما را ندارد.

 

راهکارهای مقابله با آزار خیابانی چیست؟

Plan International UK از دولت خواسته است که آزار خیابانی را به عنوان خشونت مبتنی بر جنسیت به رسمیت بشناسد و پیشنهاداتی را برای مقابله با آن ارائه کرده است:

  • کمپین‌های اطلاع‌رسانی عمومی برای گسترش این پیام که: «آزار جنسی عادی و اوکی نیست.»
  • برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه چگونگی مداخله شاهدان آزار بدون ایجاد خطر
  • حمایت از مردان و پسران برای تغییر رویکرد و به چالش کشیدن آزار جنسی
  • فراهم کردن آموزش در زمینه روابط عاطفی و جنسی برای جوانان
  • برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان در فضای عمومی از جمله رانندگان اتوبوس، مغازه‌داران و ... برای توجه به آزارها و گزارش کردن آنها

 

 مدیر Plan International UK ، تانیا بارون می‌گوید: «بسیار شوک‌آور و عمیقا نگران‌کننده است که دختران مدرسه‌ای در این سن و سال مورد آزارجنسی قرار می‌گیرند. قابل قبول نیست که دختران 12 ساله در فضای عمومی متلک می‌شوند، لمس می‌شوند، مورد نگاه‌های خیره و هم‌چنین تعقیب قرار می‌گیرند. این رفتارهای زننده باید متوقف شود.»

 

منبع: بی‌بی‌سی

مطالب مرتبط