دیدبان آزار

خیزش زنان جامائیکایی علیه خشونت جنسی

ارتش دایره زنگی به پا خاسته است


 

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، ۱۴ فمینیست جامائیکایی خود را به یک کلیسا رساندند. آنها نه برای عبادت بلکه برای اعتراض آنجا جمع شده بودند. چند هفته قبل کشیش کلیسا به یک دختر ۱۵ ساله تجاوز کرده بود. این فعالان وارد کلیسا شدند و در سکوت روی صندلی‌ها نشستند. اما یکی دیگر از کشیش‌های کلیسا سراغ آنها و رفت تذکرهای او به درگیری منجر شد. یکی از فعالان با دایره زنگی به سر کشیش ضربه‌ای وارد کرد. این رخداد به راه افتادن گروه دایره زنگی را در جامائیکا رقم زد. گروهی که با خشونت جنسی در این کشور مقابله می‌کند. این گروه در بدو امر فراخوانی عمومی منتشر کرد و از مردم خواست به این جنبش بپیوندند و بززرگ‌ترین ائتلاف علیه خشونت جنسی و جنسیتی را در کشور تشکیل بدهند.

این گروه دو ماه بعد تظاهراتی را در تعدادی از شهرها به راه انداخت. اعتراضاتی گسترده علیه خشونت مبتنی بر جنسیت و مصونیت مرتکبان که گفته می‌شود در منطقه بی‌سابقه بوده است. روز ۱۱ مارس، زنان با پلاکاردها، عکس‌هایی به دست به خیابان‌ها آمدند و از علیه خشونت جنسی گسترده در کشور شعار دادند. خشونتی که توسط پلیس و مقامات لاپوشانی و نادیده گرفته می‌شود. لاتویا نوجنت یکی از بنیانگذاران این جنبش می‌گوید: «ما می‌خواهیم فرهنگی تقصیر و شرم بر بازماندگان تحمیل می‌کند را تغییر بدهیم.»

گروه دایره زنگی از طریق شبکه‌های اجتماعی و معرفی هشتگ #SayTheirNames، اقدام به سازماندهی تجمعات متعددی کرده و هم‌چنین با برگزاری دوره‌های آموزشی به زنان کمک کرده تا تجربه‌های خود از خشونت جنسی را بازگو کنند. این گروه موفق شده فضاهایی امن و درمانگر برای توامندسازی بازماندگان خشونت جنسی فراهم کند و استراتژی‌های آموزشی برای نوجوانان و بزرگ‌سالان تعیین کرده است. آموزش‌هایی در راستای مقابله با فرهنگ تجاوز و دگرگونی دیدگاه‌هایی که به پایداری خشونت جنسی در فرهنگ جامائیکایی انجامیده است. این گروه جلسات و حلقه‌های گفت‌وگو را عموما در کنار ساحل برگزار کرده است.

از دیگر اقدامات این گروه، علنی کردن نام متهمین خشونت جنسی در شبکه‌های اجتماعی بوده است. لاتویا نوجنت پس از افشای نام سه مرد متهم به تجاوز در فیسبوک، به اتهام نقض قانون جرائم رایانه‌ای بازداشت و چند روز بعد با قرار وثیقه آزاد شد. این بازداشت تنها ۳ روز پس از سازماندهی تجمعات گسترده اتفاق افتاد و به نظر می‌رسید نقض قانون جرایم رایانه‌ای بهانه‌ای برای سرکوب خیزش عمومی زنان باشد. حامیان نوجنت، به سرعت کمپینی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به راه انداختند تا هزینه‌های مالی پرونده او را گردآوری کنند.