دیدبان آزار

اعتراض به دستمزد پایین و آزار جنسی پناهجویان در هتل‌های دولتی انگلیس

«من یک زن پناهجوام و احساس امنیت ندارم»

به دنبال گزارش‌هایی از آزار و اذیت جنسی، ارعاب و ادعاهایی در خصوص حقوق بسیار کم کارکنان، از وزارت امنیت ملی انگلستان خواسته شده است تا شبکه هتل‌های پناهجویان را مورد بررسی قرار دهد. نتایج پژوهشی مشترک توسط Observer و ITV News نشان میدهد که در برخی از هتل‌های پناهندگان در انگلیس، حقوق پرداختی به کارمندان قراردادی خصوصی تنها کمی بیشتر از ساعتی 5.50 پوند است.

«یوت کوپر»، رئیس کمیته انتخاب امور داخلی از وزارت کشور خواسته است تا صلاحیت این شرکت‌های خصوصی که مدیریت هتل‌ها را بر عهده دارند، مورد بررسی قرار بگیرد. در این تحقیقات مشخص شده است که پناهجویان به طور غیرقانونی توسط پیمانکاران خصوصی این هتل‌ها تهدید شده‌اند که اگر هتل را ترک کنند، به پلیس اطلاع داده می‌شود.

همچنین ادعاهایی در خصوص سوءاستفاده جنسی از زنان در این هتل‌ها شنیده شده است. بقیه زنان هم مدعی بودند که در این فضا احساس امنیت ندارند. این‌ها در حالی است که دست کم 9 پناهجو در این هتل‌ها جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی دیگر از آن‌ها پس از اخراج از هتل توسط این پیمانکاران خصوصی به بهانه نقض قوانین، مجبور به خوابیدن در پارک‌ها و خیابان‌ها شده‌اند.

همچنین ادعا می‌شود که آموزش‌ها به کارکنان هتل در خصوص تعامل با افراد آسیب‌پذیر و کسانی که تجربه تروما داشتند کافی نبوده است. کوپر در این باره گفت: «وزارت کشور باید در خصوص اجرای درست قراردادهای خصوصی اطمینان حاصل کند و گشت و نیروهای محافظ  برای تامین امنیت افراد در محل قرار دهد که در حال حاضر ما شاهد چنین چیزی نیستیم. این وزارت باید مسئولیت‌ بپذیرد.»

گفتنی است که ادعاها در خصوص پایین بودن دستمزد، در مورد هتل‌هایی است که توسط مجموعه Stay Belvedere Hotels Ltd (SBHL) اداره می‌شوند که مسئول تأمین محل اسکان موقت پناهجویان در حدود 50 هتل و خوابگاه در لندن و جنوب انگلیس است. SBHL توسط Clearsprings Ready Homes اداره می‌شود؛ موسسه‌ای که علی رغم شکایت پناهجویان از وضعیت وخیم زندگی‌شان، برای تامین قراردادهای وزارت امور داخلی خود تا یک میلیارد پوند درآمد دارد.

برخی از کارکنان SBHL می‌گویند که آن‌ها برای مبلغ کمی در حدود 5.77 پوند به ازای هر ساعت، در شیفت‌های 12 ساعته و شش روز در هفته کار کرده‌اند. اما وقتی یکی از این کارکنان نسبت به این وضعیت اعتراض کرد، یکی از مدیران SBHL در پاسخ گفت که افراد زیادی حاضر هستند حتی برای دستمزدی کمتر از این هم کار کنند. با این وجود، این شرکت چندی پیش اعلام کرد که قرار است به زودی بازنگری و اصلاح فوری را در خصوص پرداخت دستمزد‌ها و حل این مسائل آغاز کند.

