دیدبان آزار

اعتراض مردم آمریکای لاتین به تبرئه یک متهم به تجاوز

هی قاضی! از لباس زیر من برای توجیه تجاوز استفاده نکن


هفته گذشته سه قاضی در پرو شکایت دختری ۲۰ ساله را مبنی بر اینکه مورد تجاوز قرار گرفته است با استناد به رنگ قرمز لباس زیرش مردود اعلام کردند. دادگاه در اعلام رای خود متهم را از هرگونه اتهام تجاوز تبرئه کرد و اعلام کرد نوع پوشش شاکی نشان می‌دهد که او برای رابطه جنسی آماده بوده است.

شاکی این پرونده اظهار داشته که در طول یک مهمانی به دلیلی نامعلوم هوشیاری خود را از دست داده و صبح روز بعد برهنه در خانه متهم از خواب بیدار شده است. یکی از این قضات در مصاحبه‌ با رسانه‌های پرویی در دفاع از رای دادگاه افزوده: «این دختر نمی‌تواند آنطور که در دادگاه نشان می‌داد خجالتی و محافظه‌کار باشد، چون لباس زیری را که او در آن مهمانی به تن داشته، زنان در شرایط و موقعیت‌هایی خاص و برای ابراز تمایل به رابطه جنسی به تن می‌کنند.»

در پی رسانه‌ای شدن این حکم ده‌ها نفر در شهر ایکا در مقابل دادگاه دست به اعتراض زدند. زنان معترض با لباس زیرهای قرمز دور پایشان و پلاکاردهایی در دست شعار دادند: «لباس من یک دعوتنامه نیست» و «هی قاضی! از لباس زیر من برای توجیه تجاوز استفاده نکن.»

این اعتراضات به لیما، پایتخت پرو و به برخی شهرهای دیگر در آمریکای لاتین نیز رسیده است. عده‌ای از معترضین معتقدند این حکم تنها نمونه‌ای از احکام ناعادلانه‌ دادگاه‌ها است که اغلب با توسل به کلیشه‌های جنسیتی، متجاوزان را تبرئه و آزاردیدگان را از نو قربانی می‌کنند.

گستردگی این تظاهرات باعث شده است وزارت زنان پرو به این پرونده ورود کرده و حکم صادره دادگاه ایکا را غیرمنصفانه و مغرضانه بخواند. در پی این اقدام، دادگاه عالی پرو از قضات ایکا خواسته بار دیگر به شکایت مذکور رسیدگی کرده و این بار شواهد را با دقتی بیشتر و به دور از کلیشه‌های زن‌ستیزانه بررسی کنند.