دیدبان آزار

کارزار دو نماینده پارلمان از حزب کارگر در انگلیس

آزار زنانی را که در فضای عمومی به کودکان شیر می‌دهند، متوقف کنید

دیدبان آزار: «استلا کریسی»، یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس وقتی که در قطار نشسته بود و به کودک خود شیر می‌داد، توسط پسری نوجوان مورد عکسبرداری قرار گرفت. او تجربه خود را وحشتناک توصیف می‌کند و اخیر به همراه یکی دیگر از نمایندگان کارزاری را به راه انداخته تا اقدام به عکاسی از زنان در حال شیر دادن را جرم‌انگاری کند.

کریسی نوزاد چهار ماهه خود را در آغوش داشته که متوجه می‌شود پسری نوجوان به او می‌خندد و از او عکس می‌گیرد: «این ماجرا مربوط به دوران پیش از قرنطینه است که نوزادم خیلی کوچک بود. در قطار نشسته بودم که شروع به گریه کرد و نیاز به شیر داشت. ناگهان متوجه نگاه خیره آن پسر شدم. گوشی‌اش را به دست گرفته بود. اول فکر کردم دارد بازی می‌کند اما یک لحظه متوجه شدم که عکس می‌گیرد و وحشت کردم.»

 

بیشتر بخوانید:

از متلک‌گویی در خیابان تا آزارهای کلامی آنلاین

خشونت جنسی موضوعی مربوط به قدرت است

 

کریسی توضیح می‌دهد: «احساس عریانی می‌کنی. گمان نمی‌کنم توانسته باشد عکس واضحی بگیرد ولی همین که روی محافظت از نوزادت متمرکز شده‌ای و حس کنی کسی با تو چنین می‌کند، شرم‌آور است. احساس آسیب‌پذیری و بی‌پناهی کردم. در اولین فرصت ممکن از قطار پیاده شدم. با خودم فکر می‌کردم که آیا از اهالی منطقه است و مرا شناخته که لبخند می‌زد؟»

کریسی در حال حاضر با «جف اسمیت» دیگر نماینده پارلمان از حزب کارگر، در صدد جرم‌انگاری اقدامات اینچنینی در فضای عمومی است. شعار کارزار این دو نماینده «آزار زنانی را که شیر می‌دهند، متوقف کنید» است. این کارزار زمانی به راه افتاد که «جولیا کوپر» 32 ساله با آنها تماس گرفت و اطلاع داد که در یک پارک، زمانی که همراه با مادران دیگر به کودک خود شیر می‌داده مردی را دیده که با دوربینی بزرگ مشغول عکسبرداری از آنها بوده است.

جولیا توضیح می‌دهد: «روز سردی بود و کت ضخیمی به تن داشتم و حواسم کاملا جمع بود. کت را دور نوزادم پیچیدم که سردش نشود. به یکی از مادران گفتم آیا آن مرد از ما عکاسی می‌کند؟ دوربینش لنز بزرگی داشت و تلاش می‌کرد از پستان من عکس‌های نمای نزدیک بگیرد. می‌لرزیدم، شدیدا حس می‌کردم به حریم شخصی‌ام تجاوز شده است. دوستم با من صحبت می‌کرد اما اصلا نمی‌توانستم تمرکز کنم که چه می‌گوید.»

کوپر به مرد نزدیک شد و از او خواست که عکس‌ها را پاک کند. اما او قبول نکرد و گفت که در فضای عمومی عکاسی از هر سوژه‌ای حق اوست. کمی بعد به ایستگاه پلیس مراجعه کرد. ماموران پلیس به او گفتند که کاری از دستشان برنمی‌آید چون ارتکاب جرمی رخ نداده است. کوپر توضیح می‌دهد: «مامور پلیس مجبور شد با دوستانش چک کند که آیا این عمل غیرقانونی است یا نه، چون باورش نمی‌شد. خیلی عصبی شده بودم.»

کوپر با اسمیت و کریسی تماس گرفت و آنها پیگیر مسئله شدند: «با خودم فکر کردم که قانون را اصلاح خواهم کرد. نمی‌خواهم این اتفاق برای خودم، زنان دیگر و یا دخترم بیفتد.» او امیدوار است که اصلاحیه قانون تصویب شود و تصور می‌کند هیچ کدام از نمایندگان پارلمان موافق عکاسی غیرتوافقی از زنان در حال شیر دادن نباشند و اصلا چرا کسی باید موافق چنین اقدامی باشد؟ او امید دارد که در بلندمدت این قانون به زنان کمک کند در فضای عمومی احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشند.

این کارزار هدف تصویب اصلاحیه بر قانون چشم‌چرانی (ممنوعیت عکس‌برداری غیرتوافقی از زیر دامن دارد) را دارد که در سال 2019 به تصویب رسید. قانونی که به ممنوعیت بالا زدن دامن معروف است و عکاسی از اندام جنسی و باسن زنان در فضاهای عمومی را جرم‌انگاری کرده است اما عکاسی از بالاتنه را شامل نمی‌شود. کریسی می‌گوید: «زنان باید بتوانند هر زمان که می‌خواهند بتوانند به فرزندان خود شیر بدهند، بدون اینکه مورد آزار قرار بگیرند. آزار تنها شامل انتقاداتی که متوجه آنها است نمی‌شود بلکه این عکاسی‌ها را هم شامل می‌شود. زنان حق دارند که در آرامش خاطر شیر بدهند.»

کریسی امیدوار است که دولت از این اقدام اصلاحی حمایت کند بویژه آنکه پیام‌های متعددی از مردم در این زمینه دریافت کرده است. از سوی زنانی که هنگام شیر دادن، تجربه‌هایی مشابه و آزاردهنده داشته‌اند: «از پیام‌هایی که دریافت کرده‌ام می‌توانم بگویم که این اتفاقات بیش از آنچه که تصور می‌شود رخ می‌دهند. ما باید غیر قابل پذیرش بودن این رفتارها را به رسمیت بشناسیم.»

 

نویسنده: مالی بلکال

منبع: گاردین

مطالب مرتبط