اما این همه موضوع نیست و در هتل‌های تحت نظارت Clearsprings برخی از پناهجویان از آزارهای جنسی شکایت داشته و اعلام کرده‌اند که در این فضا اصلا احساس امنیت نمی‌کنند. یکی از ساکنان این هتل می‌گوید: «کارمندان با استفاده از کلید اصلی وارد اتاق من می‌شوند و زنان را با اسامی ناخوشایندی خطاب می‌کنند. این رفتار ناپسند و تعرض به حریم خصوصی من، موجب شده است که من احساس امنیت نداشته باشم.» او گفت که از کارکنان Clearsprings شکایت کرده است.

«مادی هریس» که سازنده مستندی در خصوص نقض حقوق پناهجویان است در این باره می‌گوید که به تازگی از منابع معتبری ادعاهایی در خصوص بدرفتاری با زنان در هتلی در لندن شنیده است. هریس می‌گوید: «ما ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده از زنان جوان دریافت کرده‌ایم که به شدت نگران‌کننده است و باید از این زنان آسیب‌پذیر حمایت کرد. وزارت کشور باید به سرعت این ادعاها را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که این پناهجویان حمایت کافی را دریافت می‌کنند.»

علاوه بر این، یکی از کارمندان این مجموعه‌ هتل‌ها گفته است که حداقل یکی از همکارانش را می‌شناسد که با وجود ممنوعیت‌های وضع شده در این خصوص، با یک پناهجو رابطه جنسی داشته است. با این وجود، یافته‌های کنونی یک داده‌سنجی در  40 هتل توسط داوطلبان خیریه Care4Calais حاکی از آن است که، اخراج کارکنان قراردادی در پی ادعای آزار و اذیت جنسی یک زن پناهجو، به عنوان «موضوعی غیر اضطراری» قلمداد شده است.

چندی قبل Clearsprings اعلام کرد که این ادعاها را به طور کامل بررسی خواهد کرد اما صحت آن‌ها را مورد سوال قرار داده و در عین حال هرگونه اشاره‌ای به مسئله سهل‌انگاری در تامین امنیت را رد کرده است. اقامت در این هتل‌ها که تخمین زده می‌شود حدود 6000 نفر در آنها اقامت دارند، یکی اصلی‌ترین روش‌های وزارت کشور انگلیس برای پناهجویانی است که در انتظار روشن شدن تکلیف درخواست‌های پناهندگی خود هستند. با این حال شواهد نشان می‌دهد که این هتل‌ها مقرراتی خودسرانه و غیرقانونی را برای ساکنان خود وضع کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

ما چقدر نقش داشته‌ایم؟

40 درصد از زنان اردن آزار جنسی در محیط کار را تجربه کرده‌اند

 

به طور مثال هتلی در شمال غربی لندن به پناهجویان اخطار داده است که غیبت بیشتر از دو ساعت به وزارت کشور گزارش داده می‌شود و ممکن است منجر به برخورد انتظامی شود و این در حالی است که براساس قوانین فعلی قرنطینه در انگلستان محدودیتی برای مدت زمانی که یک فرد می‌تواند بیرون از خانه باشد، وجود ندارد.

در اخطار دیگری در هتلی در شمال لندن به راحتی بیان شده است که پناهجویان نباید هتل را ترک کنند و اگر کسی بیش از یک ساعت خارج از هتل باشد، با پلیس تماس می‌گیرند. این اعلان همچنین هشدار داده است که اگر پناهجویان نتوانند مدرکی برای اثبات این که مقصدشان کجاست به هتل نشان دهند، اجازه بازگشت نخواهند داشت.

«جورجیا بنکس»، مددکار «دانکن لوئیس سولیسیتورز» می‌گوید که وزارت کشور باید مسئولیت نهایی را بر عهده بگیرد و این سیاست‌ها که اساساً به معنای نقض غیرقانونی آزادی افرادی است که پیش از ورود به انگلیس، بر اثر شکنجه و یا قاچاق انسانی آسیب دیده‌اند، هیچ پایه و اساس قانونی ندارد.

