دیدبان آزار

نیلوفر بیانی از آزار جنسی توسط بازجویان می‌گوید

«وحشت از تعرض جنسی وجودم را می‌لرزاند»

دیده‌بان آزار: بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی خبر از شکنجه‌های شدید روحی و روانی نیلوفر بیانی فعال محیط زیست زندانی توسط بازجویان داده است. بر طبق این گزارش نیلوفر در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷، به توضیح رفتار بازجویان سپاه پرداخته و در بخشی از آن نوشته که او «به همراه ۷ مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده تا با وجود امتناع، مجبور به نظاره رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی آنها در استخر خصوصی بشود.»

او در نامه‌ای دیگر به تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۷، بخشی دیگر از رفتارهای ماموران را چنین توصیف کرده است: «تکرار مکرر کثیف‌ترین توهین‌های جنسی که در بازجویی‌های طولانی با حضور تیم بزرگی از بازجو‌ها با جزییات چندش‌آور تخیلی مطرح می‌کردند، و درخواست (مجبور کردن) از من که تصورات جنسی آنها را تکمیل کنم.» در همین نامه، همچنین با اشاره به بی‌اثر ماندن تظلم‌های صورت گرفته به مقامات گوناگون تاکید شده: «در کمال ناباوری هر بار پس از افشاگری و درخواست کمک از مسئولین مربوطه با مضاعف شدن فشارها روبه‌رو شده و تهدیدها و شکنجه‌ها فزونی یافت و مکررا به من یادآور می‌شدند که کاری نکن لج سیستم را درآوری.»

زندانی، در متن آخرین دفاع خود در شهریور ۱۳۹۸ نیز، که پیشتر منتشر نشده، از هراس دائمی از امکان عملی شدن تهدیدهای جنسی سربازجوی پرونده خبر داده: «ویدئوها گواهند که بازجو که هنوز نام او رعشه بر تن من می‌آورد، چه رفتاری با من داشته است. به دلیل رفتارهای بی‌شرمانه‌اش هربار که بازجویی‌ها به درازا می‌کشید و تا بعد از تاریکی ادامه داشت وحشت از تعرض جدی وجودم را می‌لرزاند.»

 

 

نویسنده ادامه داده: «ترس من در مورد اینکه اگر هرآنچه می‌خواست ننویسم دست به تعرض و خشونت جنسی بزند را تشدید می‌کرد. حضور توجیه‌‌‌نشده و غیرمنتظره او در مکان‌هایی مثل راهرو تاریک و حیاط بازداشتگاه و رفتار چندش‌آورش باعث می‌شد در هیچ جا احساس امنیت نکنم و اضطراب غیرقابل تحمل من به این دلیل هیچ وقت قطع نمی‌شد.»

آزار جنسی، ابزار ارعاب و کنترل اجتماعی زنان است. تن زن معترض و کنشگر هدف تحقیر و تهدید قرار می‌گیرد تا به کالای جنسی تقلیل پیدا کند. تا از ترس تجاوز فرو بپاشد و پیام مورد نظر مخابره شود: «مبارزه و مقاومت کار زنان نیست»  بر اساس روایات زندانیان، تهدید به تجاوز جنسی، فحاشی جنسی، اشاره علنی به عکس‌ها و مکالمات روابط خصوصی که از طریق ضبط لوازم شخصی به دست‌ آمده، اجبار کردن متهم به تعریف جزئیات روابط جنسی خود، تهدید به افشای اسرار روابط عاطفی و جنسی متهم به خانواده او و ... از جمله فشارهای مضاعفی است که در اتاق‌های بازجویی بر زنان اعمال می‌شود. البته بعضا از این حربه برای تحقیر مردان نیز استفاده می‌شود.

نیلوفر و زنان شجاع دیگر با افشای خشونت، کارکرد آن را خنثی می‌کنند. پوریا نوری که مادرش شکوفه یداللهی هم‌بند نیلوفر بوده در صفحه توئیتر خود نوشته است: «گزارش #نیلوفر_بیانی تکان‌دهنده است. او دوست صمیمی مادرم در دوران حبسش بود، چندین مرتبه در سالن ملاقات حضوری اوین نیلوفر عزیز را دیدم که با انرژی بی‌نظیرش نزد خانواده زندانیان می‌آمد و احوالشان را می‌پرسید. خواندیم که رنج‌های زیادی کشیده اما شور و عشق او به زندگی ذره‌ای کم نشده.»

مطالب مرتبط