دیدبان آزار

روز مرخصی زنان ایسلندی

«بهشت برابری» و اعتصاب 100 هزار نفری

در کشوری با جمعیت ۳۷۲ هزار نفر، روز گذشته ۱۰۰ هزار نفر از زنان و افراد نا‌‌ن‌باینری اعتصاب کردند، از کار دست کشیدند و برای دستمزد برابر، برابری جنسیتی در عرصه اشتغال و علیه خشونت جنسی و جنسیتی به خیابان آمدند. این اعتصاب مورد حمایت بزرگ‌ترین فدراسیون اتحادیه‌های بخش دولتی و همچنین انجمن پرستاران ایسلندی و اتحادیه‌ انجمن‌های زنان ایسلندی بوده است. با شعار «روز مرخصی زنان»، اتحادیه‌های کارگری فراخوان اعتصاب دادند و از زنان و افراد نان‌باینری خواستند که در این روز از انجام هرگونه کار دستمزدی و غیردستمزدی امتناع کنند، از جمله از کار خانگی و مراقبت از کودکان و دیگر کارهای مراقبتی. ۲۴ ساعت هتل‌ها کثیف مانند، محیط‌های کاری درمانده شدند، حمل‌ونقل عمومی مختل و ایسلند زمین‌گیر شد تا همه بدانند حتی در کشوری که کمترین شکاف جنسیتی را دارد و به «بهشت برابری» شهره است، هنوز تا برابری فاصله زیادی باقی است. 

یکی از زنان شرکت‌کننده در اعتصاب نوشته است: «عده‌ای ما را زنان طبقه متوسط بی‌چشم‌ورو خطاب می‌کنند.‌ اما در تظاهرات به سخنرانی زنان الهام‌بخش که گوش می‌دادم گریه‌ام گرفت، ناگهان همه‌چیز به ذهنم هجوم آورد. چون از عمق وجود دغدغه‌ها و مصائب زنان کم‌برخوردار‌تر از خودم را حس کردم، زنانی که در نقاط مختلف این جهان آشوب‌زده زندگی می‌کنند. آن‌هم وقتی در ایسلند که رتبه یک برابری جنسیتی را دارد هنوز زن‌بودن با خشونت جنسی، دستمزد نابرابر، زن‌ستیزی و خودناباوری همراه است.» 

 

 

زنان ایسلندی دستمزدی حدود 21 درصد کمتر از مردان دریافت می‌کنند. سازماندهان اعتصاب می‌گویند این تفاوت دستمزد برای زنان مهاجر، زنان شاغل در حوزه‌ نظافت و مراقبت از کودکان، افراد دارای معلولیت و سالمندان به‌مراتب بیشتر است. زنان مهاجر 21 درصد از نیروی کار را در ایسلند تشکیل می‌دهند و با تبعیض‌ها و نادیده‌انگاری‌های گسترده‌ای مواجهند. از‌این‌رو سازماندهندگان اعتصاب از آنها نیز دعوت کرده بودند که به معترضین بپیوندند. سابقه اعتصاب جمعی زنان در ایسلند به 24 اکتبر سال 1975 برمی‌گردد که 90 درصد از زنان کشور تصمیم گرفتند برای نشان دادن اهمیت فعالیت‌ها و مشارکت‌های مزدی و غیرمزدی‌شان اعتصاب کنند.

کشور در این روز فلج شد. مغازه‌ها، بانک‌ها و کارخانه‌ها و همین‌طور مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها تعطیل شدند. پدران چاره‌ای نداشتند جز اینکه کودکان را با خود به محیط کار ببرند. مردان خود را به آبنبات و مدادرنگی مجهز کرده بودند تا بتوانند از پس سرگرم‌کردن کودکان بربیایند. سوسیس در تمامی فروشگاه‌ها تمام شده بود؛ مردان برای خرید آن هجوم بردند، چون پختنش آسان و طعمش باب میل بچه‌ها بود. از آن روز تاکنون هفت اعتصاب سراسری زنان در ایسلند صورت گرفته است.