در پی این مسائل، گزارش‌هایی از حداقل پنج مهاجر منتشر شده است که به خاطر نقض این قوانین خودساخته از هتل اخراج شده‌اند. به طور مثال در اوایل ماه قبل گزارش‌هایی به Care4Calais رسید که یک پناهجو به دلیل یک شب بیرون از هتل ماندن توسط هتل مجازات شده و دو شب را در پارکی در شرق لندن به صبح رسانده است. هتل دیگری هم در شمال غربی لندن پیش از این ساکنان خود را در صورت غیبت بیش از یک ساعت به هتل راه نمی‌داد.

کلر موزلی ، بنیانگذار Care4Calais در این باره می‌گوید: «پناهجو بودن به این معنا است که افراد مشکلاتی وحشتناک را از سر گذرانده‌اند و همین موضوع سبب می‌شود که به راحتی احساس ترس و تهدید کنند و با وجود این که گزارش شده است که در سال گذشته 9 پناهجو جان خود را از دست داده‌اند، تا کنون اطلاعاتی از هویت آن‌ها، نحوه مرگ و محل فوت‌شان اعلام نشده است.

پرسش‌ها درباره نحوه برخورد با کارمندان قراردادی همچنان پابرجاست. یکی از کارمندان سابق SBHL قبض‌هایی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد در ماه اکتبر به ازای هرساعت 5.77 پوند به او پرداخت شده است و او با وجود این که انتظار 7.70 پوند را داشته، حقوق پرداختی را به دلیل دشواری در یافتن کار در دوران پاندمی و دانشجو بودن پذیرفته است. فیش‌هایی دیگر از حقوق کارمندان SBHL در هتلی در شمال لندن هم نشان می‌دهد که در طول ماه نوامبر کمتر از 6 پوند به ازای هر ساعت به این کارکنان پرداخت شده است.

این درحالی است که بسیاری از کارمندان این هتل‌ اتباع خارجی و دانشجویان بین المللی آسیای جنوبی هستند که می‌گویند از سر ناچاری دستمزد پایین را پذیرفتند چرا که با بیشتر از 20 ساعت کار در هفته، شرایط ویزای خود را نقض کرده‌اند. با این وجود SBHL طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که حقوق کارکنان مطابق با قواعد حداقل دستمزد ملی، به طور منصفانه پرداخت شود. بسیاری از کارکنان علاوه بر دستمزد، از اقامتگاه و سایر امکانات و مزایا هم برخوردارند.

Clearsprings می‌گوید که از این که به این کارمندان مبلغی کمتر از حداقل دستمزد پرداخت می‌شد، آگاه نبوده و مسئولیتی در خصوص تحقیق درباره محدودیت ساعت‌های کار و مجوزهای دانشجویی نداشته است. آن‌ها اعلام کردند: «ما ادعاهایی را که در خصوص جدی نگرفتن امنیت پناهجویان است، قویا تکذیب می‌کنیم.»

این گزارش اضافه کرد است که پناهجویان آزادانه رفت و آمد دارند و می‌توانند برای ثبت شکایت‌های خود یا درخواست کمک به خدمات کمک مهاجر دسترسی داشته باشند. Clearsprings در خصوص مرگ‌های پناهجویان در این هتل‌ها هم گفته است که چهار مورد از این مرگ‌ها بر اثر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی این افراد بوده است.

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده که در مورد این ادعاهای جدید تحقیقات به طور کامل انجام خواهد شد. علاوه بر این پناهجویان آزادند که با در نظر گرفتن محدودیت‌های کووید رفت و آمد داشته باشند. وزارت کشور اعلام کرده، رفاه پناهجویان را بسیار جدی می‌گیرد و خط تلفنی 24 ساعته و فعال در هفت روز هفته برای این منظور تعبیه شده است تا مهاجران در صورت نیاز به هرگونه کمک بتوانند با مسئولان مربوطه صحبت کنند. این وزارتخانه از مرگ پناهجویان در این هتل‌ها ابراز ناراحتی کرد و افزوده است: «قلبمان با دوستان و خانواده کسانی است که درگذشته‌اند.»

 

نویسنده: مارک تاونسند

برگردان: الهه صالحی

منبع: theguardian

مطالب مرتبط