دیدبان آزار

واکنش سینما به طرح اتهامات آزار جنسی علیه یک بازیگر

شبکه پرمخاطب تلویزیونی پخش سریال محبوب را متوقف کرد

دیدبان آزار: شبکه آی‌تی‌وی پخش قسمت آخر سریال «viewpoint» را به دنبال اتهامات آزار جنسی علیه «نوئل کلارک»، بازیگر این سریال لغو کرد. پخش این سریال پرهزینه، در حالی متوقف شد که چهار اپیزود از آن پشت سر هم طی چند روز نمایش داده شده بود. آی‌تی‌وی ماهیت اتهامات مطرح شده علیه نئون کلارک را جدی عنوان و اعلام کرده است: «آی‌تی‌وی در مقابل بولی‌گری و آزار، سیاست تسامح صفر در پیش گرفته و فرآیندهایی قدرتمند برای بررسی و پیگیری شکایات و گزارش‌های آزار جنسی به کار گرفته است. ما عمیقا باور داریم که همه لایقند که در فضایی حمایت‌گرانه و امن کار کنند.»

این تصمیم آی‌تی‌وی به عنوان یک شبکه پرمخاطب آن هم در آخرین لحظات، توسط عده‌ای بی‌سابقه و حیرت‌انگیز عنوان شده است. چند روز پیش از این تصمیم، گاردین گزارشی منتشر کرد که از روایت 20 زن که توسط کلارک مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند، پرده برمی‌داشت. کارگردان سریال این اتهامات را انکار کرده است. این اتهامات کمی پس از آنکه که بافتا اعلام کرد جایزه‌‌ ویژه و افتخاری به کلارک اعطا خواهد کرد، مطرح شدند. شبکه اسکای نیز اعلام کرده پس از خواندن اتهامات، فعالیت خود را روی سریال محبوب «ضدگلوله» به تهیه‌کنندگی و بازی کلارک متوقف کرده است: «اسکای در مقابل تمامی اشکال آزار جنسی می‌ایستد و اتهامات این‌چنینی را بسیار جدی تلقی می‌کند. ما بلافاصله مشارکت و فعالیت کلارک را در تمامی پروژه‌های آینده کلارک متوقف کرده‌ایم.»

در گزارش گاردین 20 زن تجربه‌های آزار جنسی خود را از کلارک بازگو کرده‌اند و هویت اکثر این راویان مشخص است. این زنان کلارک را مرتکب زنجیره‌ای خشونت جنسی معرفی کرده‌اند که در صنعت سینما از قدرت خود برای اعمال آزار بر همکاران زن خود استفاده می‌کند. تمامی این زنان از همکاران کلارک بوده‌ و روایت کرده‌اند که در طی سال‌های 2004 تا 2019، توسط او مورد لمس فیزیکی ناخواسته، دست‌درازی، رفتار نامناسب جنسی، اظهارنظر جنسی، رفتار غیرحرفه‌ای، به اشتراک گذاشتن غیرتوافقی تصاویر و ویدئوهای برهنه و جنسی قرار گرفته‌اند. پس از انتشار این گزارش، بافتا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به گزارش گاردین، که برای اولین بار جزئیات دقیقی را از اتهامات علیه کلارک منتشر کرده است، ما سریعا جایزه اهدا شده به کلارک و هم‌چنین عضویتش را در بافتا تعلیق کرده‌ایم.»

 

بیشتر بخوانید:

مناقشه ما سر قدرت است

سیاست‌ آزار جنسی؛ قدرت، آزار و سکسیسم در دنیای امروز

 

«اشلی والترز»، یکی از دیگر بازیگران سریال ویوپونت گفته که از شنیدن این اتهامات درباره کلارک شوکه شده است. او که دوست و هم‌کار قدیمی و سالیان سال کلارک است اعلام کرده علیرغم رفاقت سابقه‌دار با کلارک، نمی‌تواند این روایات را نادیده بگیرد و انکار کند: «خشونت و آزار جنسی، نباید در صنعت سینما جایی داشته باشد. محیط کاری امن حق تمامی زنان است.» شرکت انگلیسی ورتیگو که تهیه‌کننده سریال ضدگلوله است نیز اعلام کرده که گزارشی علیه کلارک دریافت نکرده اما تمامی آسیب‌دیدگان را تشویق کرده که جلو بیایند و تجربه‌های خود را گزارش کنند. این شرکت اعلام کرده که کلارک را از تمامی تولیدات فعلی و آینده تحت مدیریت خود حذف کرده است.

«میکائلا کوئل»، که سریال محبوبش با عنوان «تو را نابود خواهم کرد» از تجربه تعرض جنسی خودش در صنعت سینما الهام گرفته است، به طور عمومی حمایت خود را از راویان آزارهای کلارک اعلام کرده است: «من اینجا هستم تا از آن 20 زن شجاعی که قدم پیش گذاشتند حمایت کنم. زنانی که هویت خود را با ما به اشتراک گذاشتند و هم‌چنین آنهایی که ترجیح دادند نامشان پنهان باقی بماند. صحبت کردن از این تجربه‌ها بسیار دشوار است و قدرت زیادی می‌طلبد چرا که عده‌ای آن را موارد خاکستری می‌نامند در حالیکه نه تنها خاکستری نیستند بلکه بسیار واضح و سرراستند. این رفتارها غیرحرفه‌ای و خشونت‌آمیزند و می‌توانند به گونه‌ای ترمیم‌ناپذیر نگاه و درک یک فرد را نسبت به خودش، جایگاهش و حرفه‌اش، نابود کند. من همبستگی و باورم را نسبت به این زنان اعلام می‌کنم و در خشمشان، کنار آنها می‌ایستم. من خبرنگاران گاردین را به خاطر تهیه و انتشار این گزارش تحقیقی تحسین می‌کنم.»

کلارک تمامی اتهامات مطرح شده در روزنامه گاردین را به جز تنها یک مورد(که پیش‌تر از او عذرخواهی کرده)، انکار کرده و در بیانیه‌ای گفته است: «در طی 20 سال فعالیت حرفه‌ای خود همواره تکثر و شمولگرایی را در اولویت خود قرار داده‌ام و هرگز شکایتی علیه من طرح نشده است. اگر هر کسی که تا به حال با من همکار بوده از رفتارهایم معذب شده یا احساس بی‌احترامی کرده، صادقانه عذرخواهی می‌کنم. من شدیدا هرگونه اتهام سوءرفتار جنسی را رد می‌کنم و قصد دارم در برابر این اتهامات ناروا از خود دفاع کنم.» در نامه‌ای 20 صفحه‌ای، وکلای او نیز اتهامات را رد کرده و اعتبار برخی از راویان را به پرسش کشیده‌اند.

 

منبع تصویر: Lyndon Hayes/The Observer

مطالب مرتبط