دیدبان آزار

افشاگری زنان کارگر هندی علیه خشونت جنسی فراگیر در تولیدی‌های «اچ اند ام»

«ما با آزار جنسی روزمره مواجه‌ایم»


دیدبان آزار: زنانی که در بخش تولید پوشاک کودکان کمپانی اچ اند ام فعالند، خشونت جنسی فراگیر در یکی از تولیدی‌های این کمپانی در هند را علنی کرده‌اند.  این اتهامات چند هفته پس از مرگ دختر ۲۱ساله‌ای به نام جیاسری کاتیراول مطرح شده‌اند. بدن بی‌جان کاتیراول چند هفته قبل در مزرعه‌ای نزدیک به محل سکونت خانواده‌اش پیدا شده بود و کارفرمای او به قتل متهم شده است. خانواده و هم‌چنین همکاران جیاسری در کارخانه ادعا کرده‌اند که او مدت‌ها و به صورت مستمر توسط ‌کارفرما مورد آزار جنسی قرار می‌گرفته اما می‌ترسیده که این آزارها را گزارش بدهد. از زمان قتل کاتیراول، ۲۵ زن اتهامات تعرض و آزار جنسی و آزار کلامی علیه مدیران و سوپروایزهای خود در تولیدی پوشاک ناچی را به اتحادیه نساجی ایالت تامیل نادو و کار مشترک (TTCU) ارائه کرده‌اند. کارگران تولیدی ناچی که برای کمپانی اچ اند ام و برندهای دیگر پوشاک تولید می‌کنند، به گاردین گفته‌اند که زنان کارگر به طور مداوم در این محیط‌های کاری با خشونت جنسی و آزار کلامی مواجهند و سوپروایزهای مرد از قدرت مطلق نسبت به زنان زیردست برخوردارند. یکی از این زنان کارگر می‌گوید حتی زنان متاهل هم از این آزارها در امان نیستند. دیگری می‌گوید این مسئله سال‌ها است که ادامه دارد و به وفور در شیفت‌های شب رخ می‌دهد.

این زنان گفته‌اند تولید انبوه روزانه به فرهنگ آزار کلامی به مثابه ابزاری برای فشار بر کارگران و افزایش سرعت تولید دامن زده است. این فرهنگ موجب عادی‌سازی آزار جنسی در محیط کار تولیدی‌ها شده است. کارگران روزانه باید ۱۰۰۰ قطعه پوشاک تولید کنند و فشاری که برای رسیدن به هدف روزانه متحمل می‌شوند طاقت‌فرسا است: «تمام سوپروایزرها مردند و به طور مستمر ما را مورد آزار جنسی کلامی قرار می‌دهند. همه می‌دانند که این رفتارها به جزئی از کار ما تبدیل شده است.» زنان کارگر که تاکید داشتند هویتشان محفوظ بماند، گفته‌اند که از ترس از دست دادن شغل، هرگز به سازوکارهای گزارش‌دهی کارخانه متوسل نشده و این آزارها را گزارش نکرده‌اند. بسیاری از کارگران زنی که گاردین با آنها مصاحبه کرده سرپرست خانوار بوده‌اند و چندین فرزند و بعضا حتی دیگر اعضای خانواده را تحت حمایت خود داشتند.

 

بیشتر بخوانید:

کارفرما می‌تواند با یک بشکن اخراجتان کند

دست‌ها را عقب ببرید، شلوارها را بالا بکشید

 

کمپانی صادرات شرقی (Eastman Exports ) که مالک تولیدی پوشاک ناچی است، به طور کلی  این اتهامات را رد کرده و مدعی شده که کارخانه طبق قوانین هند، مکانیسم‌های موثری برای گزارش آزار و اذیت دارد؛ از جمله کمیسیون داخلی شکایات برای پیگیری گزارش‌های آزار جنسی و هم‌چنین یک کمیته نمایندگان کارگران که هیچ‌گونه شکایتی مربوط به مورد کاتیراول را دریافت نکرده است. این کمپانی مدعی است که در مقابل سوءرفتارهای محیط کاری سیاست تسامح صفر را در پیش گرفته‌ است. علی‌رغم این ادعاها، شهادت‌ها و مصاحبه‌های ضبط‌شده توسط اتحادیه‌ها، حاکی از گستردگی وقوع خشونت جنسی و کلامی در این کارخانه و ترس زنان از گزارش کردن است. یکی از زنان به اتحادیه گفته است: «مرگ کاتیراول بقیه زنان را ترسانده است. ما به کمپانی اعتماد کردیم که فضایی امن ایجاد کند. اما در عوض با آزار روزمره مواجه شده‌ایم.»

کمپانی صادرات شرقی ادعا کرده که مرگ کاتیراول هیچ ارتباطی به محیط کار ندارد و مربوط به یک رابطه عاشقانه بوده است. پس از این قتل اچ اند ام اعلام کرد که تحقیقات مستقلی را در زمینه شرابط کاری و اتهامات خشونت جنسی در تولیدی ناچی آغاز کرده است و در روند تحقیقات با اتحادیه کارگران برای ایجاد محیط کاری امن برای زنان همکاری می‌کند. این اولین بار نیست که اچ اند ام با چنین اتهاماتی مواجه شده است. در سال ۲۰۱۸، گزارش انجمن حقوق بین‌الملل کار موارد متعددی  را از خشونت مبتنی بر جنسیت در تولیدی‌های زنجیره‌ای این کمپانی افشا کرد. این گزارش نشان داد که مکانیسم‌های به کار گرفته شده توسط کمپانی‌های پوشاک از ‌کارگران در مقابل آزار محافظت و حمایت نمی‌کند. کنشگران حقوق کار دائما نسبت به پاندمی خشونت جنسی که میلیون‌ها کارگر زن را در تولیدی‌های زنجیره‌ای پوشاک تحت تاثیر قرار می‌دهد هشدار داده‌اند.