دیدبان آزار

اعتراض مردم هند به تجاوز گروهی به یک زن دالیت

«حتی نتوانستم صورت بی‌جان خواهرم را ببینم»


دیده‌بان آزار: اخیرا، جسد یک نوجوان قربانی تجاوز دسته‌جمعی در هند، توسط مقامات هند خلاف میل خانواده‌اش، سوزانده شد. این اقدام چندی پیش دوباره اعتراضات را در نقاط مختلف هند بیدار کرد. اعتراضاتی که با خشونت پلیس مواجه شد. به گفته شاهدان ماموران با باتوم به جان تظاهرکنندگان افتادند. 

این دختر ۱۹ ساله دالیت در روز ۱۴ سپتامبر، در یک زمین خارج از روستایشان در منطقه هثراس، در Utter Pradesh شمالی مورد تهاجم جنسی قرار گرفت. به شدت آسیب دید و دو هفته بعد در بیمارستان مرکز هند از دنیا رفت. Utter Pradesh توسط حزب نخست‌وزیر هند، نارندا مودی اداره و ناامن‌ترین ایالت کشور طبقه‌بندی و شناخته می‌شود. دسامبر سال گذشته، یک زن ۲۳‌ساله دالیت هم، به علت طرح شکایت تجاوز در مراجع قضایی، مورد حمله گروهی مردان قرار گرفت و به آتش کشیده شد. 

ماموران تحقیق فدرال در هند، این پرونده را که خشم مردم هند را برانگیخته، از پلیس محلی Utter Pradesh به دست‌ خواهند گرفت. تاکنون ۴ نفر در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند. برادر مقتول به رویترز گفته که تمامی ۴ مظنون بازداشت‌شده متعلق به طبقات بالا و ممتاز نظام کاستی بوده‌اند. گفته می‌شود عده‌ای که از حزب نارندا مودی خط می‌گیرند جای حمایت از قربانی تجاوز و شکنجه و قتل، به دفاع از متهمین برخاسته‌اند. 

پلیس و مقامات دولتی بدون اجازه آنها جسد را سوزانده‌ و علیرغم التماس‌ها و تضرع‌های خانواده، اجازه اجرای آخرین مناسک مذهبی بر سر جنازه دخترشان را به آنها نداده‌اند. ماموران خودشان تشریفات مذهبی را به جا آوردند: «حصاری از ماموران جلوی ما را گرفته بود. حتی نتوانستم صورت بی‌جان خواهرم را ببینم.‌»

حمله به این زن از آخرین موارد اعمال خشونت جنسی بر دالیت‌های ۲۰۰ میلیونی هند است که اعتراضات سراسری در هند را به دنبال داشته است. دالیت‌ها جزو پایین‌ترین طبقه در میان نظام طبقاتی هند هستند و به لحاظ تاریخی برخلاف حمایت‌های قانونی با انواع تبعیض‌ها رو‌به‌رو بوده و هستند. بر اساس آمارهای دایره ثبت جرائم ملی(NCRB)، سال گذشته به طور میانگین روزی ۹۰ مورد تجاوز گزارش شده است، اما بخش زیادی از تجاوزها اصلا گزارش نمی‌شود.

در سال ۲۰۱۹ فقط ۵۰۰ مورد تجاوز در زنان دالیت در  گزارش شده؛ درحالی که آمار ملی در همان سال ۳۵۰۰ نفر بوده است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۸، در هر ۱۵ دقیقه، یک مورد تجاوز در هند گزارش شده است. دالیت‌ها  به معنای زمین‌خورده و شکست‌خورده، نام پایین‌ترین طبقه بر اساس نظام طبقاتی آیین‌ هندو در هند است. این طبقه به نام نجس‌ها و لمس‌نشدنی‌ها نیز خوانده می‌شود.