دیدبان آزار

اعتراض فرانسوی‌ها به اهدا جایزه سزار به رومن پولانسکی

«ما اینجا هستیم»


فعالان حقوق زنان در مقابل سالن کنسرت پاریس جمع شدند و به کاندید شدن رومن پولانسکی و اهدای جایزه بهترین کارگردانی به او در مراسم سزار اعتراض کردند. این زنان شعار می‌دادند: "ما اینجا هستیم، ما اینجا هستیم، حتی اگر پولانسکی نخواهد ما اینجا هستیم." معترضان بنرهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: "نه به مصونیت" و "زنان آزاردیده، ما شما را باور می‌کنیم". تظاهرکنندگان در تلاش بودند که وارد سالن شوند اما پلیس ضدشورش مانع آنها شد.

پولانسکی به اتهام تجاوز به کودکی ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷، در آمریکا تحت تعقیب است. سال گذشته نیز زنی مدعی شد که در سال ۱۹۷۵ و در سن ۱۸ سالگی توسط پولانسکی مورد تجاوز قرار گرفته است. اما این اتهامات مشمول مرور زمان شده و قابل بررسی و پیگیری نیست. علی‌رغم اعتراضات، داوران سزار، رومن پولانسکی را لایق دریافت جایزه برای فیلم "من متهم می‌کنم" تشخیص دادند. زمان اعلام جایزه عده‌ای از مهمانان مراسم را به نشانه اعتراض ترک کردند.

‌به دنبال انتقادها به نامزدی فیلم پولانسکی، تمامی ۲۱ عضو هیات مدیره جایزه سینمایی فرانسه (سزار) کناره‌گیری کرده بودند. گروه‌های فمینیستی نیز خواستار تحریم این جشنواره شده بودند. پولانسکی پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل نگرانی از واکنش فعالان فمینیستی در مراسم این جایزه شرکت نخواهد کرد.‌ سه‌شنبه هفته گذشته جمعی از فمینیست‌های فرانسوی در پاریس با «متجاوز» خواندن رومن پولانسکی، به اکران فیلم جدید او اعتراض کردند و مانع اولین نمایش آن شدند.

 با اعلام نامزدی پولانسکی، صدها بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان سینما خواستار اصلاحاتی در روند اهدای جوایز سزار شدند. آن‌ها درنامه‌ای عملکرد آکادمی سزار و عدم شفافیت مدیریت آن را محکوم کردند. آکادمی سزار به علت مدیریت مردانه مورد انتقاد بوده است. تنها ۳۵ درصد از اعضای این آکادمی زن هستند. حالا با اهدای جایزه به پولانسکی انتقادات‌ها شدت‌ گرفته و نگاه مردسالارانه در سیستم مدیریتی آکادمی بیش از پیش نمایان شده است.