دیدبان آزار

مروری بر روایات افراد آزاردیده از سکوت در برابر خشونت جنسی

چرا گزارش نکردم؟


 

دیده‌بان آزار: مطالعات صورت گرفته در زمینه واکنش افراد در مواجهه با تجربه آزار جنسی نشان می‌دهد که اکثریت افراد این موارد را گزارش نمی‌کنند. صفحه‌ای در اینستاگرام با عنوان Why I Didn’t Report، به انتشار دلایل افراد آزاردیده برای گزارش نکردن آزار جنسی و تجاوز می‌پردازد. در توئیتر هم هشتگ #WhyIDidntReportiv، هر از گاهی ترند می‌شود.

برای مثال چند وقت پیش بود که دونالد ترامپ در واکنش به اتهامات جنسی وارد شده توسط کریستین بلازی به برت کاوانا، دستیار قاضی دادگاه عالی آمریکا توئیت کرد: «من شک ندارم اگر تهام جنسی علیه خانم بلازی به همین شدتی بوده که ادعا می‌کند، بر طبق قوانین موجود، او می‌توانسته بلافاصله از کاوانا شکایت کند.» در واکنش به این توییت هزاران نفر به شبکه‌های اجتماعی آمدند و دلایل سکوت خود را به اشتراک گذاشتند. عده‌ای نوشته بودند که به پلیس و دستگاه قضایی اعتماد نداشته‌اند و حس می‌کردند کسی حرفشان را باور نمی‌کند.

این در حالی است که اساسا امکان گزارش کردن رسمی آزار جنسی سویه‌هایی بسیار پیچیده‌ای دارد و به عواملی چون موقعیت خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، نژادی و ... افراد وابسته است. برای مثال در یکی از روایت‌های صفحه Why I Didn’t Report نوشته شده: «گزارش نکردم چون آزارگر رئیس من بود.» یا در مورد مشابهی دیگر آمده: «او در بخش منابع انسانی ما بود و از ترس بی‌خانمان شدن چیزی نگفتم»
در اینجا به وضوح جایگاه نابرابر قدرت و ترس از بیکار شدن سد راه زن آزاردیده برای گزارش بوده است.

زنی دیگر نوشته: «گزارش نکردم چون طرف یک پلیس بود.» هراس از متهم‌انگاری آزاردیده هم از مواردی است که در این روایات دیده می‌شود: «به من گفتند زیادی شلوغش می‌کنی»، «گزارش نکردم چون ترسیدم بگویند خودت مقصری که لباس سکسی پوشیدی»، «گزارش نکردم چون دوست صمیمی‌ام گفت به اندازه کافی مقاومت نکردی»، «حتی خانواده حرفم را باور نکردند»، «مست بودم و فکر می‌کردم می‌گویند حتما خودت خواسته‌ای.»

نکته مهم دیگر این است که عده‌ای نو‌شته‌اند زمانی که آزار جنسی را گزارش کرده‌اند با بی‌تفاوتی پلیس و سیستم قضایی مواجه شده‌اند و اقدامی صورت نگرفته است و یا حتی به دروغگویی متهم شده‌اند. در این صفحه مردان نیز از تجربه‌هایشان گفته‌اند: «گزارش نکردم چون به خاطر «مرد» بودنم مسخره‌ام کردند»، «گزارش نکردم چون من یک سرباز هستم و از من انتظار می‌رود قدرتمند باشم.»

وارد صفحه شوید و روایات را بخوانید.